کد خبر: ۱۰۲۱۳۹
زمان انتشار: ۰۱:۰۴     ۰۴ دی ۱۳۹۱
معاون فرهنگی قوه قضاییه؛
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: تصدیق، فعل اختیاری و کار قلب است. ایمان غیر از علم و معرفت است، در عین حال با شک قابل جمع نیست و نیازمند باور است.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، کنفرانس فلسفه دین معاصر امروز و فردا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حال برگزاری است. حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه با ذکر این مطلب که معیارهایی برای عقلانیت بیان شده است، اظهار داشت: معیارهایی مانند پیش‌فرض بودن الحاد، عقل‌گرایی حداکثری، علم‌زدگی و پوزیتیویسم و عمل‌گرایی پراگماتیسم و فقدان ادله مخالف که هیچ یک از این معیارها درست نیست.

وی افزود: عقلانیت نسبی است؛ از این‌رو، معیارهای متفاوتی پیدا می‌کند و ماهیت عقلانیت متفاوت نمی‌شود و در آنجا نسبیت راه ندارد.

صادقی ادامه داد: نسبت عقلانیت، مطلق نیست و در نسبت با هر فرد معیار خاص برای عقلانیت وجود ندارد، بلکه نسبیت نوعی است.

وی در ادامه همین مطلب اضافه کرد: نسبت عقلانیت در نسبت با امر مختلفی سنجیده می‌شود از جمله توانایی فاعل، شرایط و جهان ممکنی که در آن زندگی می‌کنیم، دسترس‌پذیری منابع عقلانیت و خود فعل است.

به گفته وی، عقلانیت ارزش - وسیله‌ای از به کارگیری ابزار مناسب برای دستیابی به اهداف مناسب، در زمینه اعمال، باورها و یا ارزش‌ها تعریف می‌شود.

صادقی افزود: ایمان هم در لغت و هم در اصطلاح الاهی‌دانان به معنای تصدیق، در برابر تکذیب، به کار رفته است. این تصدیق، فعل اختیاری و کار قلب است. ایمان غیر از علم و معرفت است، در عین حال با شک قابل جمع نیست و نیازمند باور است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اذعان داشت: در عقلانیت ایمان دو چیز دخالت دارد یکی عقلانیت باور به خدا و دیگری عقلانیت تصدیق قلبی که عقلانیت باور به وجود خدا از همان معیارهای علم عقلانی باور پیروی می‌کند.

وی ادامه داد: عقلانیت تسلیم و تصدیق قلبی از معیارهای دیدگاه زندگی به اضافه یک معیار اصلی دینی که در مجموع چهار معیار کفایت وجودی، کفایت انسانی، کفایت اخلاقی و کفایت دینی را دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای عقلانیت خداباروی نیازمند شواهد هستیم خداشناسی توحیدی در عرصه‌های مختلف قدرت تبیین‌گری دارد. نظم حاکم بر جهان، روح‌ انسان وقوع حوادث خارق‌العاده برخی از عرصه‌هایی‌اند که خداشناسی توحیدی به طور انحصاری امکان تبیین آنها را دارد.

به گفته صادقی، خداشناسی توحیدی از مزیت‌ همگان بودن و قابل فهم بودن برای همه مردم و سازگاری با شرایط روحی و ذهنی اقشار مختلف برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ عقلانیت تصدیق قلبی در گرو کفایت‌های چهارگانه است کفر نیز به عنوان یک دیدگاه زندگی که جایگزین ایمان می‌شود، باید بتواند آن چهار معیار را برآورده سازد وگرنه غیر عقلانی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها