کد خبر: ۱۰۰۷۱۱
زمان انتشار: ۲۳:۵۹     ۲۷ آذر ۱۳۹۱

ارتباط روح با قبر خاكى، موجب مى‏شود كه بتوان از اين طريق، بهتر با روح رابطه برقرار و به او توجّه كرد و نيز توجّه او را جلب نمود. بدين جهت در روايات، تأكيد فراوانى بر زيارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت و تلاوت قرآن كريم بر سر قبرها شده است.

اين آداب در هر جايى، براى مردگان خوب است؛ ولى به دليل ارتباط قبر برزخى با قبر خاكى، بر انجام دادن اين آداب بر سر قبرها، تأكيد بيشترى شده و از استحباب بيشترى برخوردار است. از طرفى ارواح نيز بر اساس اين ارتباط با بدن مادى و قبر خود، از حضور مؤمنان مسرور و مبتهج مى‏شوند.

امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را [بر سر قبورشان ]مى‏دانند و با حضور شما مسرور مى‏شوند و با شما اُنس مى‏گيرند و بهره‏مند مى‏گردند».

خواندن فاتحه در خانه درست است؛ ولى رفتن بر سر قبر فضيلت و پاداش بيشترى دارد؛ زيرا: اولا، براساس برخى از روايات هنگام آمدن نزديكان ميت به زيارت او، روحش در قبر حاضر مى‏شود و با ديدن آنها شادمان مى‏گردد.

ثانيا، رفتن در قبرستان و ديدن عاقبت دنياى فانى، بسيار درس‏آموز و عبرت‏آفرين است. از همين‏رو در متون دينى، تأكيد بسيارى بر اين امر رفته و پاداش بزرگى نيز براى زيارت كننده قبور مؤمنين بيان شده است.

قبرستان بهشت رضا(ع) در مشهد مقدس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها