کد خبر: ۱۰۱۴۴۱
زمان انتشار: ۰۱:۲۴     ۰۱ دی ۱۳۹۱
رئیس شورای رقابت گفت: به نظر من امسال هم آمادگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور وجود دارد.
به گزارش 598، جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده وجود دارد، گفت: به نظر من الان هم امکان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد و اینها بهانه است که فاز دوم اجرا نشود، اما به شرط اینکه یارانه تولید به صورت یارانه انرژی نباشد.

رئیس شورای ملی رقابت افزود: یارانه تولید باید از طریق نرخ استهلاک نزولی پرداخت شود و به جای یارانه نقدی، معافیت مالیاتی برای تولید پیش‌بینی شود که تولید کننده تشویق به تغییر تکنولوژی و کاهش مصرف انرژی در واحد تولیدی و محصولات تولیدی شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مثلا اگر یک کارخانه نساجی 100 واحد انرژی مصرف می‌کند، با تغییر ماشین آلات فرسوده هم محصول بهتر تولید می‌شود، هم 50 واحد انرژی صرفه‌جویی می‌شود که در سال اول می‌توان 50 درصد از مالیات او را به خاطر تغییر تکنولوژی حذف کرد و او از محل صرفه جویی انرژی تغییر تکنولوژی انجام دهد.

پژویان در پاسخ به این پرسش که تولید کننده نقدینگی و سرمایه در گردش لازم برای تغییر تکنولوژی از کجا تامین کند، گفت: بانک‌ها باید نقدینگی مورد نیاز تولید را در اختیار آنها بگذارند.

رئیس شورای رقابت در مورد اینکه بانک‌ها هم از کجا نقدینگی به تولید بدهند، گفت: بانک‌ها چند درصد از تسهیلات خود را به تولید می‌دهند، اما عمده آن را به مضاربه و تجارت می‌پردازند، نرخ‌های تسهیلات بانک باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: تولید کننده باید با تسهیلات بانک تکنولوژی تولید را عوض کند، در آن صورت هم محصول بهتر هم با هزینه بهتر تولید می‌شود و هم در راستای صادرات غیر نفتی تولید خواهد شد.

رئیس شورای ملی رقابت در مورد اینکه بانک می‌گوید، اگر سرمایه‌اش در تجارت و مضاربه برود، سریع برمی‌گردد، اما اگر وارد تولید شود، معطل خواهد شد و یا برگشت ندارد.

وی در واکنش این مطلب گفت: تولید در کشور هنوز به صرفه است. هنوز انرژی و کارگر در ایران ارزان است و بانک‌ها باید از این فرصت استفاده کرده و به تولید و صنعت تسهیلات لازم را بپردازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها