کد خبر: ۱۰۰۵۹۳
زمان انتشار: ۱۸:۰۵     ۲۷ آذر ۱۳۹۱
دکتر موسی نجفی در جمع دانشجویان اصفهان عنوان نمود:
دکتر موسی نجفی صبح امروز در جمع دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه اصفهان جریان مشروطه را تلاقی بیداری اسلامی و اندیشه مدرن خواند و تاکید کرد: انقلاب اسلامی رجعت دینی تاریخ است. شیخ فضل الله هنگامی که استبداد در میان بود به حمایت از مشروطه پرداخت با پیروزی نهضت، مشروطه مشروعه را مطرح کرد و زمانی که متوجه انحراف در مشروطه شد؛ حکم به حرام بودن مشروطه داد.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، دکتر موسی نجفی صبح امروز در جمع دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه اصفهان جریان مشروطه را تلاقی بیداری اسلامی و اندیشه مدرن خواند و تاکید کرد: انقلاب اسلامی رجعت دینی تاریخ است.

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مشروطه را قانون معنی کرد و افزود: شیخ فضل الله تاکید داشت این شرط و قانون باید دینی باشد به همین خاطر مشروطه مشروعه را مطرح کرد.



وی با اشاره به اینکه هدف محمد علی شاه از دشمنی با مشروطه خواهان حفظ سلطنت بود گفت: شیخ شهید از محمدعلی شاه مستبد حمایت نکرد بلکه این دو نفر در برهه ای دشمن مشترکی به نام مشروطه خواهان غرب گرا داشتند.

نجفی با تاکید بر سابقه مبارزاتی شیخ فضل الله در قیام تنباکو و مهاجرت کبری ادامه داد: شیخ فضل الله نه تنها در قضیه باغشاه از محمدعلی شاه حمایت نکرد بلکه صرفا به دلیل ماهیت ضددینی مشروطه خواهان به مبارزه با آنها پرداخت.

وی در ادامه به تشریح مواضع شیخ شهید پرداخت و تاکید کرد: شیخ فضل الله هنگامی که استبداد در میان بود به حمایت از مشروطه پرداخت با پیروزی نهضت، مشروطه مشروعه را مطرح کرد و زمانی که متوجه انحراف در مشروطه شد؛ حکم به حرام بودن مشروطه داد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به بست نشینی مشروطه خواهان در سفارت انگلیس به دنبال به توپ بسته شدن مجلس تاکید داشت: وقتی مشروطه خواهان به قدرت رسیدند با وجود پیشنهاداتی که به شیخ شده بود ایشان به سفارت روس و عثمانی پناه نبرد.

وی مشروطه اصفهان را عمیق تر از برخی از جریانات مشروطه دانست و افزود: مشروطه اصفهان در عین تفسیر دینی از مشروطه، مشروطه خواه است.

نجفی فعالیت انجمن ها و انتشار مطبوعات را دو ملاک تحقق مشروطه خواند و افزود: اصفهان هم از نظر فعالیت انجمن ها و هم از لحاظ انتشار روزنامه از سایر شهرهای ایران جلوتر است.

وی نهضت، نظام و تمدن را سه مرحله تمدن سازی عنوان کرد و افزود: در زمان صفویه این سه مرحله تحقق پیدا کرد و صفویان به یک سبک زندگی رسیدند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه در پایان مطالعه فلسفه و تاریخ را برای دانشجویان ضروری دانست و تاکید کرد: با خواندن فلسفه دید انسان عمیق می شود و مطالعه تاریخ به وسعت ذهن شما کمک می کند.

وی همچنین توصیه نمود که دانشجویان با متون تاریخی قبل از تحلیل آن آشنا شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها