کد خبر: ۱۰۵۳۳
زمان انتشار: ۱۸:۲۳     ۲۱ اسفند ۱۳۸۹
امتحانات دانش آموزان مصری از این پس شامل سئوالاتی درباره موفقیت های حسنی مبارک و حزب حاکم سابق مصر نخواهد بود.
عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: "احمد جمال الدین موسی" وزیر آموزش و پرورش مصر با صدور بخشنامه ای دستور داد یک فصل کامل از کتاب علوم اجتماعی با موضوع موفقیت های حسنی مبارک، درس عمومی دوره دبیرستان حذف شود.

این فصل از کتاب درباره دوره 30 ساله حکومت داری مبارک است.

حسنی مبارک پس از 30 سال ریاست جمهوری، روز 11 فوریه گذشته در پی موجی از انقلاب و اعتراض، از قدرت کناره گیری کرد.

وزیر آموزش و پروش مصر فصل بررسی حکومت مبارک در کتاب درسی علوم اجتماعی را این گونه توصیف کرده است: این بخش از کتاب، به صورت غیرواقعی و توهمی به دوره حاکمیت حسنی مبارک می پردازد.

با این اقدام ، پس از 30 سال ، فصل "موفقیت های مبارک " از کتاب های درسی حذف می شود.

پس از سقوط مبارک، بسیاری از فعالان آموزشی خواستار حذف بخش هایی از کتاب های درسی شدند که به موفقیت های مبارک می پردازد.آنها گفته بودند که این بخش ها ، بیان کننده موفقیت های غیرواقعی هستند.

آنها اضافه کردند: کتاب های درس تاریخ دوره دبیرستان دارای یک فصل کامل درباره مبارک هستند. در این فصل درباره پیشرفت دموکراسی در دوره حاکمیت مبارک سخن به میان آمده و گفته شده که مبارک امتداد انقلاب 1952 است و اصول آن را پی گرفته. موضوعی که غیردقیق و غیرواقعی است.

در کتاب های درسی مصر حتی درباره موفقیت های حزب حاکم به ریاست مبارک نیز مطالبی تدریس می شد.

دکتر "سامی نصار" مدیر مرکز بررسی های تربیتی در دانشگاه قاهره نیز با تایید این اقدام گفت: این موضوع امکان پذیر نیست که دانش آموزان اخبار فساد مالی حزب حاکم سابق و شخصیت های آن را از طریق رسانه ها دریافت کنند و همزمان پیشرفت ها و موفقیت های آنها را به عنوان سمبل دموکراسی و پاکی و سلامت در کتاب های درسی خود مطالعه کنند.

وی همچنین درخواست کرد کتاب های درستی تاریخ و علوم اجتماعی به صورت کامل مورد بازنگری قرار بگیرند.

نصار ادامه داد: دراین کتاب های درسی، مبارک به عنوان یک قهرمان ملی تصویر سازی شده ولی چنین چیزی خلاف است. کتاب های درسی نباید به محلی برای قهرمان سازی یک فرد تبدیل شوند. کتاب های درسی فعلی می بایست به نقش جوانان در ساختن تاریخ اشاره کنند و موضوعات جدیدی مانند انقلاب اخیر مصر را دربر بگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها