کد خبر: ۱۰۳۴۹۷
زمان انتشار: ۱۹:۴۱     ۰۹ دی ۱۳۹۱
598 به نقل از رجانیوز: یکی موضوعاتی که از زمان اوج گرفتن بحران سوریه، همواره مورد تأکید نظام سوریه وحامیانش بوده، ضرورت رجوع به صندوق های رأی به جای جنگ داخلی بوده است، مسئله ای که همواره از سوی مخالفین مسلح رد شده و کسانی که ادعای طرفداری از دموکراسی را دارند، حاضر نیستند، حتی با نظارت بین المللی، به وزن کشی مشروع سیاسی در عرصه انتخابات روی بیاورند.

به گزارش رجانيوز، این مسئله و همچنین روابط سوریه و روسیه، موضع گفتگوی اختصای پایگاه المنار لبنان با سعید غفورف، کارشناس روسی مسائل خاورمیانه و سردبیر نشریه «وی وی پی» روسیه، بوده است. ترجمه کامل این گفتگو را می خوانیم:

 بسیاری، موضع روسیه درباره حوادث جاری سوریه را به عنوان سدی می دانند که جلوی طرح بین المللی بریدن نفس نظام سوریه و «توطئه بزرگ» ضد سوریه را گرفته است. بعضی از نیروهای مخالف سوری، مسکو را متهم می کنند که ستون و رکن بقای بشار اسد در رأس حکومت است، درحالیکه حکومت سوریه موضع روسیه را محترم می شمارد و هرگونه فشاری از سوی روسیه بر نظام سوریه را رد می کند.
در همین حال، سعید غفورف، سردبیر مجله «وی وی پی» روسیه، سفری به بیروت داشته و در این سفر مصاحبه ای اختصای با المنار انجام داده است. 
غفورف می گوید یک جهت گیری در کشورش[روسیه] وجود دارد که سوریه را خط مقدم دفاع از روسیه و دفاع از منافع آن در خاورمیانه و حتی دفاع از امنیت ملی روسیه می داند. غفورف اشاره می کند که او هم این جهت گیری و نظر را قبول دارد و در نتیجه معتقد است که هرگونه پیشروی نظامی از طرف گروه های مسلح سوری و خارجی در سوریه، به عنوان خطری برای روسیه محسوب می شود و می طلبد روسیه رویه ای اتخاذ کند که ثبات سوریه و نیفتادنش به پرتگاه جنگ داخلی یا فروپاشی و تقسیم اش به چند کشور کوچک را تضمین کند.
غفورف تأکید می کند که با وجود اثرات خطرناکی که بحران سوریه بر روی منطقه دارد، ولی در هر حال روس ها «با آن به این صورت برخورد می کنند که یک بحران داخلی است؛ یا لازم است که اینگونه باشد.» و ادامه می دهد که ناوگان دریایی روسیه  که در نزدیکی یونان قرار دارد یا دیگر کشتی های نیروی دریایی روسیه در نزدیکی سوریه، مأموریتشان منحصر است به دفاع از منافع روسیه در این منطقه است نه چیز دیگر.
 
برخی کشورهای عربی می خواهند روابط سوریه و روسیه را تخریب کنند
این روزنامه نگار روس، می گوید که موضع روسیه، موضعی مسئولانه و آینده نگرانه است، و به این اشاره می کند که سیاست روسیه همه احتمالات را در نظر می گیرد، حتی آن احتمالاتی که طی آن ها، نظام فعلی بر سر کار نباشد. «روسیه درک می کند که ثبات سوریه و حفظ تمامیت ارضی و وحدتش، ضامن عدم انفجار منطقه است، منطقه ای که به واسطه وقایع سوریه کاملا ملتهب شده است.»
غفورف به این ترتیب، ثبات موضع روسیه و عدم تغییر آن را صحیح دانسته و همچنین این را که روسیه هم به همان مسیر طرفهای بین المللی و منطقه ای دیگر نیفتاده که با نظام سوریه مخالف هستند و به قول او دستشان به خون سوری ها (حالا یا طرفداران نظام یا مخالفینش) آغشته است را هم درست می شمرد.
غفورف می گوید: «روابط روسیه- سوریه دائما هدف حمله بوده است؛ خصوصا از طرف برخی رسانه ها. همیشه هجوم دائمی ای از طرف برخی رسانه ها به مواضع روسیه وجود داشته است، کما اینکه بعضا برخی صحبت های رسمی مسئولین روسیه را هم تحریف می کنند.»
 
نقش برخی رسانه و کشورهای عربی در تخریب چهره سوریه 
غفورف در این مصاحبه مدعی است که یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از بزرگترین دست دارندگان در این عملیات است و سفیر این کشور در سوریه به برخی خبرگزاری های معروف که به طور هماهنگ به مواضع سوریه حمله می کنند پول می دهد. غفورف همچنین به اطلاعاتی اشاره می کند که طبق آنها، همین سفیر در موضوع تفسیر خلاف واقع صحبت های اخیر میخائیل بوگدانوف دست داشته است.
[اخیرا برخی رسانه ها مدعی شدند که میخائیل بوگدانوف، نماینده پوتین در امور خاورمیانه، گفته است که نظام سوریه هر چه بیش از پیش سیطره اش بر اراضی سوریه را از دست می دهد و ممکن است مخالفین مسلح، پیروز نهایی نبرد باشند.]
اما غفورف در تبیین سخن واقعی بوگدانوف می گوید که سخن بوگدانوف در جواب سؤالی که از او پرسیده شده بود گفته شده است. از او پرسیده بودند: آیا شما تضمینی دارید که ممکن است بشار اسد پیروز معرکه باشد؟ و بوگدانوف پاسخ داده بود «همه احتمالات ممکن است.» و این حقیقتِ موضع روسیه است که به پیروزی یک طرف در نبرد وابسته نیست و هیچ تضمینی هم برای پیروزی یک طرف ندارد چرا که سیر جریانات به تمایلات نظام سوریه و طرف های حامی گروه های مسلح مرتبط است. بوگدانوف مشخصا گفته بود که تضمینی وجود ندارد که مخالفین بر بخش های بیشتری از سوریه تسلط پیدا نکنند و سرنوشت درگیری در کف میدان قابل تغییر است. اما این نکته را هم اضافه کرد بود که در آن صورت روسیه رویه مناسب را اتخاذ خواهد کرد که الان دلیلی برای اعلامش وجود ندارد. در اصل، در این حرفهای بوگدانف این اطمینان بخشی وجود داشت که روسیه اجازه نخواهد داد که همه ی سوریه در آتش بسوزد.
 
در هر انتخابات آزادی اکثریت مردم به بشار اسد رأی خواهند داد
غفورف معتقد است که برخی تلویزیون های عربی و غیر عربی معروف، نقش تخریب چهره سوریه و نقش بسیج کنندگی بر ضد نظام سوریه را بازی می کنند. او در عین حال می گوید که افکار عمومی روسیه معتقد است که اکثریت ملت سوریه در کنار رئیس جمهور کشورشان بشار اسد هستند. و اضافه می کند: «حتی کسانی که در ابتدای بحران، برای درخواست اصلاحات به خیابان ها آمده بودند، بعدا قانع شدند که پشت سر نظام قرار بگیرند» بعد از آنی که متوجه شدند سیر جریانات سرعت گرفته و هدفش غرق کردن سوریه در جنگ داخلی و فروپاشی و تقسیم کشور است. 
طبق تحلیل غفورف، ملت سوریه «از سقوط نظام می ترسند؛ هم به دلیل فتنه ای که ممکن است بعدش به وجود بیاید و هم به دلیل ترس از آنچه در صورت به قدرت رسیدن این گروه های مسلح (که این جنایت های وحشیانه را در مقابل چشم و گوش جهانین انجام می دهند) در انتظار سوریه خواهد بود.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه می افزاید: «ما معتقدیم که هر انتخابات دموکراتیک و سالمی که تحت نظارت بین المللی در سوریه برگزار شود، طی آن، بشار اسد حدود 60 در صد آرا [یعنی اکثریت آرای ملت] را کسب خواهد کرد. من طی انتخاباتی که اخیرا برگزار شد [انتخابات همه پرسی قانون اساسی جدید و مجلس جدید] از دمشق و برخی استان های سوریه دیدن کردم. انکار نمی کنم که وجود برخی مشکلات را لمس کردم، ولی مسئله ی مهم تر این است که ازدحام مردم برای رأی دادن را دیدم چرا که داشتند نظر و انتخابشان را با آزادی و به دور از هرگونه فشار سیاسی ای ابراز می کردند. حتی برخی طرف های مخالف داخلی هم بر عملیات شمارش آرا نظارت داشتند و هنوز هیچ کس مدعی تقلب در شمارش آرا نشده است.»
غفورف صحبتش را با این جمله خاتمه می دهد: «تلاش روسیه در این چیزها است: دعوت به توقف حمایت از گروه های مسلح و دعوت به توقف حمایت از جنگ داخلی در سوریه و همچنین تشویق به شروع گفتگوهای ملی. روسیه تأکید دارد که نظام سوریه در دعوت به گفتگو، جدّی است و بشار اسد برای وارد شدن به هر گونه انتخاباتی آماده است اما موانع، از طرف مخالفین ایجاد می شود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها