کد خبر: ۱۰۲۲۶۹
زمان انتشار: ۱۷:۳۲     ۰۴ دی ۱۳۹۱
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رسالت حوزه علمیه را تحقق بخشیدن به دین در حیات عینی دانست و گفت: نخستین وظیفه حوزه علمیه این است که دین را در عرصه‌های زندگی عینی کند و سبک زندگی ارائه دهد.
 
به گزارش 598 به نقل از فارس، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صبح امروزدر نشست «ما و مسأله سبک زندگی» که به همت کانون اندیشه جوان در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، درباره مبانی سبک زندگی اسلامی به ارائه سخن پرداخت.

*دشمن برای تغییر سبک تهرانیان و ایرانیان دندان تیز کرده است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: رسالت حوزه علمیه تحقق بخشیدن به دین در حیات عینی است، نخستین وظیفه حوزه علمیه این است که دین را در عرصه‌های زندگی عینی کند.

وی افزود: حوزه علمیه در این مسائل مسئولیت بیشتری دارد و به تبع شهر تهران بیشتر در معرض هجوم دشمنان است و دشمن برای تغییر سبک زندگی ایرانیان و به خصوص شهروندان تهران دندان تیز کرده است.

* سبک زندگی اولین بار را «آلفرد آدلر» مطرح کرد

رشاد ادامه داد: در خصوص سبک زندگی گاهی گفته می‌شود اولین بار «آلفرد آدلر» تعریف کرده است و بعد شاگردان او این مطلب را بسط دادند.

وی گفت: عده‌ای بشر را بی‌پیشینه تلقی می‌کنند و غرب را همه چیز معرفی کرده‌اند. آن‌ها تا قصد دارند مطلبی را ارائه دهند می‌گویند: این مطلب از فلان نفری که پدر جامعه شناسی، روانشناسی و ... است نقل می‌کنم، این در حالی است که تمدن اسلامی دارای پیشینه تاریخی علمی است.

*چگونه زیستن همان سبک زندگی است

وی گفت: چگونه زیستن همان سبک زندگی است البته چگونه زیستن در تمدن اسلامی کاملاً متعارف بوده و بین امت اسلامی مطرح بوده است؛ گاهی سبک زندگی را به عنوان فرهنگ معرفی شده به یک معنی سبک زندگی تحقق اسلام است.

رشاد افزود: با این نگاه برای هر چیزی آغازی در تاریخ جدید غرب پیدا می کنند. سبک زندگی با تاریخ بشر ارتباط دارد و هر ملتی سبک زندگی خاص خود را داشته و مسائل زندگی مطرح بوده است. در جهان اسلام هم آثاری در این باب نوشته شده است.

رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه چگونه زیستن همان سبک زندگی است که از دیرباز مطرح بوده است، گفت: اما مسئله سبک زندگی دچار تطوراتی شده و گاه مفهوم سبک زندگی را تا ضلع و بخشی از فرهنگ فروکاسته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه به یک معنا، سبک زندگی تحقق اسلام است، اذعان کرد: سبک زندگی اسلامی، اجرای اسلام با همه ابعاد آن است. برخی از بزرگان ما، دین را به سبک زندگی آنچنان که متداول است تعریف کرده اند. علامه طباطبایی دین را شیوه زندگی تعریف می کند. وقتی دین را پیاده کنیم، نوعی از سبک زندگی را دنبال می کنیم.

* سبک زندگی اسلامی دارای عناصر ذاتی ثابت است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مبانی را به دو روش می‌توان تقسیم کرد یکی بنیاد نظری تکوّن‌بخش مؤلفه و سبک اقتصاد اسلامی است و زیر ساختار نظری و ویژگی سبک زندگی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مبانی به آن دسته از قضایا گفته می‌شود که جهان را برای ما تعریف می‌کنند انسان و جامعه را معرفت می‌بخشد و روانشناسی اخلاق و معرفت را به معرفی می‌کند.

رشاد با بیان اینکه در سبک زندگی با حوزه خاصی سروکار داریم، گفت: سبک زندگی اسلامی دارای عناصر ذاتی ثابتی است و عناصر متغیر براساس محیط تغییر پیدا می‌کند.

وی گفت: در مبانی باید زیرساخت‌ها را بررسی کنیم که در چهار عرصه بینش، منش،  کشش و کنش است و نقش مبانی سبک زندگی آن است که در بینش، منش، کشش و کنش جهت بدهد.

رشاد گفت: برای به دست آوردن منظومه عناصر مختلف باید به عرصه اصلی که شامل اصول و تعامل است، برسیم که اصول و تعامل در چهار عرصه عبد ‌رب، عبد نفس، عبد خلق و عبد عالم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این چهار بعد و رابطه ابعاد و روابط کلی است که می‌تواند تفصیل پیدا کند. انسان عرصه تعامل همه آن چیزهایی که پیرامون آن قرار دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها