به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، شریفینیا در بخشی از صحبتهایش گفت: مقالهای خواندم که «میلیاردر» بر ماهواره غلبه کرده است؛ اگر «میلیاردر» 100 قسمت بود، میتوانستیم تمام کانالهای ماهواره را شکست بدهیم اگر این فرصت وجود داشت میتوانستیم تمام کانالهای ماهوارهیی را تعطیل کنیم؛ «حریم سلطان» فقط یکی از کارهایی بود که ما بر آن غلبه کردیم.
نشست رسانهیی سریال «میلیادر» همزمان با پایان تولید فصل اول آن و ضبط سکانسهای پایانی این سریال در لوکیشن ثابت «میلیارد برگزار شد. تهیهکننده، کارگردان و بازیگران این سریال در نشست رسانهیی میلیاردر حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
علیرضا امینی در این نشست با بیان اینکه طنز کارهایی است که مهران مدیری و عطاران انجام میدهند، ادامه داد: «میلیاردر» یک واقعیت اجتماعی را با نگاه طنز به تصویر میکشد.
کارگردان «میلیاردر» که نگاهش در سینما و تلویزیون را کاملا متفاوت میداند، در بخشی از این نشست، مشکل اساسی تلویزیون را کارگردانانی معرفی کرد که مقولهی بازیگری را خوب نمیشناسند.
*** گروه قبلی دنبال کار کیفی نبودند
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست، رامین عباسیزاده (تهیهکننده سریال میلیاردر)، دربارهی جابهجایی تیم تولید این کار توضیح داد: از نخستین روزی که وارد این حرفه شدم، به این فکر میکردم که کارهایم باید کارهای خوبی باشد و به لحاظ کیفی اهدافی را دنبال کند، ولی این اهداف در گروه قبلی برآورده نمیشد. تذکراتی هم دادیم و احساسمان این بود که آنها به دنبال کار کیفی نیستند؛ بنابراین ترجیح دادیم با سرمایه مردم بازی نکنیم.
*** دو دو تا چهار تا کردیم
او در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که در چنین شرایطی که سازمان با کمبود بودجه مواجه است، چطور حاضر شد ساخت چنین سریالی را بپذیرد؟ گفت: ما بر سر این قضیه دو دو تا چهارتایی انجام دادیم تا ببینیم چقدر رشد کارمان بیشتر میشود. با مقایسهای که انجام دادیم و صبحتی که با کارگردان جدید داشتیم دیدیم میتوانیم با کیفیت بهتر و مدت کمتر کار را به انجام برسانیم. عهد و پیمانی هم با دوستان سازنده داشتیم که حتی با استفاده نکردن از استراحتشان برای کم شدن هزینهها و بالا رفتن کیفیت در خدمت مردم باشند. این یکی از دستاوردهای سازمان است که با هم عهد و پیمان ببندیم و بر سر آن بایستیم که اگر این طور باشد تلویزیون خیلی بهتر میتواند جلو برود.
عباسیزاده دربارهی تغییر بازیگران هم خاطرنشان کرد: وقتی کارگردان انتخاب میشود سلیقهای دارد. من هم به عنوان تهیهکننده سلیقهی دیگری دارم که باید به سلیقه مشترک برسیم و این سلیقه مشترک دوستان قبلی نمیگنجیدند. دوستانی مثل سعید پورصمیمی و رضا بابک میتوانند در یک کار دیگر موفق باشند، هرچند در سلیقهی مشترک ما قرار نداشتند؛ به همین دلیل هم ما به جز دو نفر ترکیب کلی بازیگران را تغییر دادیم.
*** سحر زکریا: اتفاقات عجیب و بدی افتاد
سحر زکریا هم به عنوان یکی از دو بازیگری که در تیم جدید باقی ماندند، دربارهی تغییر کارگردان گفت: اتفاقات عجیب و بدی افتاد و فکر نمیکردم از طرف کارگردانی که سالها کار میکند این حرفها را بشنوم. پس اگر همه بخواهند در مورد همدیگر این طور صحبت کنند پس من باید از چه کسی یاد بگیرم. او مصاحبه کرده بود و من و خانم نادری را جزو بازیگران درجه چندم خطاب کرده بود. در هر صورت وقتی که کار جدید شروع شد با ما تماس گرفتند و ما دعوت شدیم اما فکر نمیکردیم چنین بازتابی داشته باشد.
*** فرجام بازیگران میلیاردر را مخاطبان پیشنهاد میدهند
عباسیزاده در ادامه این بحث توضیح کوچکی داد و گفت: فریبا نادری و سحر زکریا با سلام و صلوات آغاز به کار کردند. چرا که پویایی در عرصه بازیگریشان احساس میشود.
او همچنین درباره فصلبندی کار که قرار است در دو فصل مجزا تولید شود، گفت: مابین دو تعطیلی مذهبی که یکی مربوط به عاشورا و دیگری مربوط به ایام اربعین بود، حد فاصلی وجود دارد که 19 شب است. این تایم مرده را ما زنده و تبدیل به یک سریال 19 قسمتی کردیم. این تایم الان کاملا فعال است و میتواند تبدیل به یک باکس فعال شود و حتی سریالها 19 قسمتی در آن داشته باشیم.
عباسیزاده دربارهی ارتباط برقرار کردن با مخاطب در فصل دوم هم تصریح کرد: ما قرار است کارهایی انجام دهیم؛ مثلا از مخاطبان برای ادامهی حرکت کاراکتر و فرجام کار آنها سوال کنیم.
او همچنین زمان پخش فصل دوم را ابتدای خرداد ماه عنوان کرد و گفت: در ارتباط با پویایی بیننده، طرحهایی داریم؛ مثلا میخواهیم پخش آنونسها را ادامه بدهیم تا مخاطب یادش نرود که چنین سریالی هم وجود داشته است.
تهیهکننده سریال «میلیاردر» همچنین به این مساله اشاره کرد که این سریال قرار بوده در 25 قسمت تولید شود و ادامه داد: طبیعی بود وقتی که قرار شد تعداد قسمتها 19 قسمت باشد، باید تایم را زیاد میکردیم؛ در نتیجه همهی نقاط اصلی قصه به هم میریخت و جاهایی که کم و کسری داشتیم، مجبور بودیم دوباره بگیریم و همین شد که گاهی به روزپخشی رسیدیم که این مساله هم تنها در یکی دو سکانس بود.
*** علیرضا امینی: نگاهم در تلویزیون و سینما تفاوت زیادی دارد
به گزارش ایسنا، در ادامه علیرضا امینی، کارگردان سریال میلیاردر نیز دربارهی نگاه اجتماعیاش در سینما و تلویزیون توضیح داد: نگاه من در تلویزیون و سینما تفاوت زیادی دارد. نگاه علیرضا امینی در سینما نگاه خودم است، یعنی خودم مینویسم، خودم دغدغه دارم، خودم به دنبال کارهای پروانه و ساخت هستم حتی ممکن است فیلمم توقیف شود اما در تلویزیون هم مانند عوامل دیگر دعوت به کار میشوم. وقتی سناریوی کار را خواندم، دیدم پتانسیل دارد که بیننده جلوی آن بنشیند و حرف هم دارد و اصلا فیلم طنزی نیست که ساختار طنز داشته باشد، بلکه یک فیلم اجتماعی با ساختار رئال است. «میلیاردر» یک واقعیت اجتماعی با نگاه طنز را به تصویر میکشد؛ طنز کارهایی است که مهران مدیری و عطاران انجام میدهند.
امینی در پاسخ به پرسشی دربارهی سوژه میلیاردر هم تاکید کرد: در سینما، تئاتر و تلویزیون سوژه جدیدی یافت نمیشود، مگر اینکه نگاه فیلمساز به آن موضوع متفاوت باشد.
*** نویسنده میلیاردر: سبک فیلمنامههایی که یک ژانر دارند، منسوخ شده
زامیاد سعدوندیان، نویسنده سریال میلیاردر نیز در ادامه این بحث توضیح داد: نوع نگاهی که پشت کار بوده آن را جدید کرده است. به هر حال ما چند کلید بیشتر نداریم و اکثر سوژهها هم مطرح شدهاند؛ به علاوه از هر مدل چند سریال و فیلم را میتوانیم مثال بزنیم و فقط تقدم و تأخر آنهاست که ممکن است مطرح شود.
او ادامه داد: میلیاردر یک کار کاملا اجتماعی با موقیعیتهای طنز است که میتواند نقدی در کنار لحظههای طنز برای بیننده خلق کند. سبک فیلمنامههایی که یک ژانر داشته باشند، منسوخ شده است و هر سریال دارای چندین کلید است؛ مثلا درام طنز و وحشت را به هم پیوند میزند این مساله در فیلمنامهنویسی امروز بسیار به کار میآید.
*** امینی: «میلیاردر» نه طنز است نه جدی
علیرضا امینی، کارگردان میلیاردر هم این نگاه را نگاهی نو دانست که برای اولین بار اتفاق میافتد که نه طنز است نه جدی و زندگی در آن جریان دارد؛ درست مثل زندگی طبیعی که ممکن است یک لحظه شاد و یک لحظه غمگین باشد.
علیرضا امینی در پاسخ به پرسش دیگری، مشکل اساسی تلویزیون را کارگردانانی معرفی کرد که مقوله بازیگری را نمیدانند.
امینی گفت: 95 درصد کارگردانهای تلویزیون، بازیگری را زیر صفر میدانند ولی من چهار سال بازیگری خواندهام و هدایت بازیگر را میشناسم. مشکل، مشکل کارگردانهای ماست که بازیگران را بر اساس نقشهای قبلیشان انتخاب میکنند آنها هدایت بازیگر را نمیدانند.
*** سامان گوران: مظلومیت بهادر را در خود ندیدم
سامان گوران، بازیگر نقش بهادر نیز دربارهی نقشش توضیح داد: خیلی خوشحال شدم که شانسم را در این کار امتحان کنم. به علاوه انگیزهای که داشتم به من کمک کرد تا با بهادر ارتباط برقرار کنم کمی جلوتر که رفتیم احساس کردم که بهادر را میشناسم. مظلومیت بهادر را در خودم ندیدم اما به خاطر بیمهریهایی که به او شده با او آشنا هستم و سعی کردم سامان گوران را به بهادر نزدیک کنم.
او ادامه داد: فکر میکنم شخصیتهایی همانند بهادر در جامعه ما وجود دارد اما نه آنقدر مثبت و پاک. ما سعی کردیم در این کار، تعداد معدودی از این جوانان پاک را نشان دهیم. جوانی که چیزی توی دلش نیست. اخلاق و خصوصیات مشترک بین من و بهادر باعث شد خیلی زود با او ارتباط برقرار کنم.
*** شریفینیا: نگاهی از نوع «میلیاردر» کمتر در تلویزیون وجود داشت
به گزارش ایسنا، محمدرضا شریفینیا، بازیگر نقش فرجام هم از جمله افرادی بود که در نشست رسانهیی میلیاردر حاضر بود.
شریفینیا، دلایل پذیرفتن این نقش را این چنین توضیح داد: متن بسیار زیبایی به دستم رسید که 20 قسمت بود. نوید این مساله در این متن داده میشد که با یک کار متفاوت در تلویزیون مواجه هستیم که چاشنی طنز هم دارد. این نگاه به مسایل جامعه، کمتر در تلویزیون وجود داشت. به علاوه حضور علیرضا امینی و رامین عباسیزاده نیز نشاندهنده این بود که با یک کار متفاوت و ساختار قصهای جدید که طنز هم دارد مواجه هستیم.
محمدرضا شریفینیا ادامه داد: گروه خیلی خوبی دور هم جمع شده بودند. یکسری بازیگر تازهنفس در زمینه بازیگری همراه چند بازیگر قدیمی که بسیار خوب جواب داد و به همین دلیل یکی از ویژگیهای این کار، نیروهای تازهنفس آن است. حضور آنها و سوژه متفاوت فیلم آن را جذاب کرده بود. برای همین هم وقتی در اوایل کار هنوز قصه مشخص نیست جذابیت زیادی برای مردم وجود دارد.
او دربارهی تعامل با بازیگران جوان نیز گفت: یکی از کارهایی که در اینجا انجام دادیم این بود که کارمان را به سمت تئاتر بردیم؛ یعنی دورخوانی داشتیم و دیالوگخوانی را تمرین میکردیم. هر کس شخصیت خود را درست میشناخت و به فضای موجود کمک میکرد. بازیگران بیراهه نمیرفتند حتی نکاتی که در دورخوانی داشتیم به فضا کمک و آن را زنده کرده بود.
*** کل کار بداههای است که در موردش فکر شده
شریفینیا تاکید کرد: تعامل بین بچههایی که بیشتر کار کرده بودند با تازهکارترها یکی از موفقیتهای این کار است. کل کار را که نگاه میکنیم فکر میکنیم بداهه است ولی هیچ کدام بداهه نیست یعنی در مورد هر کلمه فکر شده. حتی حرف زده شده و صحبت شده.
شریفینیا ادامه داد: کل کار بداهه است منتهی بداههای است که در موردش فکر شده، صحبت شده و هر کس در قالب خودش رفته است. فکر میکنم هر چه بیشتر جلو میرویم این ویژگی بیشتر میشود.
*** شریفینیا: نقش رضا کیانیان در «مختارنامه» به من پیشنهاد شده بود
بازیگر نقش فرجام در میلیاردر، اشارهای نیز به کمیت و کیفیت نقشها در کارهای تلویزیونی داشت و گفت: برای من مهم نیست که چقدر در یک کار حضور داشته باشم بلکه کیفیت آن مهم است. مثلا در مختارنامه تنها در هفت سکانس حاضر بودم در حالی که نقش رضا کیانیان به من پیشنهاد داده شده بود اما چون طولانی بود نپذیرفتم فقط دوست داشتم در مختارنامه باشم؛ بنابراین یک گریم 10 ساعته را قبول کردم گریم سنگین و سختی بود. وقتی بقیه گروه ساعت 11 میآمد من از 2 صبح سر کار بودم تا گریم شوم. حتی در «مختارنامه» هم میتوانستم در بهترین نقشها باشم اما همان نقش را قبول کردم.
شریفینیا در بخش دیگری از صحبتهایش، «میلیاردر» را سریالی دانست که بر ماهوارهها غلبه کرده و گفت: مقالهای خواندم که «میلیاردر» بر ماهواره غلبه کرده است؛ اگر میلیاردر 100 قسمت بود، میتوانستیم تمام کانالهای ماهواره را شکست بدهیم اگر این فرصت وجود داشت میتوانستیم تمام کانالهای ماهوارهیی را تعطیل کنیم؛ «حریم سلطان» فقط یکی از کارهایی بود که ما بر آن غلبه کردیم.
او همچنین مهمترین حرف «میلیاردر» را شایستهسالاری عنوان کرد و گفت: مهمترین حرف این سریال شایستهسالاری است.
*** تلاش کردیم بر اساس ممیزیهای تلویزیون مسایل را نشان دهیم
به گزارش ایسنا، زهیر یاری، دیگر بازیگر این سریال بود که دربارهی نقشش توضیحاتی را ارائه داد.
او گفت: اگر رفتاری را میبینید که مناسب هنجارهای اجتماعی ما نیست، حتما باید در متن وجود داشته باشد که داستان جلو برود. فرجام آدم تنهایی است که همه آدمهای اطرافش نگاه منفعتطلبانهای به او دارند ما باید شناسنامهای از خود معرفی کنیم که نشان دهیم این آدمها خیلی جاها احترام خودشان را نگه نمیدارند و وقتی همه این فضاها ساخته میشود با ورود بهادر، میبینیم فرجام دیگر جذب او میشود. ما خیلی تلاش کردیم بر اساس ممیزیهای تلویزیونی این مسایل را نشان دهیم.
*** آرام جعفری: همه شخصیتها شناسنامه دارند
به گزارش ایسنا، آرام جعفری نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا دربارهی ساختار اجتماعی همراه با طنز مجموعه میلیاردر، گفت: اگر ساختار کاری درست باشد، مردم زود به آن عادت میکنند و خو میگیرند. این ژانر را هم مردم دوست داشتند و خیلی راحت با آن ارتباط برقرار کردند. چرا که هر انسانی در خلوت خود شادی و غم دارد.
او ادامه داد: در این کار همه شخصیتها شناسنامه دارند. حتی کارمندهای شرکت هم از خودشان هویت دارند.
*** متن میلیاردر شریف بود
علیرضا کمالی، بازیگر میلیاردر هم در صحبتهایی کوتاه گفت: متن این سریال متن شریفی بود. به علاوه ما مجبور نبودیم لحظه به لحظه تماشاگر را قلقلک بدهیم. در پایان سریال حالش را به هم بزنیم. چنین متنی برای بازیگر ایجاد انگیزه میکند.
او ادامه داد: میلیاردر جزو معدود کارهایی بود که بدون حاشیه و اصطکاک جلو رفت و بازیگران تعداد کلوزآپهای همدیگر را نمیشمردند. طراوت علیرضا امینی هم به عنوان یک کارگردان صاحب سبک، به کار وارد شده بود.
*** سعید پیردوست: باید به همه نقش میرسید
سعید پیردوست هم درباره نقش دایی هوشنگ گفت: این نقش میتواند هم مثبت و هم منفی باشد. مثبت از این نظر که این آدم بزرگ فامیل است و بیشتر کارها توسط او انجام میشود منفی هم از این جهت که نقشههای منفی را میکشد. به همین دلیل یکسری آدمها میتوانند او را دوست داشته باشند و یکسری هم میتوانند دوست نداشته باشند.
او همچنین به پرتعداد بودن بازیگران این سریال اشاره و ادامه داد: توقع من بیشتر از این نقش بود ولی در مجموعهای که بازیگران زیادی وجود دارد باید به همه نقش برسد و نویسنده هم باید نقشها را تقسیم کند اما من خوشحالم که در این کار بودم و این مجموعه کاری شد که مردم با آن ارتباط مثبتی برقرار کردند.
بازیگر نقش صفا هم توضیحات کوتاهی ارائه داد و گفت: قرار بود صفا در این کار حضور کوتاهی در حدود دو سه سکانس داشته باشد اما یواش یواش تعداد سکانسهایی که من در آنها حاضر بودم، بیشتر شد.