کد خبر: ۱۰۲۹۳۶
زمان انتشار: ۲۳:۰۶     ۰۶ دی ۱۳۹۱
به گزارش خبرنگار شبستان، غلامعلی حدادعادل، رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در نشست کارگروه روانشناسی وزارت علوم گفت: مساله تحول در علوم انسانی از انقلاب اسلامی یک امر اساسی به شمار می آمد.

وی با بیان اینکه ما با تقلید کورکورانه به جایی نمی رسیم، افزود: اگر ما در علوم انسانی در دانشگاه ها به بصیرت لازم دست پیدا نکنیم و آنچه را که تدوین و تدریس می کنیم با اعتقاد و فرهنگ ما مطابقت نداشته باشد به جایی نخواهیم رسید.

حداد عادل با بیان اینکه ما دستاوردهای غرب را نفی نمی کنیم، اظهارکرد: ما باید بدانیم که چه چیزی را تدریس و تدوین می کنیم و اگر از غرب تقلید می کنیم باید بدانیم که اعتقاد ما چیست.

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: اگر به حرف های خود در ابتدای انقلاب فرهنگی در زمینه تحول علوم انسانی مراجعه کنیم می بینیم اگرچه حرف های امروز در ادامه آن جهت گیری ها بوده، اما اکنون فنی تر و کار آمدتر است.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید به شعارهای سه دهه گذشته اکتفا کنیم بلکه باید شعارها را تبدیل به عمل کنیم.

حداد عادل با بیان اینکه مقصود از تحول علوم انسانی به روز و کارآمد کردن این علوم است، اظهارکرد: اسلامی کردن علوم انسانی مهمتر ازاین مساله است.

وی افزود: وقتی سخن از تحول و اسلامی کردن علوم اسلامی به میان می آید خواه ناخواه رشته روانشناسی مورد توجه قرار می گیرد که به وجود انسان اشاره دارد.

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: در تفکر اسلامی ما هستی تک ساحتی نیست عالم وجود مراتب بالاتری دارد و همچنین وجود آدمی قابل فروکاستن به طبیعت و اجزای طبیعت نیست اما در غرب بعد متعالی وجود انسان به تدریج نادیده گرفته می شود.

حدادعادل در ادامه با بیان اینکه روانشناسی مطلوب باید براساس موارد موردقبول تدوین شود، اظهار کرد: این به معنای نفی روانشناسی کاربردی نیست بلکه باید مطابق فرهنگ یک ملت دروس تدوین شود.

رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی  با بیان اینکه اسلام ما را به تفکر و استدلال دعوت می کند، اظهار کرد: تحول علوم انسانی باید عملی و اجرا شود آنچه ما در شورای تحول علوم اسلامی پافشاری می کنیم همکاری منظم با وزارت علوم است که معتقدیم تحول در علوم انسانی دو بال دارد یک بال فکری و نظری و بال دیگر عملی ومدیریتی است.

به گفته وی یکی از وظایف همه کارگروه ها این است که اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را با این تحول و روند آشنا کنند.

نشست کارگروه تحول روانشناسی در ساختمان وزارت علوم امروز چهارشنبه 6 دی برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها