به گزارش8 59 به نقل از اقتصاد ایران آنلاین، شركت مخابرات ایران كه تا
پایان سال ۸۹ بهدلیل وجود مصوبههای زمان مدیریت دولتی این شركت نتوانسته
بود تعرفههای مكالمه تلفن ثابت را افزایش دهد در روندی چراغ خاموش سعی در
اضافه كردن تعرفههای خود دارد.
اولین گام برای افزایش تعرفه تلفن ثابت كه با چراغ سبز وزارت
ارتباطات از تهران آغاز شد، یكسان سازی كد تلفن داخل استانی بود. با این
حال گام دوم شركت مخابرات ایران در افزایش نرخ تعرفهها، یكسان كردن نرخ
مكالمه برای ساعات مختلف شبانهروز است كه اخیرا كلید خورده است.
براساس یك عرف پذیرفته شده كه اكنون توسط اپراتورهای تلفن همراه
نیز رعایت میشود، قیمت مكالمه در ساعات پایانی شب و ساعات ابتدایی روز،
بسیار پایینتر از سایر ساعات پیك است لذا اپراتورها برای كاهش بار مكالمات
در ساعات كاری و آسیب ندیدن تجهیزات خود زیر بارفشار مكالمات و ارتقای
كیفیت خدمات مانند كیفیت مكالمه و كاهش زمان اتصال، مشتریان خود را ترغیب
میكنند بخشی از مكالمات خود بویژه مكالمات طولانی و غیرضروری را در ساعات
خلوت و غیر پیك انجام داده و به این ترتیب قیمت خدمات در این ساعات را گاه
تا ۷۰ درصد كاهش میدهند.
این امر در زمینه مكالمات خارجی و استفاده از اینترنت نیز وجود
دارد. شركت مخابرات ایران نیز تا همین اواخر به این عرف پایبند بود لذا
بهای مكالمه با تلفن ثابت در ساعات غیر پیك ارزانتر از ساعات كاری بود اما
اكنون این شركت تعاملات تعرفهای خود را بهگونهای تغییر داده است كه
قیمت مكالمه شما در ساعت مثلا سه بعد از نیمهشب با ساعت ۱۱ صبح كاری هیچ
تفاوتی ندارد.
به این ترتیب تمامی تخفیفها و سیاستهای قیمتی برای پخش مكالمات
در ساعات مختلف روز از میان رفته است. در نهایت اینكه شما باید پول تلفن
بیشتری بپردازید.
این گزارش میافزاید: این افزایشها در حالی رخ میدهد كه هنوز
اطلاعرسانی دقیقی در این باره از سوی شركت مخابرات انجام نشده و لذا معلوم
نیست كم و كیف افزایش قیمتها چگونه است و آیا نرخ مكالمات بینالمللی نیز
افزایش یافته یا خیر.
در این باره معاون نظارت بر خدمات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات
رادیویی (رگولاتوری)در این خصوص اظهار كرد: پیش از این ۲۴ ساعت شبانهروز
به سه بازه زمانی (هفت صبح تا ۱۳)، (۱۳ تا ۲۱) و (۲۱ تا هفت صبح) و با نرخ
مكالمات متفاوت تقسیم میشد؛ نرخ مكالمات صبح بر اساس نرخ پالس مصوب
كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، نرخ مكالمات ظهر یك سوم كمتر از
نرخ پالس مصوب و مكالمات شب نصف نرخ پالس مصوب (نیمبها) محاسبه میشد.
حسن رضوانی افزود: از آنجا كه تقسیم روز به سه بخش، جزو طرحهای
اختیاری شركت مخابرات بوده، اقدام اخیر این شركت برای یكسان كردن هزینه
مكالمات كل روز، از نظر قانونی بیاشكال است.
معاون نظارت بر خدمات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تصریح
كرد: اما در این اقدام، مخابرات بهدلیل عدم اطلاعرسانی تخلف كرده زیرا
هنوز بیشتر مشتركان مخابرات از این تغییر آگاه نیستند لذا به مخابرات اعلام
كردهایم كه بهدلیل عدماطلاعرسانی پیش از تغییر، مجاز به دریافت وجه
بیشتر از مشتركان نیست.
بازی با فرمولها
این گزارش میافزاید: به این ترتیب تعرفه مكالمه با تلفن ثابت كه برای
هر پالس ۴۴٫۷ ریال بود هماكنون به ۵۱٫۳۰ ریال رسیده است، اما نكته نهفته
دیگری نیز در این امر وجود دارد و آن این كه پیشتر با مصوبه دیگری زمان
محاسبه هر پالس كاهش یافته بود و این یعنی هزینه بیشتر برای هر ثانیه
مكالمه.
در این زمینه دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مركز
پژوهشهای مجلس در بیستم آذرماه امسال با اشاره به افزایش تعرفه مكالمات
تلفن ثابت از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۰ اعلام كرده است: دو نهاد مقرراتگذار، ـ
شورای رقابت و كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ـ بهطور مستقل با تصویب دو
مصوبه مجزا موجبات افزایش تعرفه مكالمات تلفن ثابت را فراهم كردند.
ابتدا شورای رقابت یك فرمول كلی را برای افزایش قیمت یك پالس
مكالمهای تصویب كرد و سپس كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مدت زمان یك پالس
مكالمهای را كاهش داد.