انتشار سخنان حضرت آيت الله خوشوقت از اساتيد اخلاق به نام كشور درباره حضرت رقيه (س) و عزاداري امام حسين عليهالسلام، بهانهاي شد تا عدهاي آگاهانه و ناآگاهانه سيل هجمه و توهينها را عليه اين عالم رباني و انقلابي نثار كنند.
به
گزارش 598 به نقل از رجانيوز، رسانه ملي در برنامه مناسبتي "راه سعادت" كه در دهه اول
ماه محرم الحرام و در يكي از پر بازديدترين ساعات تلويزيون روي آنتن برد،
اقدام به پخش سخنان حضرت آيت الله خوشوقت كرد كه در بخشي از آن، اين شاگرد
برجسته امام و علامه طباطبايي به پرسشي درباره حضرت رقيه(س) پاسخ داد.
"انكار
حضرت رقيه (س) در سيماي جمهوري اسلامي" عنواني بود كه برخي از رسانههاي
خاص از سخنان آيت الله خوشوقت برگزيدند و اين درحالي بود كه در همان فيلم
منتشر شده در صدا و سيما نه تنها هيچ بحثي دال بر انكار حضرت رقيه (س)
مطرح نشده بلكه بر وجود اين دختر نازدانه و قبر مطهر او تاكيد شده است.
اين
موضوع بهانه مناسبي به دست جمع معدودي كه از مواضع سياسي و انقلابي آيت
الله خوشوقت در دفاع از حريم ولايت دلگير بودند داد كه با سوء استفاده از
محبت تمام نشدني محبان اهل بيت عليهمالسلام به دستگاه امام حسين عليه
السلام، كينههاي به اصطلاح بدريه و خيبريه خود از نظام را بر سر يكي از
طرفداران سر سخت و استوار آن خالي كنند.
اگرچه
واضح است حساب برخي از نوكران دلسوز اهلبيتعليهمالسلام كه از فرط محبت
به حضرت رقيه (س) از دايره انصاف خارج شدند را با كساني كه در لباس دين،
نظام اسلامي را كنار گذاشته و با فرياد وا اسلاما، غرض ورزانه پنجه به
چهره ياران انقلاب كشيدند، جداست.
آناني
كه ساليان سال با آيت الله خوشوقت مجالست داشتند، همگي بر منش و روش اين
عالم فرزانه صحه ميگذارند كه به هيچ وجه راضي به انتشار نظرات اختلافي
نيستند، خصوصا آنچه كه مربوط به دستگاه سيدالشهدا عليه السلام است و
شنيدهها حاكي از آن است كه اين استاد اخلاق از انتشار آن ابراز نارضايتي
كردهاند.
اينكه
صدا و سيما پس از سالها عدم پخش منبرهاي پر تاثير اين عالم فرزانه، به
دنبال انتشار سخنان عالماني همچون آيت الله خوشوقت بر آمده، مايه
اميدواري است و انتظار افزايش ساعات اين نوع برنامه ها خصوصا منبر حضرت
آيت الله خوشوقت است، اما اقدامي كه در ماجراي اخير يعني پخش نظرات
اختلافي با يك عالم رباني صورت گرفت، اگرچه منشاء آن - با حسن ظن - از كج
سليقگي باشد اما متحمل هزينههاي سنگيني شد كه جبران آن سخت است.
جالب است آنچه كه دستمايه سيل اهانتها و قضاوتهاي عليه آيت الله خوشوقت شد، نظرات كامل و جامع اين استاد اخلاق درباره حضرت رقيه سلاماللهعليها نبود و در اين ميان آنچه كه به فراموشي رفت عنصر زمان و مكان و نيت پاسخ دهنده در پاسخگويي بود، كه به طور كامل بيان نشد و دستاويزي براي مغرضان و ناآگاهان ايجاد كرد.
در ادامه فيلم نظرات جامع اين عالم وارسته در باره حضرت رقيه (س) را مي بينيد و مي خوانيد:
آيت الله خوشوقت: ان شاءالله، از بركات حضرت رقيه (س) سابقا و لاحقا برخوردار خواهيم بود
آيت الله خوشوقت در سخنان خود تاكيد كرد: تمام آنهاي كه در دائره عاشورا بودند داراي فضيلتهاي زياد و امتيازات فراواني غير قابل شمارش هستند،چون كاري كه اينها كردند بي نظير بود.
وي
با بيان اينكه از اول خلقت انسان و از امروز تا روز آخري كه انسان بر زمين
زندگي مي كند، اين دستگاه منحصر به فرد است، افزود: بنابر اين از بچه كوچك
گرفته تا پيرمرد كربلا همه داراي امتيازند.
اين
شاگرد برجسته امام و علامه طباطبايي در ادامه با تاكيد بر اينكه حضرت رقيه
(س) عائله امام حسين عليه السلام بود، افزود: آنطور كه در مقاتل نوشتند
حضرت رقيه سه يا چهار سال داشت و جزء اسرا و عائله امام حسين عليه السلام
بود.
به
گفته آيت الله خوشوقت پدر حضرت رقيه حتما يا امام حسين عليه السلام است يا
ساير شهداي كربلا، زيرا به اختلاف نوشتهاند، برخي نوشتهاند پدر ايشان
امام حسين صلوات الله و سلامه عليه است برخي هم نوشتهاند، نه.
وي
با بيان اينكه حضرت رقيه (س) جزو عائله امام حسينعليه السلام بود و قبرش
هم حتما آنجاست (سوريه)، ادامه داد: چون برخي از علما ذكر كردند ما به
استناد آن هم مي توانيم تمام كارهايي كه درباره ساير شهدا انجام مي دهيم
درباره ايشان هم انجام دهيم از جمله عزاداري، پول خرج كردن، رفتن به زيارت.
آيت الله خوشوقت تصريح كرد: ان شاءالله، از بركات حضرت رقيه (س) هم سابقا و لاحقا برخوردار خواهيم بود.
وي
در ادامه با اشاره به شهادت حضرت رقيه (س) در خرابه شام با بيان اينكه
يزيد ملعون دو دوره داشت، گفت: فكر اين ملعون تا شام خرابه، فكر شيطاني
بود و مي خواست بكشد، اذيت كند، تحقير كند، خودنمايي كند و بگويد كه من
پيروز شدم.
آيت
الله خوشوقت اظهار داشت: اما بعد از خطبهاي كه امام سجاد عليه السلام
خواند، مردم تازه فهميدند كه اينها ( يزيد و دار و دستهاش) دروغ مي
گفتند، آنها خارجي نبودند، بلكه پسر پيغمبر را كشتند و با اين خطبه اوضاع
برگشت.
اين استاد اخلاق ادامه داد: شهادت حضرت رقيه نيز در خرابه اتفاق افتاد و كمك كرد تا تخت و تاج يزيد بيشتر به باد رود.
اولين عزاداري در زمان پيامبر اكرم (ص) اتفاق افتاد
آيت
الله خوشوقت در ادامه با بيان اينكه عزاداري ادوار مختلفي داشت، گفت:
اولين عزاداري زمان خود پيامبر اكرم صلياللهوعليهوآله بود ايشان قبل از
تولد امام حسين عليه السلام گريه مي كرد، امير المومنين ع گريه مي كرد و
همهشان گريه مي كردند.
وي
ادامه داد: آن زمان آسان ترين و بي هزينه ترين وسيله عزاداري گريه بود
اما بعد كه حكومت شيعه در ايران تشكيل شد سليقههاي مختلف در عزاداري پيدا
شد، يكي سينه زني بود و يكي زنجير زني و ...
اين
شاگرد امام و علامه طباطبايي افزود: همه اينها در عرف ما عزاداري است، اما
آسانترين و ارزانترينش همان گريه است، چون همه انسان ها عاطفه دارند
گريه به دنبالش مي آيد.