کد خبر: ۱۰۴۳۹
زمان انتشار: ۱۹:۵۵     ۱۹ اسفند ۱۳۸۹

برگزاری مراسم افتتاحیه مجمع ناشران انقلاب در هفته جاری، امیدهای تازه ای برای انسجام بخشی حوزه توزیع و مصرف کتاب در جبهه فرهنگی انقلاب ایجاد کرد.

به گزارش رجانیوز، مجمع ناشران انقلاب اسلامی(منا) که در آبان ماه امسال اعلام موجودیت کرده بود، دوشنبه هفته جاری طی مراسمی فعالیت رسمی خود را با حضور تعداد زیادی از ناشران و نیز مدیران فرهنگی مانند حداد عادل، حجت الاسلام رحیمیان، حجت الاسلام خاموشی، محسن مومنی، اللهیاری، حمزه زاده ، فضایلی، فقیه، حسینی، شمس و نیلی آغاز کرد.
 
در حالیکه با گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، هنوز عمده ناشران و مخاطبان معتقدند تولید محصولات فرهنگی مکتوب در عرصه انقلاب اسلامی، به خوبی توزیع نمی شود و با مقاومتهای مافیای توزیع کتاب و نیز موانع اجرایی گسترده مواجه است، افتتاح این مجمع امیدهای تازه ای را درمورد آینده حوزه نشر انقلاب اسلامی برانگیخته است.
 
 
محمد حمزه زاده نیز به نیابت از هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: به عقیده ما راه اندازی این مجمع یک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است و این آرزوی همه چهره های درجه یک نظام حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود که چنین محفل و تشکل فرهنگی تاسیس شود.
 
مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی چشم انداز این مجمع را برای سال 1404 اینگونه اعلام کرد: مرجع تعاملات موثر ناشران عضو برای تشکل‌های دیگر، شبکه توزیع برتر در سطح کشور و منطقه، مرجع سیاست‌گذاری مناسب داخلی و خارجی، مهم‌ترین جامعه ناشران شناخته‌شده در جهان، جامعه حداکثری ناشران هم‌سو با اهداف انقلاب اسلامی.
 
دامنه بین المللی فعالیت منا
 
در شرایطی که با تحولات صورت گرفته در منطقه، ظرفیت ارتباط مستقیم با ده ها میلیون مخاطب انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه، آزاد شده است، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تاکید کرد: این مجمع قبل از اینکه حاصل اراده چند ناشر فعال در عرصه نشر کشور باشد حاصل تقاضای زیاد مخاطبان است. همچنین محدوده فعالیت از نظر جغرافیایی هم محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و تمام دنیای اسلام را پوشش خواهد داد.
 
یکی از سخنرانان حاضر در این مراسم غلام حسین متو؛ مترجم و ناشر کشمیری بود که با تمجید از انقلاب اسلامی و شخصیت های انقلابی در طول این سی و دو سال اظهارامیدواری کرد که شاهد این گونه تشکل ها با محوریت انقلاب اسلامی در سر تاسر جهان اسلام باشیم.
 
وی با ذکر مواردی از ترجمه و انتشار آثاری درباره شخصیتهای انقلاب اسلامی مانند دکتر چمران و شهید مطهری و استقبال مردم کشمیر از این کتابها، بر وظایف بین المللی ناشران ایران در شرایط کنونی منطقه تاکید کرد.
 
 
 
استفاده از ظرفیت اماکن مذهبی در توزیع کتاب
 
حجت الاسلام رحیمیان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به ظرفیت های خوبی که در کشور وجود دارد افزود: ما ظرفیت های خوبی همچون امام رضا داریم.سالانه بیش از 20 میلیون زوار از مشهد مقدس زیارت می کنند که اگر هر کدام از این زوار دو کتاب هم بخرند سالانه چهل میلیون کتاب تولید و عرضه شده است که ضرورت دارد از این ظرفیت استفاده شود.
وی افزود: متاسفانه تولید محصولات فرهنگی ما در عرصه انقلاب اسلامی کافی نبوده و همین تولدی اندک هم به خوبی توزیع نشده است.بنابراین تاسیس این مجمع با این هدف بوده که علاوه بر تولید محصولات فرهنگی در زمینه توزیع وعرضه آنها هم موفق تر عمل شود.
 
همواره دغدغه حضور کتاب های اسلامی در خیابان انقلاب را دارم 
 
یکی از مسائلی که موجب استقبال مخاطبان و ناشران از تاسیس این مجمع بوده است، ممانعت مافیای توزیع کتاب از توزیع محصولات مکتوب جبهه فرهنگی انقلاب در برخی مراکز حساس و پرمخاطب کشور است. یکی از مهمترین مراکزی که از عرضه کتب نویسندگان و چهره های برجسته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خودداری می کند، کتابفروشی های روبروی دانشگاه تهران است. رییس کمسیون فرهنگی مجلس نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از دوران جوانی اش گفت: «حدود چهل ،پنجاه سال است که کتاب خوان حرفه ای هستم و از سال چهل و دو که وارد دانشگاه تهران شده ام همواره دغدغه حضور کتاب های اسلامی را در ویترین کتاب فروشی های خیابان انقلاب را دارم.»
 
اگرچه مجمع ناشران انقلاب اسلامی متشکل از ناشران بزرگی همچون سوره مهر، امیرکبیر، بوستان کتاب، به‌نشر، نشر شاهد، سروش، انتشارات مرکز اسناد، نشر شهر و انتشارات پژوهشگاه و فرهنگ اندیشه اسلامی است، اما فروشگاههای این ناشران بزرگ نیز انسجام و همدلی لازم برای توزیع و فروش ناشران جوان انقلاب اسلامی را نداشته و بهمین واسطه افتتاح این مجمع، چشم انداز روشنی برای وحدت و هماهنگی لازم در حوزه نشر را ایجاد کرده است.
 
حاشیه های افتتاح منا
 
مراسم افتتاحيه مجمع ناشران انقلاب اسلامي با حاشيه هايي همراه بود. اين مراسم با تاخيري نيم ساعته آغاز گرديد.
 
از بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي حضور در اين برنامه دعوت شده بود،؛ اما وي با ارسال نامه اي مشغله كاري را دليل عدم حضور در اين برنامه عنوان كرد، دري در نامه اش، ضمن ابراز همدلي با مجمع ناشران انقلاب اسلامي وجود مجمع ناشران انقلاب اسلامي را در جهت تقويت گفتمان انقلاب اسلامي در جهان لازم دانست.
 
پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمين رحيميان، كليپي از گفته های منتشرنشده رهبر انقلاب در حوزه نشر پخش گرديد.
 
غلامحسين متو، ناشر و مترجم كشميري در اين مراسم سخنراني نمود، متو سخنراني خود را به زبان فارسي و بسيار سليس همراه با بياني احساسي و گرم انجام داد، سخنان متو بيش از زمان در نظر گرفته شده به طول كشيده شد، در ميان سخنان متو، پرده ويژه پخش فيلم توسط مسئول سالن به پايين آمد و متو در بياني به طنز علت اين حركت را طولاني شدن سخنان خود دانست، اين جمله وي با خنده حضار روبرو شد.
 
غلامعلي حدادعادل نيز از جمله مدعوين اين برنامه بود، وي در اين مراسم با تاخيري نيم ساعته حضور يافت، حداد در سخنانش خود را كتابخوان حرفه اي معرفي كرد.
 
حدادعادل در پايان سخنراني خود، با بيان طنز اعضاي مجمع ناشران انقلاب اسلامي را از هرگونه دعوا نهي كرد، اين جمله وي با خنده حضار مواجه شد.
 
در پايان مراسم افتتاحيه، گروه تواشيح محراب به اجراي برنامه پرداختند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها