کد خبر: ۱۰۲۹۳۳
زمان انتشار: ۲۲:۵۵     ۰۶ دی ۱۳۹۱
رئیس بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه بعد از 9 دی روابط خارجی ما به گونه‌ای دیگر رقم خورد، عنوان کرد: پس از این دوران رابطه ایران با ...

به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حسین قدیانی بعدازظهر امروز در همایش بزرگ دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران که ویژه گرامیداشت حماسه 9 دی در دانشگاه آزاد تهران- مرکز برگزار شد، گفت: اتفاقاتی که در انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد، این فرصت را ایجاد می‌کند که یک بازخوانی از انقلاب داشته باشیم و مباحث آن را در محیط دانشگاهی تبیین کنیم.

وی ادامه داد: علمای اهل سیاست اعتقاد دارند که سه انقلاب بزرگ و تاثیرگذار در جهان رخ داده است؛ انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه و انقلاب اسلامی ایران این سه انقلاب هستند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با مقایسه این سه انقلاب افزود: در مقایسه شاخصه‌های شکل‌گیری این سه انقلاب مشخص می‌شود که یک تفاوت عمده بین انقلاب ما و انقلاب‌های دیگر وجود دارد.

قدیانی شاخصه اقتصاد، اقتدار نظامی و کشورهای همسایه را سه شاخصه عمده دانست و عنوان کرد: می‌توان بر اساس این سه شاخصه تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران را با دو انقلاب دیگر بررسی کرد.


وی با بیان اینکه قبل از شکل‌گیری انقلاب فرانسه اوضاع نامساعد اقتصادی این کشور به عنوان یک پاشنه‌آشیل و محور اساسی این انقلاب بود، گفت: این مسئله در بروز انقلاب در فرانسه نقش مهمی داشت، همان‌طور که در انقلاب روسیه نیز روسیه تجاری به خاطر مشکلات اقتصادی با بحران‌ها و نابه‌سامانی‌های بسیار روبه‌رو بود.

 

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: اما در سال‌های قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی وضعیت رژیم پهلوی بر خلاف دو انقلاب دیگر در بهترین حالت اقتصادی بود.

 

قدیانی گفت: در ایران به واسطه بالا رفتن قیمت نفت در سال‌های آخر حکومت پهلوی، وضعیت کشور وضعیت خوبی بود و درآمدهای ارزی بالا بود.

 

وی ادامه داد: مبانی انقلاب ما مبانی اقتصادی نبود، اگر چه ناعدالتی و نابرابری‌هایی موجود نیز مورد بحث بود.

 

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اقتدار نظام در انقلاب‌های مهم دنیا گفت: در انقلاب فرانسه به واسطه جنگ‌هایی که لویی شانزدهم انجام داده بود، روحیه‌ بدی به نیروهای نظامی این کشور تحمیل شده بود و وضعیت نیروهای نظامی برای حکومت نامناسب بود و نشان می‌داد که پایه‌های سستی دارد.

 

قدیانی ادامه داد: در روسیه نیز وضعیت نظامی روس‌ها وضعیت مطلوبی نبود و نظامی‌های آن بشدت با انقلابیون همراه شده بودند تا روسیه تجاری شکست بخورد.


وی با بیان اینکه در سال‌های قبل از وقوع انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی وضعیت نظامی خوبی داشت، ادامه داد: در آن دوران ایران به جز اختلاف با عراق در خصوص مسئله صلح الجزایر اختلافات زیادی نداشت و به نظر می‌رسید وفاداری نظامیان به حکومت زیاد بود.

 

رئیس سازمان بسیج دانشجویی بیان داشت: در حوزه بین‌الملل و همسایگان نیز هر سه کشور از آنجا که دارای موقعیت فوق‌الدیشی بودند، شرایط آنها برای همسایگانشان مهم بود.

 

قدیانی ادامه داد: همسایگان فرانسه به دلیل جنگ‌های متعدد آنها، کمک می‌کردند که در این کشور انقلاب شکل بگیرد.


وی گفت: در روسیه نیز که در دوران جنگ جهانی اول به سر می‌برند، کشورهای همسایه آن خود درگیر جنگ بودند، بنابراین شکل‌گیری انقلاب در روسیه برایشان اهمیتی نداشت.

 

رئیس سازمان بسیج دانشجویی گفت: ‌اما در کشور ما هم ابرقدرت شرق و هم ابرقدرت غرب با رژیم پهلوی همراه بودند و تنها مردم بودند که در داخل کشور این انقلاب را رقم زدند.


قدیانی با تاکید بر اینکه انقلاب فرانسه به انقلاب لیبرالیسم و انقلاب روسیه به انقلاب سوسیالیست شهرت یافت، تصریح کرد: ‌انقلاب اسلامی ایران فرهنگی و پایه آن نیز احیای شریعت و عدالت اسلامی بود.


وی یادآور شد: زمانی که انقلاب اسلامی تشکیل شد، جنگ‌های داخلی که بر پایه مذهب در اقصی ‌نقاط کشور از جمله کردستان، خوزستان و آذربایجان شکل گرفت و بحث‌های قومیتی و مذهبی، چالش‌های بسیاری را ایجاد کرده بود.

 

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: یادمان نرفته است اتفاقاتی را که در سال 1360 بر کشور ما گذشت؛ منافقین سعی در ارعاب مردم و ترور عزیزان و شخصیت‌های کشور ما را داشتند.


قدیانی گفت: بیش از 4000 شهید ترور در کشور داریم که انقلاب اسلامی ایران از همه آنها عبور کرد و بخش دیگری از ناخالصی‌ها را شناخت.

 

وی با بیان اینکه در جنگ هشت ساله آمریکا و کشورهای غربی با تمام قدرت و تمام ابزارها این جنگ را بر ما تحمیل کردند، تصریح کرد: مردم در هشت سال دفاع مقدس ایستادگی کردند؛ به طوری که جنگ هشت ساله در ایران کارنامه روشن و پیروزمندانه‌ای از این انقلاب بر جا گذاشت.


رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه پس از جنگ تحمیلی دشمن با بیان اینکه انقلاب پرشور و با آگاهی است، تصمیم به ضربه زدن به آن گرفت و تلاش کرد تا برنامه‌های پیچیده‌تری را دنبال کند، تصریح کرد: پیش‌بینی‌های امام دال بر آن بود که فعالیت‌های دشمن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

 

قدیانی با بیان اینکه در دولت سازندگی و توسعه یک خیزشی اتفاق افتاد که به نظر در دل این توسعه مسائل اقتصادی و اشرافی‌گری رواج پیدا کرد، ادامه داد: در این دوران آرام آرام از مبانی انقلاب فاصله گرفتیم و حاصل آن دوران اصلاحات شد که آرام آرام از فضای اقتصادی به سمت مسائل سیاسی و توسعه سیاسی پیش رفتیم.


وی با تاکید بر اینکه در این دوره اتفاقات زیادی رقم خورد که به نظر می‌رسید بر اثر آن از مبانی اندیشه اسلامی فاصله می‌گیریم، گفت: استقلال جمهوری اسلامی ایران آرام آرام دچار خدشه شد و مسئله حاکمیت دوگانه مطرح شد تا از این طریق به سمتی بروند که اصل نظام را بزنند.


رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه مردم با آگاهی در سال 1384 احیای گفتمان انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار دادند، عنوان کرد: اگر چه شاید در این گفتمان انحراف‌هایی را ببینیم، اما برگشتن به این گفتمان نشان می‌دهد که انقلاب ما پویاست.

 

قدیانی با بیان اینکه پیچیدگی رفتار دشمن از آنجا که احساس می‌کند جامعه ایرانی پویا است هر روز بیشتر می شود، تاکید کرد: جامعه ما نباید تنها به دیدن و بینش کفایت کند.


وی افزود: مقام معظم رهبری در مباحث مختلف کلیدواژه بصیرت را در جامعه مطرح کردند که البته بین بصیر و بصیرت فرق است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با تاکید بر اینکه در دیدن از ظاهر یک جسم توصیفی ارائه می‌شود، ولی در بصیرت به جزء توصیف ظاهر آن باطن آن را هم می شناسیم، عنوان کرد: اتفاقاتی که در جامعه شکل می‌گیرد، نیازمند این است که علاوه بر شناخت ظاهر این اتفاقات ماوراء آن را نیز درک کنیم.


قدیانی با تاکید بر اینکه جامعه امروز ما نیازمند بصیرت است، تصریح کرد: بعد از انقلاب نیز با بینش و در دوران فتنه نیز با بصیرت خود این ملت انقلابی نشان داد که به سلاح بصیرت مسلح است.
وی گفت: در فتنه 88 و اتفاقات قبل از آن اگر برخی موارد توسط عوامل داخلی بود، اما باید گفت در فتنه 88 پیوندی بین عوامل داخل و خارج شکل گرفت و چون نوع آن از نوع نرم بود، در ک کردن آن بسیار دشوار بود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: روز 9 دی مردم با بصیرتی که داشتند، این مسئله را خوب درک کردند.

قدیانی با بیان اینکه رمز آشوب فتنه‌گران تقلب بود، گفت: این افراد به دنبال تغییر در انقلاب اسلامی بودند، اما مردم از رفتار آنها استنباط کردند که اتفاق جدی در حال شکل گیری است.

وی گفت: از آنجایی که اینها از خط قرمز ملت عبور کردند، مردم با آنها برخورد کرده و در برابر آنها ایستادند.


رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه در دوران‌های مختلف انقلاب، ملت ایران به نهضت عاشورا تأسی کرده است، تصریح کرد: تعدی (اهانت) که در روز عاشورا به ساحت ابا عبدالله شد، جوش و خروش جدی را در بین مردم ایجاد کرد و به داخلی‌ها و خارجی‌ها فهماند که ملت ایران بیشتر از آنکه فکر می‌کنند حسینی هستند.

 

قدیانی با اشاره به اینکه باید 9 دی را به عنوان  تجلی حضور ملت در انقلاب واکاوی کنیم، گفت: انقلاب تمام نظریات خود را از نهضت عاشورا گرفته است.


وی افزود: مفهوم دیگری که از 9 دی می‌توان برداشت کرد، این است که انقلاب اسلامی به جهان ثابت کرد که قدرت بسیجی‌گری که امروز در این کشور وجود دارد، در هیچ زمانی وجود نداشته است.


رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه 9 دی یک نقطه عطف برای همه جامعه است، یادآور شد: صاحب 9 دی خود مردم هستند که باید این مسئله را قدر بدانیم؛ زمانی که حماسه 9 دی اتفاق افتاد آب پاکی روی دست عوامل داخلی و خارجی ریخته شد.


وی با اشاره به اینکه بعد از 9 دی روابط خارجی ما به گونه‌ای دیگر رقم خورد، عنوان کرد: پس از این دوران رابطه ایران با کشورهای دیگر کالیبره شد.


قدیانی تصریح کرد: من می‌شناسم کسانی را که بعد از 9 دی فهمیدند این کشور دیگر جای ماندن برای آنها نیست؛ 9 دی غربالگری بود که خالص‌ها را از ناخالص‌ها جدا کرد.


رئیس سازمان بسیج دانشجویی در پایان تصریح کرد: اگر چه اندکی ریزش داشتیم، اما رویش‌های بسیاری داشتیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها