کد خبر: ۱۰۲۹۶۵
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۰۷ دی ۱۳۹۱
يك روزنامه آمريكايي فاش كرد غرب در چند دور مذاكرات هسته اي اخير پيشنهادي غيرقابل پذيرش از سوي ايران را روي ميز گذاشت كه اگر آمريكايي ها و اروپايي ها هم بودند آن را نمي پذيرفتند.
كريستين ساينس مانيتور در گزارشي به قلم اسكات پيترسون نوشت: نامه اخيربه باراك اوباما كه با امضاي 24 تن از شخصيت هاي حرفه اي كه با مسايل ايران درگير هستند منتشر شد، گوياي آن است كه راه حل هاي ديپلماتيك خواهد توانست نگراني غرب را از برنامه هسته اي ايران تخفيف دهد؛ فقط به آن شرط كه واشنگتن موضع خود را در مذاكراتي كه قرار است هفته آينده شروع شود تغيير دهد. در اين نامه توصيه شده كه با ايران، توافقي كه اين كشور در يكسال گذشته از آن حرف زده، امضا شود؛ غني سازي 20 درصدي اورانيوم متوقف شود و به صورت مرتب بازرسان اجازه بازديد داشته باشند، در عوض تهران چنان كه مي خواهد حق اين كشور براي غني سازي اورانيوم براي مقاصد صلح آميز به رسميت شناخته شود و تحريم ها نيز لغو شود. در اين نامه آمده است كه اهداف كلي گروه 1+5 مي بايست اين باشد كه غني سازي اورانيوم به 5 درصد محدود شود، نه اين كه كلا به حالت تعليق درآيد.
اين گزارش مي افزايد: مذاكرات هسته اي بين ايران و گروه 1+5 بهار گذشته در استانبول شروع شد اما جلسات بعدي در بغداد و مسكو نتيجه چنداني نداشت و هر طرف از طرف ديگر مي خواست كه اول شروع كند. پيشنهادي كه 1+5 روي ميز گذاشت - كه خود ديپلمات هاي آمريكايي و اروپايي به شكل محرمانه گفته بودند اگر خودشان هم جاي ايران بودند آن را قبول نمي كردند - براي انتخابات آمريكا يك ضرورت محسوب مي شد تا اوباما متهم به آسان گيري در قبال ايران نشود.
كريستين ساينس مانيتور نوشت: المونيتور گزارش مي دهد كه پيشنهاد جديد ممنوعيت فروش قطعات به هواپيماهاي فرسوده ايراني را لغو مي كند و به برنامه صلح آميز هسته اي ايران كمك مي كند؛ اما قولي براي لغو تحريم ها داده نشده است. ايران قبلا اين پيشنهاد را رد كرده و تحليل گران مي گويند رويكرد چماق محور بعيد است نتيجه بدهد.
اين روزنامه با اشاره به تاكيد رئيس سازمان انرژي اتمي ايران بر غني سازي 20 درصد نوشت: برخي از اقدامات يكجانبه كنگره، بسياري از اختيارات ديپلماتيك دولت آمريكا را محدود كرده و تنها كنگره مجاز به لغو تحريم هاست.
اين روزنامه در پايان نوشت: تحريم هاي غيرمنعطف در قبال ايران، كارآيي خود را براي ايجاد تغيير در سياست هاي ايران از جمله در مسئله هسته اي از دست داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
Irwan
KOREA, REPUBLIC OF
۱۸:۵۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۱
۰
۰
If not for your writing this topic could be very coovnltued and oblique.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها