کد خبر: ۱۰۱۹۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۰۳ دی ۱۳۹۱
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در آستانه نشست امروز سران این شورا در بحرین، موضعی همسو با صهیونیست‌ها و غربی‌ها علیه موضوع صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گرفت.
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس ، همسو با مواضع اسرائیل و غربی‌ها در قبال پرونده هسته‌ای ایران، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیروز شنبه در آستانه برگزاری نشست سران این شورا در منامه اظهاراتی علیه تهران به زبان آورد که بیانگر خصومت او و این شورا با ایران بود.

وی در اظهاراتی تحریک‌آمیز و بدون توجیه در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران دولت‌های عضو شورای همکاری [خلیج فارس] را نگران می‌کند و این برنامه تنها امنیت منطقه را تهدید نمی‌کند بلکه امنیت و ثبات جهانی را تهدید می‌کند.

این اظهارات در حالی عنوان شد که امروز ، سی و سومین دوره نشست سران این شورا در منامه و در سایه سرکوب مردم بحرین از سوی نیروهای سعودی تحت پوشش نیروهای سپرجزیره،  برگزار خواهد شد.

ناظران سیاسی بر این باورند که برگزاری این نشست در بحرین با هدف تاکید بر حمایت سیاسی و امنیتی از رژیم آل‌خلیفه است.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ادامه اظهاراتش گفت: دولت‌های شورای همکاری بر ضرورت حل‌وفصل پرونده ایران به شیوه‌های مسالمت‌آمیز تاکید دارند و برای پایبندی ایران به همکاری تام با آژانس انرژی اتمی و خالی کردن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای اهمیت قائلند.

وی در ادامه گفت: دولت‌های شورای همکاری از تلاش‌های بین‌المللی و 1+5 برای حل بحران برنامه هسته‌ای ایران به شیوه‌های مسالمت‌‌آمیز حمایت می‌کنند.

زیانی در ادامه مواضع تحریک‌آمیز گذشته خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی دخالت تهران در امور کشورهای عضو شورای همکاری شد و گفت: شورای همکاری تداوم دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عضو این شورا را محکوم و مردود می‌داند و آن را نقض حاکمیت این کشورها به حساب می‌آورد.

این اظهارات زیانی کاملا با ادعاهای رژیم آل‌خلیفه که اکثریت شیعه بحرین را سرکوب می‌کند، همسو است. هرچند که حتی در گزارش «بسیونی» که به پادشاه بحرین نیز ارائه شده، هیچ نشانه‌ای از دخالت ایران در بحران این کشور وجود ندارد.

تکرار ادعاهای واهی درباره جزایر سه‌گانه ایران

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ادعای پوچ حاکمیت امارات عربی متحده بر جزائر سه‌گانه ایرانی را تکرار کرد و گفت: موضع ما در قبال اشغالگری ایران بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی کاملا شفاف و ثابت است. ایران این جزایر را اشغال کرده است و تصمیمات یا اقدامات اتخاذی از سوی ایران نخواهد توانست حقایق تاریخی و قانونی مربوط به حق حاکمیت امارات بر این جزایر را تغییر دهد. ما امیدواریم که این مسئله از طریق دیپلماتیک و با ارجاع به دادگاه عدالت بین‌المللی حل شود.

سوریه

زیانی درباره تحولات سوریه اظهار داشت که شورای همکاری خواستار انتقال قدرت در سوریه و دادن حق تعیین سرنوشت به ملت این کشور است.

یمن

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس درباره پرونده یمن گفت که از تمام طیف‌های یمنی می‌خواهد که به گفت‌وگوهای ملی بپیوندند زیرا انجام این گفت‌وگوها یکی از بندهای طرح ابتکاری شورای همکاری برای پایان دادن به بحران این کشور است.

مصر

وی درباره مصر تصریح کرد: مصر یک دولت محوری در منطقه است و دارای وزنه بزرگی در وطن عربی و خاورمیانه است. کشوری برادر که ما برای دولت و ملت آن آرزوی امنیت، ثبات و آسایش را داریم.

دبیرکل شورای همکاری گفت که این شورا از هر تصمیمی که ملت مصر بگیرند، که به شکوفایی و ثبات آن کمک کند، حمایت خواهد کرد. تحرکات سیاسی در مصر نیز امری داخلی است که وی امیدوار است آنچه که ملت مصر می‌خواهند، محقق شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها