کد خبر: ۱۰۴۸۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۶ دی ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی/
یک کشیش آمریکایی که چندی پیش در سفر به ایران با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرده بود بعد از بازگشت به آمریکا و طی سخنانی در نیویورک گفت : دولت آمریکا به خاطر جنایات متعدد باید توبه کند .

رخدادهای 16 دی1358

چکیده

مهندس عباس بحرینیان سرپرست کمیته های اصفهان ساعت 30/8صبح امروز در منزلش با اصابت 32 گلوله ترور شد .

400 نفر در حالیکه تصاویری از امام خمینی در دست داشتند و شعارهایی علیه حزب خلق مسلمان میدادند با حمله به محل حزب خلق مسلمان در تهران این محل را تصرف کردند . سازمان چریک های فدایی خلق در پاسخ به شبهات مطرح در مورد ارتباط این سازمان با حزب خلق مسلمان با انتشار بیانیه ای این ادعا را تکذیب کرد .

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اهواز با صدور اطلاعیه ای ضمن اعتراض به اعلام نامزدی ریاست جمهوری از سوی تیمسار مدنی اعلام کردند که از پنجشنبه گذشته و به مدت 5 روز بعنوان مخالفت با این نامزدی روزه سیاسی خواهند گرفت.حزب جمهوری اسلامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، جهاد سازندگی ، بنیاد مستضعفان ، انجمن اسلامی معلمان و انجمن اسلامی صنعت نفت و...از این اقدام دانشجویان حمایت کرده است .

دبیر کل سازمان ملل پس از بازگشت از سفر به تهران با اعلام شکست ماموریت محوله به خود در آزاد سازی گروگانها از این که زنده است و در ایران کشته نشده است اظهار خوشحالی کرد.

یک کشیش آمریکایی که چندی پیش در سفر به ایران با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرده بود بعد از بازگشت به آمریکا و طی سخنانی در نیویورک گفت : دولت آمریکا به خاطر جنایات متعدد باید توبه کند .

در پاسخ به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که طی نامه ای از وزیر امورخارجه خواسته اند کاردار سفارت آمریکا را برای ادای توضیحات در محل سفارت به آنان تحویل دهد قطب زاده اظهار داشت : من در این مسئله مطیع شورای انقلاب و امام خمینی هستم .

به موجب حکم دادستانی کل انقلاب، آیت الله مهدوی کنی حق دارد دستور جلب ، دستگیری و توقیف اموال هرشخص مورد اتهام را به هر کسی یا هر کمیته و یا به قائم مقام خود در کمیته مرکزی صادر نماید .

جلال الدین فارسی نامزد حزب جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انتصاب برخی افراد در دولت موقت بازرگان گفت : این افراد به جای اینکه تحویل دادگاه شوند وزیر شدند .

با انتشار اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد تعدادی از نامزدهای مطرح انصراف داده و تعداد دیگری نیز به لیست اضافه شده اند . پیش از این مجاهدین خلق اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی امام خمینی حمایت می کند و با پاسخ قاطع امام به این درخواست مجاهدین خلق [ منافقین ] این گروهک مسعود رجوی را به عنوان نامزد وارد میدان کرده است .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] در یک مصاحبه مطبوعاتی به صورت  رسمی مسعود رجوی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد . مسعود رجوی با تشریح برنامه های تشکیلات خود گفت : ما در خطوط ضد امپریالیستی سربازان یکدل و یکپارچه امام خمینی هستیم برای اینکه یقین داریم تا وقتی امام هست و خطوط ضد امپریالیستی قاطعانه استمرار دارد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .

گزارش های رسیده از بندر لنگه حاکی است در جریان درگیری های مجدد امروز این شهر گروه دیگری کشته و زخمی شدند . تا امروز تعداد کشته شدگان وقایع بندرلنگه از سوی رادیو و تلویزیون 26 نفر، سپاه پاسداران 28 نفر و شاهدان عینی 41 نفر گزارش شده است .

سرپرست کمیته های اصفهان ترور شد

مهندس عباس بحرینیان سرپرست کمیته های اصفهان ساعت 30/8 صبح امروز در منزلش با اصابت 32 گلوله ترور شد .طبق اظهارات اعضای کمیته مرکزی اصفهان 32 فشنگ یوزی در شکم مهندس بحرینی شلیک شده است ،در این رابطه دو نفر با نام های حسن جعفر زاده و فضل الله سیمانکار دستگیر شده اند.(1)

هر چند یک روز پس از این ترور گروهک تروریستی فرقان مسئولیت آن را برعهده گرفت ولی بعدها مشحص شد که مهندس بحرینیان به دلیل شناخت ماهیت باند مهدی هاشمی و مخالفت با دیدگاه‌های حاکم بر این باند به قتل رسیده است .مهدی هاشمی با اینچنین قتل‌هایی می‌خواست با برداشتن موانع و نفوذ، در ارکان نظام زمینه را برای تصاحب نظام و به دست گرفتن قدرت به وجود آورد.

تصرف محل حزب خلق مسلمان در تهران به دست مردم

400 نفر در حالیکه تصاویری از امام خمینی در دست داشتند و شعارهایی علیه حزب خلق مسلمان میدادند با حمله به محل حزب خلق مسلمان در تهران این محل را تصرف کردند . (2)

چریک های فدایی خلق مسلمان را محکوم کردند

سازمان چریک های فدایی خلق در پاسخ به شبهات مطرح در مورد ارتباط این سازمان با حزب خلق مسلمان با انتشار بیانیه ای این ادعا را تکذیب کرد . در این بیانیه آمده است : ما تاکنون بارها اعلام کرده ایم که حزب خلق مسلمان دست در دست امپریالیسم آمریکا دارد و دشمن مردم و نیروهای انقلابی است . (3)

اعتراض به نامزدی مدنی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اهواز با صدور اطلاعیه ای ضمن اعتراض به اعلام نامزدی ریاست جمهوری از سوی تیمسار مدنی اعلام کردند که از پنجشنبه گذشته و به مدت 5 روز بعنوان مخالفت با این نامزدی روزه سیاسی خواهند گرفت.حزب جمهوری اسلامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، جهاد سازندگی ، بنیاد مستضعفان ، انجمن اسلامی معلمان و انجمن اسلامی صنعت نفت و...از این اقدام دانشجویان حمایت کرده است . (4)

والدهایم : خوشحالم که زنده ام !

دبیر کل سازمان ملل پس از بازگشت از سفر به تهران با اعلام شکست ماموریت محوله به خود در آزاد سازی گروگانها از این که زنده است و در ایران کشته نشده است اظهار خوشحالی کرد . والدهایم مدعی شد در تهران نمی دانسته اند نیروهایی که برای حفاظت از او معین شده بود برای نجات او از خطرات احتمالی بوده است و یا برای ترور او !وی گفت : ایرانی ها در مورد ماهیت سازمان ملل دچار سوء تفاهم عجیبی هستند و من از این موضوع شوکه شدم !(5)

مسعود رجوی نامزد ریاست جمهوری مجاهدین خلق: ما در خطوط ضد امپریالیستی سربازان یکدل و یکپارچه امام خمینی هستیم برای اینکه یقین داریم تا وقتی امام هست و خطوط ضد امپریالیستی قاطعانه استمرار دارد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و از قضا هیچ چیز فرخنده تر از چنین حمله ای نخواهد بود چون ما ایران را ویتنام دیگری برای آمریکا خواهیم کرد .

کشیش آمریکایی : کارتر باید توبه کند

یک کشیش آمریکایی که چندی پیش در سفر به ایران با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرده بود بعد از بازگشت به آمریکا و طی سخنانی در نیویورک گفت : دولت آمریکا به خاطر جنایات متعدد باید توبه کند .وی حمایت از یک  رژیم تروریستی و دژخیم در ایران و آن هم به مدت سالیان متمادی را از گناهان دولت آمریکا برشمرد و گفت : این دولت باید از ملت ایران طلب بخشایش کند . (6)

قطب زاده : باید امام تصمیم بگیرد

در پاسخ به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که طی نامه ای از وزیر امورخارجه خواسته اند کاردار سفارت آمریکا را برای ادای توضیحات در محل سفارت به آنان تحویل دهد قطب زاده اظهار داشت : من در این مسئله مطیع شورای انقلاب و امام خمینی هستم .

وی در نامه ای خطاب به امام خمینی نوشت : کاردار سفارت آمریکا به همراه دو نفر دیگر به وزارت خارجه پناه آورده اند و به تصویب شورای انقلاب در این مکان هستند و بنابراین به پیروی از دستورات آن رهبر عزیز از آنجا که اینجانب فقط مجری اوامر آن رهبر و بعد از آن مجری مصوبات شورای انقلاب هستم استدعا دارد دستورات لازم را در این زمینه راسا صادر فرمایند . (7)

اختیار تام دادستانی کل انقلاب به آیت الله مهدوی کنی

بموجب حکم دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران آیت الله مهدوی کنی به نمایندگی از طرف دادستانی کل انقلاب اختیارات تام دریافت کرد . بموجب این حکم آیت الله مهدوی کنی حق دارد دستور جلب ، دستگیری و توقیف اموال هرشخص مورد اتهام را به هر کسی یا هر کمیته و یا به قائم مقام خود در کمیته مرکزی صادر نماید بنحوی که در هیچ مورد به حکم دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران نیازی نباشد . (8)

قطب زاده درنامه ای خطاب به امام خمینی: کاردار سفارت آمریکا به همراه دو نفر دیگر به وزارت خارجه پناه آورده اند و به تصویب شورای انقلاب در این مکان هستند و بنابراین به پیروی از دستورات آن رهبر عزیز از آنجا که اینجانب فقط مجری اوامر آن رهبر و بعد از آن مجری مصوبات شورای انقلاب هستم استدعا دارد دستورات لازم را در این زمینه راسا صادر فرمایند .

افرادی که باید تحویل دادستانی میشدند وزیر بازرگان شدند

جلال الدین فارسی نامزد حزب جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انتصاب برخی افراد در دولت موقت بازرگان گفت : این افراد به جای اینکه تحویل دادگاه شوند وزیر شدند .

وی گفت : ببینید تجربه ای که ما در انقلاب مشروطیت داریم چقدر در این مورد می تواند برای ما آموزنده باشد ، استعمار انگلیس چه کرد ؟ آمد ستارخان ها و باقرخان ها را کشت تا حکومت بیفتد دست آدمهای نرمخوی ، سازشکار ، دیوانسالار ، سیاست باز غیر اصولی مثل تقی زاده ها ، مثل دشتی ها ، مثل صدرالاشراف ها که در نتیجه خون آن مردم هم به هدر رفت و شد آنچه نباید میشد .

وی اظهار داشت : خوار و بی دفاع گذاشتن یعنی بزرگترین جنایتها به همین شخص در حکومت بازرگان وزارت دفاع را سپردند در حالیکه او را باید به دادستانی انقلاب می بردند . (9)

کسانی که انصراف دادند و کسانی که آمدند

با انتشار اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد تعدادی از نامزدهای مطرح انصراف داده و تعداد دیگری نیز به لیست اضافه شده اند . پیش از این مجاهدین خلق( منافقین) اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی امام خمینی حمایت می کند و با پاسخ قاطع امام به این درخواست مجاهدین خلق [ منافقین ] این گروهک مسعود رجوی را به عنوان نامزد وارد میدان کرده است .

سازمان چریک های فدایی خلق در پاسخ به شبهات مطرح در مورد ارتباط این سازمان با حزب خلق مسلمان با انتشار بیانیه ای این ادعا را تکذیب کرد . در این بیانیه آمده است : ما تاکنون بارها اعلام کرده ایم که حزب خلق مسلمان دست در دست امپریالیسم آمریکا دارد و دشمن مردم و نیروهای انقلابی است .

از سوی دیگر شیخ مصطفی رهنما موسس جمعیت تعاون با فلسطین طی اطلاعیه ای اعلام کرد بنا به دستور امام مبنی بر عدم کاندیداتوری روحانیت برای احراز پست ریاست جمهوری از کاندیدا بودن منصرف شده است .

ابوالحسن بنی صدر که گفته می شود نامزد منفرد است تاکنون از سوی بیش از 82 سازمان و انجمن مذهبی و غیر مذهبی مورد حمایت قرار گرفته است .بیشترین تبلیغات تاکنون از سوی ستادهای مدنی و بنی صدر صورت گرفته است .

اعلام رسمی نامزدی مسعود رجوی

سازمان مجاهدین خلق ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی به صورت  رسمی مسعود رجوی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد . در این مصاحبه مطبوعاتی موسی خیابانی از اعضای کادر مرکزی این سازمان ضمن معرفی رجوی گفت : ما اکنون نیز معتقدیم شایسته ترین فرد برای احراز ریاست جمهوری شخص امام هستند ولی رهبر انقلاب این درخواست ما را نمی پذیرند.

در ادامه مسعود رجوی با تشریح برنامه های مجاهدین گفت : ما در خطوط ضد امپریالیستی سربازان یکدل و یکپارچه امام خمینی هستیم برای اینکه یقین داریم تا وقتی امام هست و خطوط ضد امپریالیستی قاطعانه استمرار دارد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و از قضا هیچ چیز فرخنده تر از چنین حمله ای نخواهد بود چون ما ایران را ویتنام دیگری برای آمریکا خواهیم کرد . (10)

والدهایم مدعی شد در تهران نمی دانسته اند نیروهایی که برای حفاظت از او معین شده بود برای نجات او از خطرات احتمالی بوده است و یا برای ترور او !وی گفت : ایرانی ها در مورد ماهیت سازمان ملل دچار سوء تفاهم عجیبی هستند و من از این موضوع شوکه شدم !

ادامه درگیری ها در بندرلنگه

گزارش های رسیده از بندر لنگه حاکی است در جریان درگیری های مجدد امروز این شهر گروه دیگری کشته و زخمی شدند . تا امروز تعداد کشته شدگان وقایع بندرلنگه از سوی رادیو و تلویزیون 26نفر، سپاه پاسداران 28نفر و شاهدان عینی 41نفر گزارش شده است .

آیت الله رکنی نماینده امام خمینی در بندرلنگه در مورد این حوادث گفت : مسئول و عامل تحریکات شهر شخصی بنام اسماعیل زاده قشمی است که قبلا عامل ساواک در دانشگاه مشهد بود و از آنجا اخراج شده است . وی افزود : این شخص با تحریک کردن برادران اهل تسنن در بندرلنگه و توهین به برادران اهل تشیع موجبات اختلاف و درگیری را فراهم نموده است .  (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 16دی1358، صفحه 3، هر چند یک روز پس از این ترور گروهک تروریستی فرقان مسئولیت آن را برعهده گرفت ولی بعدها مشحص شد که مهندس بحرینیان به دلیل شناخت ماهیت باند مهدی هاشمی و مخالفت با دیدگاه‌های حاکم بر این باند به قتل رسیده است . (رک خاطرات آیت الله مهدوی کنی ، تدوین : دکتر غلامرضا خواجه سروی ، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، چاپ دوم ، صفحه 238) ، مهدی هاشمی با اینچنین قتل‌هایی می‌خواست با برداشتن موانع و نفوذ، در ارکان نظام زمینه را برای تصاحب نظام و به دست گرفتن قدرت به وجود آورد. از ابتدای پیروزی انقلاب، نهادهای انقلاب و خصوصاً سپاه مورد طمع مهدی هاشمی قرار گرفته بود و کمترین مانعی را در این زمینه برنمی‌تافت. در واقع پس از آنکه مهدی هاشمی با حمایت ویژه‌ی آیت‌الله منتظری توانست ابتدا به عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآید و پس از چندی از رهبران نهضت‌های آزادی‌بخش سپاه شود، فعالیت خود را در لوای دین، برای رسیدن به قدرت آغاز کرد. او می‌خواست با نفوذ در ارکان نظام زمینه را برای تصاحب نظام و به دست گرفتن قدرت به وجود آورد. در نتیجه وی در صدد بود عواملی را که مانع رسیدن او به اهدافش در استان اصفهان و در نهضت‌های آزادی‌بخش بودند حذف فیزیکی کند.

یکی از قتل‌های مهم باند مهدی هاشمی، که به خاطر این عامل به وقوع پیوست، به شهادت رساندن مهندس بحرینیان مسئول کمیته‌های انقلاب اصفهان، بود. مهندس بحرینیان از جمله کسانی بود که به دلیل شناخت ماهیت باند مهدی هاشمی و مخالفت با دیدگاه‌های حاکم بر باند مهدی هاشمی به دستور او به قتل رسید.

مهدی هاشمی در اعترافات خود در خصوص طرح نخستین ترور مهندس عباس بحرینیان می‌نویسد:«به هنگام اوج‌گیری اختلافات سپاه و کمیته در اصفهان، که به صورت یک ماجرای عمومی درآمده بود، من یک شب در راه دزفول به جعفرزاده (محمدحسین) گفتم مهندس بحرینیان در این اختلاف محور اصلی است و اگر او زده شود، ماجرا تمام خواهد شد. او نیز همین عقیده را داشت. به او گفتم برو اصفهان با دوستان دیگر نیز همکاری کنید و ترتیب زدن او را بدهید. او رفته بود با... مقدمات را فراهم کرده بود و توسط چند نفر که 2 نفرشان به نام مهدی‌زاده و جعفرزاده بودند، قتل بحرینیان را انجام داده بودند.» شهید بحرینیان در پانزدهم دی‌ماه 1358، هنگام عزیمت به محل کار خود، توسط اعضای باند مهدی هاشمی طبق یک برنامه‌ی از پیش طراحی‌شده ترور می‌شود. البته با وجود دستگیری عاملان به شهادت رساندن مهندس بحرینیان از سوی مردم، به خاطر اعمال نفوذ مهدی هاشمی و باند وی در این پرونده و حمایت‌های آشکار و پنهانی که از عاملین قتل به عمل آمد، پیگیری پرونده در آن مقطع به نتیجه نرسید و متهمین پس از مدتی از زندان آزاد شدند و پرونده نیز مختومه گردید، اما همان متهمان در سال 1370 در رابطه با ترور شخص دیگری (قنبرعلی فانی) محکوم به قصاص گردیدند و حکم اعدام درباره‌ی آن‌ها اجرا شد. (رک چرا باند مهدی هاشمی به ترور شهید بحرینیان روی آورد؟، برهان ، 16مهر1391)

2- اطلاعات، 16دی1358، صفحه 3

3- اطلاعات ، 16دی1358، صفحه 3

4- اطلاعات ، 16دی 1358، صفحه 3

5-  اطلاعات ، 16دی1358، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 16دی 1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 16دی1358، صفحه 11

8- اطلاعات ، 16دی 1358، صفحه 10

9- اطلاعات ، 16دی1358، صفحه 8

10- اطلاعات ، 16دی 1358، صفحه 2

11- اطلاعات ، 17دی 1358، صفحه 1

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها