کد خبر: ۱۰۴۱۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۸     ۱۸ اسفند ۱۳۸۹
يك فعال سياسي عربستاني حضور همزمان شيعيان و اهل سنت را باعث وحشت دولت سعودي خواند و گفت: آنها در گذشته تنها با شيعيان طرف بودند اما امروز با اهل سنت نيز درگير مي‌باشند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نشست تحليلي مسائل بين‌الملل با موضوع ‌آينده‌شناسي تحولات منطقه و مسائل عربستان امروز چهارشنبه در دفتر اتحاديه بين‌المللي امت واحده برگزار شد.
ابو رضا الاحصايي فعال سياسي عربستاني در اين نشست كه به صورت تلفني برگزار شد، با اشاره به شكل‌گيري حكومت آل سعود در عربستان گفت: دولت كنوني عربستان براي مقابله با تفكرات اصيل اسلامي و شيعي شكل گرفت. ابتداي كار به موافقتنامه محمد ابن سعود و محمد ابن عبدالوهاب باز مي‌گردد كه در شهر نجد منعقد شد.
وي افزود: بر اساس اين موافقتنامه محمد ابن سعود حكومت را تشكيل داد و عبدالوهاب امور ديني را برعهده گرفت كه نام آن را گسترش دين و توحيد و مبارزه با شرك نهادند.

اين فعال سياسي عربستاني با بيان اينكه آنها اولين و مهمترين مشركين را شيعيان مي‌دانستند كه اعمال شرك‌‌آميزي همچون زيارت ائمه اهار را دارند، اظهار داشت: سعودي‌ها و وهابيون گسترش تفكر خود را با اعراب صحرانشين و بدوي آغاز كردند و براي تحت تأثير قرار دادنشان دعوت به توحيد را مطرح كردند درحاليكه ماهيت اين دعوت چيز ديگري بود.
الاحصايي با اشاره به تخريب قبور پيامبر، اهل بيت و صحابه پيامبر پس از اين ماجرا گفت: سعودي‌ها و وهابيون به اين تخريب در شهرهاي مختلف ادامه دادند تا به مدينه رسيدند و آل سعود اعلام كرد كه يا مسلمانان مدينه به آنها مي‌پيوندند و يا با آنها مي‌جنگند و اين حالت تاكنون ادامه دارد.

وي با ذكر اين نكته كه شرك از نظر سعودي‌ها و وهابيون كليه عقايد شيعه و عقايد غير سلفي مي‌باشد، يادآور شد: اين دولت كه هيچ تفاهمي را با اديان ديگر برقرار نمي‌كند، به حذف فرقه‌هاي ديگر ديني پرداخت و پس از انقلاب اسلامي در ايران نيز از نظر معنوي و مادي به رژيم صدام كمك كرد تا در مقابل دولت جمهوري اسلامي بايستد.
اين فعال سياسي عربستاني با بيان اينكه دولت سعودي از نظر فكري جريان سلفي را در داخل و خارج از عربستان تقويت كرد، خاطرنشان كرد: در همين راستا علماي وهابي شيعيان را تكفير كردند و بر همين مبنا قوانين ضد شيعي در عربستان تصويب شد و محدوديت‌هاي زيادي از جمله ورود شيعيان به دانشگاه‌ها، محدوديت در امور اقتصادي و ساخت مسجد و حسينيه بر آنها اعمال شد.

الاحصايي با اشاره به عدم همراهي اكثريت اهل سنت با تفكر سفلي گفت: ترفند دولت در تظاهرات شيعيان براي آزادي يكي از علماي خود به راه انداختن دعواي مذهبي بود كه توسط جوانان سلفي صورت گرفت اما شيعيان با هوشمندي جلوي اين فتنه را گرفتند.
وي در خصوص آينده تحولات عربستان نيز اظهار داشت: معارضان از نظر قوميتي به دو قسم شيعيان و اهل سنت تقسيم مي‌شوند و معارضين سني نيز به دو گروه غرب‌گرا و سلفي تقسيم مي‌شوند.
اين فعال سياسي عربستاني با اشاره به حضور شيعيان و اهل سنت در تظاهرات روزهاي گذشته گفت: اين موضوع به شدت دولت سعودي را ترسانده چرا كه در گذشته با شيعيان طرف بود اما امروز با اهل سنت نيز درگير مي‌باشد و ديگر نمي‌تواند مانند گذشته به بهانه دعواي مذهبي تظاهركنندگان را قلع و قمع كند.

الاحصايي با ذكر اين نكته كه امروز مردم عربستان اعم از شيعيان و اهل سنت از فساد و ثروت‌اندوزي سران سعودي به تنگ آمده‌‌اند و بعيد نيست كه انفجار اعتراض مردمي در عربستان نيز رخ دهد، خاطرنشان كرد: به دليل برخي شرايط در بين اهل سنت ممكن است اين تحولات با كمي تأخير اتفاق افتد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص راه‌هاي ارتباطي معترضان با يكديگر و گروه‌هاي منطقه‌اي گفت: راه‌هاي ارتباطي آنها رسانه، اينترنت و شبكه‌هاي ماهواره‌اي خليج فارس مي‌باشد.
اين فعال سياسي عربستاني در خصوص اتحاد بين شيعيان و اهل سنت براي مبارزه عليه حكومت سعودي نيز اظهار داشت: در بين سلفي‌هاي اهل سنت اعتقادي به اتحاد با شيعيان نيست اما غربگراهاي اهل سنت به دليل دوري از گرايشات بنيادگرايي امكان بيشتري براي اتحاد دارند.

الاحصايي يادآور شد: ‌امروز شاهد هستيم كه بسياري از جوانان معترض با حضور نيروهاي نظامي به خيابان‌ها آمده‌اند و اين اتفاقي است كه از زمان شكل‌گيري دولت سعودي رخ نداده زيرا اعتراض به حكومت را حرام مي‌دانستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها