کد خبر: ۱۰۰۸۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۲۸ آذر ۱۳۹۱
سیدشمس‌الدین حسینی با حضور در پارلمان پاسخگوی سوالات نمایندگان بود؛ اینبار وزیر اقتصاد به جای عدم پذیرش مسئولیت بازار ارز درباره آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، ‌پنجاه و یکمین جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

بررسی سؤال عده‌ای از نمایندگان مجلس سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رسیدگی به طرح اصلاح بندهای 45 و 47 قانون بودجه سال 1391 کل کشور در دستور کار جلسه علنی امروز بهارستان نشینان قرار گرفت.

*شهریاری:دفترچه بیمه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هیچ اعتباری ندارند

به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در سخنانی درباره گزارش کمیسیون متبوعش در زمینه عدم اجرای جزء 3 بند 45 و بند 47 قانون بودجه سال 1391 کل کشور، اظهار داشت: دفترچه‌های بیمه‌های درمانی در دست مردم نه در بیمارستان‌های دولتی و نه در بیمارستان‌های خصوصی هیچ اعتباری ندارند، همچنین بعضی بیمه‌ها 1400 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهکارند.

وی افزود:‌ هم اکنون وضعیت بیمارستان‌های کشور نیز نامناسب است، خود رئیس جمهور قول داده بود طرح پزشک خانواده اجرایی شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده و این طرح اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: رؤسای 50 دانشگاه علوم پزشکی به رئیس مجلس نامه نوشته و مشکلات بیمارستان‌های دولتی را اعلام و تاکید کردند که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، بیمارستان‌های دولتی به زودی تعطیل می‌شوند، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش ارائه می‌دهند و با حکم رئیس جمهور انتخاب می‌شوند، پس نمی‌توان گفت آنان سیاه نمایی می‌کنند.

شهریاری اضافه کرد: در اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها بیش از 20 میلیارد تومان از سایر منابع به اجرای این قانون اختصاص داده شد تا بتوان به هر فرد ایرانی 45 هزار و 500 تومان یارانه داد، گفته می‌شود این پول، رقم ناچیزی است که البته این سخن درستی است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و اتاق مبادلات ارزی، تصریح کرد: مسئولان بانک مرکزی و اتاق مبادلات ارزی اطلاعات نادرستی به فعالان اقتصادی می‌دهند، در آمار ارائه شده توسط آقایان اعلام شده حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای واردات دارو اختصاص یافته اما در حالی که رقم اختصاص یافته، رقم اعلام شده توسط این مسئولان نیست.شهریاری یادآور شد: اگر این مبلغ پرداخت شده بود، بحث زیادی از مشکلات بیمارستان‌های کشور و بدهی بیمه‌ها برطرف می‌شد و مردم دچار مشکلات عدیده نمی‌شدند.

وی با قرائت بخش‌هایی از نامه انجمن داروسازان، گفت: در این نامه تاکید شده اگر بدهی‌های ما توسط بیمه‌ها پرداخته شود، برای فروش دارو از این پس از مردم پول نقد دریافت می‌کنیم و صورتحساب صادر می‌کنیم که در این صورت مشکلات مردم بیش از پیش افزایش می‌یابد.

شهریاری در ادامه به بیان پیشنهادات کمیسیون متبوعش برای حل معضلات حوزه بهداشت و درمان پرداخت و تصریح کرد:‌در قانون هدفمند سازی یارانه‌ها 10 درصد درآمد یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد ولی با این استدلال که منابع هدفمندی به صورت کامل محقق نشده و در پرداخت نقدی، مشکلاتی وجود دارد، این مصوبه اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه مشکلات زیادی برای تجهیزات پزشکی پیش آمده است، گفت: واقعا امروز بیمه‌های کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجهند. منابع مالی کافی در اختیار بیمه‌ها نیست و در حوزه سلامت مشکل داریم.

وی با بیان اینکه نظارت جدی نیز بر بخش خصوصی نمی‌شود، گفت: مقرر شده بود رقم 3 هزار و 150 میلیارد تومان از محل 10 درصد درآمد اجرای قانون یارانه‌ها به وزارت بهداشت اختصاص یابد که 2 هزار میلیارد دیگر این رقم پرداخت شد و 1150 میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافت؛ به بهانه اینکه می‌خواهند بیمارستان بسازند، در حالی که این وزارتخانه بخش زیادی از رقم اختصاص یافته را صرف مسکن مهر کرد.

*کلیات طرح برابری حقوق و مزایای جانبازان بسیج،‌ارتش و سپاه تصویب شد

 

بر اساس این گزارش،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران را بررسی و تصویب کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح جانبازان و ایثارگران سپاهی،‌ ارتشی و بسیجی از حقوق و مزایای یکسانی برخوردار خواهند شد.

این طرح با 181 رای موافق، 17 رای مخالف و 9 رای ممتنع تصویب شد.

*قاضی‌زاده: نباید بین جانبازان بسیجی و ارتشی تبعیضی باشد

به گزارش فارس، امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس طی گزارشی از بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران اسلامی که در صحن علنی امروز (سه‌شنبه) گزارش شد، گفت: طبق قانون فعلی نیروهای جانبازان و آزادگان ارتش از حقوق و مزایای جانبازی و ایثارگری برخوردار هستند اما جانبازان بسیجی که موظف به حضور در جبهه نبودند، از این حرف محروم هستند.

وی با بیان اینکه جانبازان ارتشی و ارتش بسیج باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند، تصریح کرد: ما طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه را در کمیسیون اجتماعی بررسی کرده و تصویب کردیم تا تبعیض بین جانبازان و ایثارگران برطرف شود.

قاضی‌زاده از نمایندگان خواست با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه موافقت کنند.

بر اساس این گزارش نماینده دولت نیز طی سخنانی با بیان اینکه 33 هزار بسیجی و 12 هزار پاسدار با حضور در جبهه، مجروح شده‌اند، گفت: ما تبعیض بین جانبازان بسیجی و سپاهی با جانبازان ارتشی را قبول نداریم اما با این طرحی که در کمیسیون اجتماعی بررسی شده مشکل حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه دو نوع نگاه درباره حل مشکل تبعیض بین جانبازان بسیجی و ارتشی وجود دارد، گفت‌:‌نگاه اول این است که ما برای جانبازان بسیجی حقوق تعریف کنیم و نگاه دوم این است که برای آنها مستمری در نظر بگیریم لذا این طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد و بنده از نمایندگان می‌خواهم با مخالفت با کلیات این طرح زمینه بررسی دقیق و کارشناسی را برای حل این مشکل فراهم کنند.

*عبداللهی: مجلس نمی‌تواند در امور مالی برای دولت تعیین تکلیف کند/ لاریجانی: وارد است

 

همچنین رضا عبداللهی نماینده مردم ماه‌نشان در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی، طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه را به دلیل بار مالی برای دولت مغایر با قانون دانست.

وی افزود: دولت برای هزینه‌های خود لایحه بودجه به مجلس می‌دهد و مجلس بعد از تصویب بودجه نمی‌تواند در مورد مباحث مالی برای دولت تعیین تکلیف کند لذا در طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدام سپاه، بار مالی به بودجه سنواتی ارجاع داده شده در حالی که چنین اقدامی نمی‌تواند بار مالی را تامین کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار را وارد دانست و گفت: شورای نگهبان ارجاع به بودجه سنواتی را برای تامین بار مالی کافی نمی‌داند و در موارد پیشین نیز در این باره اشکال گرفته است لذا ما نباید طرحی را تصویب کنیم که شورای نگهبان با آن مخالف است.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس اخطار عبداللهی را به رای نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با 120 رای موافق، 76 رای مخالف و 11 رای ممتنع نظر لاریجانی مبنی بر وارد بودن اخطار نماینده مردم ماهنشان را تائید کردند.

*نادران:بعد از گزارش کمیسیون بهداشت نماینده دولت حق دفاع داشت

به گزارش فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران طی تذکری با استناد به ماده 49 آئین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه علنی  امروز خطاب به رئیس مجلس گفت: درگزارشی که کمیسیون بهداشت درباره عدم رعایت بخشی از مواد بودجه توسط دولت قرائت شد، آئین‌نامه رعایت نشد چرا که می‌بایست سخنگوی کمیسیون نیز صحبت می‌کرد و البته لازم بود نماینده دولت نیز بعد از گزارش کمیسیون بهداشت از خود دفاع می‌کرد.

وی افزود: اگر گزارش کمیسیون بهداشت از تخلف دولت در اجرای بودجه در حوزه سلامت، گزارش اولیه بوده است پس باید پیشنهاد نمایندگان نیز قرائت می‌شد و اگر این گزارش گزارش اولیه نبوده چرا سخنگو و نماینده دولت بعد از گزارش صحبت نکردند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران گفت: پیشنهاد نمایندگان در گزارش اولیه کمیسیون بهداشت مطرح شده بود و اما چون پیشنهادها مکتوب نشده بود ما از کمیسیون خواستیم که پیشنهاد‌ها را مکتوب کند.

*جانبازان سپاه همانند جانبازان ارتش از این پس مستمری دریافت می‌کنند

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، کلیات و جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، یک تبصره به شرح ذیل به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران مصوب 21مهرماه 1370 الحاق می‌شود:

تبصره- اجرای این ماده مانع پرداخت‌های مندرج در مواد 171قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 21 مهرماه 1370 و 153 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7 مهرماه 1366 به جانبازان بسیجی و سربازان جانباز سپاهی نمی‌باشد.

مجلس مقرر کرد، دولت می‌تواند به جانبازان بسیجی داوطلب و سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانند جانبازان ارتش به تدریج و بر مبنای اولویت درصد جانبازی، از کار افتادگی و اعسار با تأمین بار مالی آن در بودجه سنواتی از سال 1392 و بعد آن، از طریق سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، حقوق پرداخت کند.

وکلای ملت مصوب کرده‌اند، آیین‌نامه اجرایی این ماده‌واحده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، رئیس سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نمایندگان ملت با 181 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از 234 نماینده حاضر در جلسه، جزئیات طرح مذکور را به تصویب رساندند.

*افضلی‌‌فر:تبعیض بین جانبازان ارتشی و بسیجی خلاف قانون است

به گزارش فارس، مصطفی‌ افضلی‌فر نماینده مردم اردبیل در صحن علنی امروز سه‌شنبه مجلس با استناد به طی اخطاری با استناد به اصول 19 و 20 قانون اساسی گفت: قانون اساسی تصریح کرده است که عموم مردم باید از حقوق و مزایای یکسانی برخوردار باشند و هر گونه تبعیض بین مردم خلاف قانون است.

وی با اشاره به عدم تخصیص حقوق و مزایای جانبازان ارتش به جانبازان پاسدار و بسیجی گفت: اینکه بین جانبازان بسیجی و ارتشی ما تبعیض قائل شود خلاف قانون است و نباید این طور باشد که چرا که جانبازان بسیجی نیز از حقوق یکسانی با جانبازان ارتشی باید برخوردار باشند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد ندانستن این اخطار گفت: شما درباره قانونی اخطار دادید که اکنون در حال اصلاح است.

*زوجه می‌تواند مبالغی که برای مخارج متعارف زندگی هزینه کرده را از همسرش بگیرد

 

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه حمایت از خانواده جهت تامین نظر شورای نگهبان را بررسی کردند.

براساس این گزارش این نمایندگان ماده 30 از لایحه حمایت از خانواده را که بر اساس آن در مواردی که زوجه در دادگاه ثابت کند به امر زوج یا اذن وی از مال خود برای مخارج متعارف زندگی مشترک که بر عهده زوجه است، هزینه کرده می‌تواند معادل آن را از وی دریافت کند، به تصویب رساندند.

پیش از آن در ماده 30 آمده بود هر گاه زوجه از مال خود برای هزینه‌های متعارف زندگی مشترک که بر عهده زوجه است هزینه کرده و در قبال آن عوض مالی دریافت نکرده باشد دادگاه به درخواست وی پس از جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مبالغ هزینه شده را تعیین و به تائیدیه آن حکم می‌کند، مگر اینکه زوج قصد تبری زوجه در صرف مبالغ مذکور را ثابت کند.

وکلای ملت با 169 رای موافق، 4 رای مخالف و 8 رای ممتنع با این اصلاح موافقت کردند.

*مقررات جدید نفقه حذف شد

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز خود ماده 49 از لایحه حمایت از خانواده را به منظور تامین نظر شورای نگهبان از این لایحه حذف کردند.

بر اساس ماده 49 پرداخت نفقه زوجه به تشخیص دادگاه مطابق شأن و خصوصیات زوجه تعیین می‌شود و همچنین هزینه نگهداری اطفال بر پرداخت تمامی دیون مقدم است.

در مورد نفقه ایام گذشته زوجه مقررات ماده 1206 قانون مدنی به قوت خود باقی است.

بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس با 157 رای موافق، 3 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در مجلس با این اصلاح موافقت کردند.

*کوثری:بسیجیان جانباز سپاه ماهانه 300هزارتومان حقوق دریافت می‌کنند

 

به گزارش فارس، شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان و در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اخطاری با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی، اظهار داشت: اگر به طور عمیق به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که چندین سال است، ارتش این حق را به جانبازان سربازش می‌دهد ولی داریم تبعیض ناروایی در حق جانبازان سپاه اعمال می‌کنیم.

وی افزود: جانبازان سپاه نه مستمری بگیرند و نه گدا، آنان رزمندگانی هستند که همه وجودشان را برای نظام گذاشتند.

لاریجانی: آقای قاضی‌پور درست صحبت کنید

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار نماینده اهواز گفت: موضوع همین است، الآن می‌خواهیم رفع اشکال کنیم، با توجه به اینکه دولت در این زمینه لایحه نیاورده است، این طرح مطرح شده است.

در ادامه این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در اخطاری درباره همین طرح، خطاب به لاریجانی گفت: اگر قرار است رویه این چنین باشد، باید کمیسیون‌های مجلس را منحل کنیم، شما اینجا تصمیم بگیرید و ما هم رأی دهیم.

وی افزود: باید در مشروح مذاکرات مجلس قید شود که روال عادی کنونی با تصویب این قانون قطع نمی‌شود چرا که متن این طرح دوپهلو است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به قاضی‌پور پاسخ داد: آقای قاضی‌پور لطفاً درست صحبت کنید، این چه حرفی است که می‌زنید.

وی همچنین گفت: اخطار شما وارد نیست، روال فعلی قطع نمی‌شود و همچنان برقرار است.

اسماعیل کوثری نماینده تهران هم در این جلسه در اخطاری با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی، گفت: این موضوع در قانون بازنشستگی وزارت دفاع ردیف دارد اما بر اساس بند 9 اصل سوم، هم‌اکنون 26هزار و 890 نفر از بسیجیان جانباز سپاه، ماهانه 300هزارتومان حقوق دریافت می‌کنند و لازم به ذکر است که 12هزار نفر سرباز وظیفه سپاه هستند که آنان نیز ماهانه 150هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند.

وی افزود: دولت نمی‌خواهد ردیف خاصی برای این موضوع ایجاد کند، بنابراین بهتر است رقم حداکثر 200میلیارد تومان که سرجمع این موضوع می‌شود، در بودجه سنواتی قید شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار کوثری گفت: اصل مطلب این که تبعیض وجود دارد، درست است و ما باید تبعیض را رفع کنیم.

وی افزود: اگر دولت بار مالی این موضوع را می‌پذیرفت، می‌شد کاری کرد. اما با توجه به شرایط موجود، باید به نحو دیگری این مشکل را حل کنیم.

در این جلسه همچنین علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران نیز در اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی، گفت: برای این موضوع قبلاً‌ تأمین مالی صورت گرفته است.

وی افزود: در سال 66 برای ارتش قانون تصویب کردیم و پرداخت را بر عهده ارتش گذاشتیم و برای سپاه پاسداران نیز در سال 73 قانون تصویب کردیم و پرداخت را بر عهده بنیاد مستضعفان گذاشتیم.

زاکانی ادامه داد:‌آقای رفیق‌دوست و آقای ظریف‌منش و متولیان بنیاد گفتند که بابت این موضوع پول دریافت کردند و آقای ظریف‌منش نیز گفته بود 16میلیارد تومان در یک سال بابت این امر پول دریافت کرده است، بنابراین ردیف این موضوع مشخص است.

علی لاریجانی رئیس مجلس به زاکانی پاسخ داد: اگر مقصودتان این است که طرحی که آمده با اصل 75 قانون اساسی مغایرت ندارد، باید دولت آن را بپذیرد اما اگر منظورتان این است که احتیاج به قانون در این زمینه نداریم، بحث دیگری است.

زاکانی نیز به لاریجانی پاسخ داد: باید کسی که قرار است، متکفل پرداخت پول شود را مشخص کنیم.

وی افزود: بنیاد مستضعفان پول دریافت کرده اما آن را پرداخت نکرده و تخلف قانونی مرتکب شده است، ولی ما فی‌البداهه قانون نمی‌نویسم که برای دولت هزینه شود.

وی گفت: از باب ایجاد هزینه برای دولت، باب جدیدی را اضافه نمی‌کنیم و جای تبعیض مجددی را برای جانبازان باز نمی‌کنیم.

*دست به جیب شدن مجلس برای کارت زرد دوم به حسینی

 

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز به بررسی سوال محمد‌حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس از شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی پرداختند.

بر اساس این گزارش سوال حسین‌زاده از حسینی در خصوص این مسئله که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با چه مجوزی اقدام به خروج ارز به نرخ مرجع نموده است.

به گزارش فارس بعد از قرائت گزارش کمیسیون در خصوص این سوال حسینی وزیر اقتصاد در دو نوبت توضیحاتش را ارائه داد و حسین‌زاده هم در دو نوبت نقطه‌نظراتش را برای نمایندگان عنوان کرد.

در نهایت حسین‌زاده اعلام کرد که توضیحات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده تشخیص داده اما با تذکر ماده 210 احمد توکلی هیئت رئیسه مجبور به رای‌گیری از نمایندگان در مورد سوال از وزیر اقتصاد شد.

توکلی در تذکرش گفت: بر اساس آئین‌نامه اگر همه نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشوند رئیس مجلس باید رای‌گیری کند. در حال حاضر 5 نفر از نمایندگان هم که طراح سوال بودند از توضیحات وزیر قانع نشده‌اند.

بر همین اساس حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نظر نمایندگان در خصوص پاسخ‌های حسینی وزیر اقتصاد را جویا شد که نمایندگان مجلس هم با 133 رای موافق، 64 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموعه 220 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که توضیحات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده می‌دانند.

*حسینی:از مولایم آموخته‌ام که اگر کسی گرسنه خوابید خواب راحت نداشته باشم

به گزارش فارس، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سؤال محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مورد اینکه بانک مرکزی با چه مجوزی اقدام به فروش ارز به نرخ مرجع کرده است، اظهار داشت: موضوع ارزی و سیاست‌های ارزی به جهات مختلف همیشه یکی از مهمترین حوزه‌های سیاست‌گذاری در کشور است.

وی به مواد 88 و 89 برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: همانطور که سیاست ارزی شناور مدیریت شده یکی از برنامه‌های مورداشاره در قانون برنامه پنجم بود، بر اساس همین قانون هم ریاست دو رکن مهم بانک مرکزی از وزارت اقتصادو دارایی گرفته شد.

حسینی ادامه داد: حل مسئله ارز نیاز به مسئولیت‌پذیری یکایک تیم اقتصادی دولت دارد و حتماً من وزیر اقتصاد هم باید در این رابطه دغدغه داشته باشم؛ من از مولایم آموخته‌ام که اگر کسی شب گرسته خوابید راحت نخوابم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی از وزارت اقتصاد جدا شده است، گفت: در باب اینکه همه ما باید بیشترین تلاش خود را معطوف به حل مشکلات کنیم شکی نیست.

حسینی با بیان اینکه آنچه که در مورد آن سؤال شده بحث سیاست شناور مدیریت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است.

وی ادامه داد: زمانی که این سیاست تصویب شد، بانک مرکزی تحریم نشده بود و فروش نفت ما به 50درصد کاهش نیافته بود؛ واقعیت‌های امروز اقتصاد ایران با شرایط تدوین برنامه در باب مسائل اقتصادی متفاوت است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: سیاست مدیریت شناور به اعتقاد ما بهترین سیاست است و وقتی از نظام رژیم ارزی صحبت می‌کنیم باید بدانیم که نرخ ارز چگونه تأمین می‌شود؛ در نظام مدیریت شناور نرخ ارز توسط بازار تعیین می‌شود و ما باید به این مسأله توجه داشته باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: تخصیص آزادانه ارز به ما اطمینان لازم برای تأمین اقلام ضروری را می‌دهد؛ امروز ما پذیرفته‌ایم که برای کالاهای لوکس ثبت سفارش انجام ندهیم.

وی اظهار داشت: مجموعه تلاش‌ها منجر به این شده که ما در واردات تأمین اقلام پایه توفیق داشته باشیم؛ در هشت‌ماهه اول سال 90 اقلام پایه که کالاهای اساسی بود 13درصد از حجم واردات محسوب می‌شد ولی در هشت ماهه اول امسال 23 درصد از حجم واردات به کالاهای اساسی اختصاص داده شده است.

حسینی تصریح کرد: در یک مقطعی فضا به گونه‌ای شد که بانک مرکزی نتوانست سیاست مورد نظر را اجرا کند.

حسینی ادامه داد: سال گذشته در چنین ایامی بانک مرکزی سه نرخ ارز یعنی مرجع، غیرمرجع و مداخله‌ای داشت و در نهایت سیاست به این سمت رفت که تعدد نرخ‌ها کم شود.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: یکی از اقداماتی که ما کردیم این بود به تلاش کنیم تا نوسانات را به حداقل برسانیم و بحث بازار ارز مبادله‌ای برای همین منظور طراحی شد.

وی گفت: دولت هم سیاست ارزی شناور مدیریت شده را قبول دارد و هم بر اجرای آن الزام دارد و تمام تلاش بر این است که در این سمت حرکت کنیم.

حسینی با بیان اینکه امروز تعدد نرخ ارز کاهش یافته است، گفت: بنده اختلاف نظری با آقای بحرینی که این سؤال را مطرح کرده‌اند ندارم.

*حسین‌زاده:وزیر اقتصاد پذیرفت از برنامه پنجم تخطی شده، سؤالم را ادامه نمی‌دهم

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمد حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه طی سخنانی در خصوص طرح سؤالش از وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی با چه مجوزی اقدام به فروش ارز به نرخ مرجع کرده است، اظهار داشت: رژیم ارزی کشور مثل رژیم تجاری است و این در کشورهایی که اقتصاد باز را تجربه می‌کنند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی افزود: معمولاً‌ رژیم ارزی کشور از مقولاتی نیست که در کوتاه ‌مدت و توسط دولت‌ها تغییر کند و از مسائل کلان و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که نیازمند تصمیمات مشترک است.

حسین‌زاده ادامه داد: ما رژیم ارزی شناور مدیریت شده را انتخاب کردیم و در متن قانون برنامه گذاشتیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون برنامه قانون مقدسی است، اضافه کرد: اگر واقعاً دولت به این جمع‌بندی رسیده که رژیم ارزی مدیریت شده امکان اعمال در کشور را ندارد، باید موضوع را با مجلس مطرح کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت:‌ دولت باید از مجلس کسب اجازه کند و مجلس نیز در خصوص تغییر در قانون برنامه باید رأی دوسوم بدهد که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت قانون برنامه است.

نماینده مردم مشهد در مجلس خاطرنشان کرد: رژیم ثابت شناور مدیریت شده نیازمند منابع بیشتر است و اگر واقعاً اضطرار بود که این ماده برنامه پنجم اجرا نشود، باید در مورد آن به مجلس توضیح داده شود.

به گزارش فارس، حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:‌ مباحث فنی و کارشناسی فضای خاص خود را می‌طلبد، آقای وزیر معتقد است با وجود اینکه قانون برنامه پنجم لغو شده، شرایط اقتضاء می‌کرده که چنین اتفاقی رخ دهد.

وی ادامه داد: البته بحث مرکز مبادله ارزی نیز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، چراکه فایده‌مندی یک کار فرع بر قانونمندی آن است.

حسین‌زاده گفت: بنده به نظرم می‌رسد وزرای دولت مسئول رفتار دیگران هم در حوزه خودشان هستند و هدف ما از طرح سؤال هم شفاف شدن موضوع بود تا بدانیم عملکرد دولت در حوزه ارز مطابق بر برنامه پنجم نبوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خود وزیر می‌پذیرد از برنامه پنجم تخطی شده و همچنین با توجه به اینکه اعلام کرده تلاش می‌کنند تا این موضوع را جبران کنند، بنده این مسائل را گامی مثبت می‌دانم و بدون اینکه بخواهم این مباحثه پایان یافته تلقی کنم، خواهان کسب رأی از نمایندگان نیستم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها