کد خبر: ۱۰۰۳۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۷ آذر ۱۳۹۱
بررسی استراتژی های جدید غرب در سوریه در گفتگو با هانی زاده:
گروه های مخالف با تقسیم شدن به 30 گروه در اطراف شهرهای مهم سوریه مانند حمات، حلب و دمشق در حال پراکنده نمودن ارتش هستند و به نظر نمی رسد که دولت سوریه بتواند تا 3 ماه آینده در برابر مخالفین ایستادگی کند زیرا...
21 ماه از بحران برون ساخته سوریه می گذرد و طی این مدت شاهد آن بودیم که غرب در مقاطع زمانی مختلف، استراتژی های متفاوتی را اتخاذکرده است که از حمایت های سیاسی گسترده از تروریست ها آغاز و به حمله های نظامی ختم می شود.

به گزارش بولتن نیوز، استفاده از سلاح های شیمیایی و مقصر معرفی نمودن دولت سوریه در استفاده از این سلاح ها از جمله آخرین استراتژی های غرب برای سرنگونی حکومت سوریه است که در گفتگو با حسن هانی زاده(کارشناس مسائل خاورمیانه) به بررسی این موضوع پرداختیم.

بولتن: در روزهای اخیر در سوریه شاهد آن بودیم که غربی ها وارد فاز نظامی جدیدی در سوریه شده اند و علی الظاهر استفاده از سلاح های شیمیایی را در دستور کار قرار دادند! به نظر شما علت این تغییر رویکرد چیست؟

در واقع غربی ها و شرکای منطقه ای ایشان با شناسایی و به رسمیت شناختن گروه های سلفی و وهابی و شورای موسوم به شورای ملی در سوریه به جای بشار اسد، بدعت جدیدی در روابط بین الملل ایجاد کردند که می تواند عواقب فراوانی را برای جامعه بین الملل داشته باشد.

از سوی دیگر، تجهیز معارضین به سلاح های پیشرفته نیز می تواند به معنای ورود به فاز نظامی جدیدی باشد.

همچنین با توجه به اینکه سقف تعیین شده برای سرنگونی دولت اسد 6 ماه بوده است و تاکنون 21 ماه از آغاز درگیری ها در سوریه می گذرد، به نظر می رسد که این موضوع هزینه های سیاسی، مالی و نظامی فراوانی را برای آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر داشته است و بر همین اساس است که به موازات به رسمیت شناختن سیاسی شورای ملی در سوریه، سلاح های پیشرفته و شیمیایی در اختیار آنها قرار می گیرد.

آمریکا قصد دارد که با استفاده از این سلاح های شیمیایی و هم زمان با آن یک جریان سازی رسانه ای سنگین، دولت سوریه را به استفاده از سلاح های شیمیایی محکوم کرده و با یک فشار نظامی دولت اسد را سرنگون کند و پس از آن شورای ملی سوریه با انتقال قدرت، روند کارها را در دست گیرد.

بولتن: در حال حاضر به نظر می رسد که در خصوص آینده سوریه 2سناریو مطرح است که عبارتند از ناکارآمدی معارضین و ناامیدی غرب از رسیدن به نتیجه و همچنین استفاده از سلاح های شیمیایی به عنوان آتش تهیه و تدارک برای حمله نظامی! به نظر شما کدام گزینه محتمل تر است؟

به نظرم سناریوی نظامی محتمل تر است چرا که در طول 21 ماه گذشته راهکار های سیاسی جواب نداده است و با وجود آنکه 140 کشور جهان شورای ملی را به رسمیت شناخته اند اما باز هم غرب به نتیجه مطلوب خود نرسیده است و از آنجا که فاز سیاسی برای کوتاه مدت جواب نخواهد داد به ناچار باید وارد فاز نظامی شوند.

برای ورود به این فاز نظامی نیز لازم است که زمینه سازی لازم اتفاق بیفتد که بهترین آن استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی(که دولت ترکیه در اختیار آنها قرار می دهد) و پس از آن مقصر معرفی کردن دولت سوریه است که این کار نیز به نوبه خود به راحتی پای غربی ها را به سوریه باز میکند؛ مانند همان اتفاقی که برای عراق افتاد.

بولتن: هم اکنون وضعیت ثبات سیاسی و نظامی دولت بشار اسد چگونه ارزیابی می شد؟

هر روز که از بحران سوریه می گذرد اثرات ضعف بیشتر در دولت و ارتش سوریه دیده می شود چرا که ارتش سوریه اساسا برای جنگ های کلاسیک آموزش دیده است و این در حالی است که معارضین در آموزش های نظامی فشرده، جنگ های چریکی و شهری را آموزش دیده اند و این مسئله موجب فرسایش ارتش سوریه در 21 ماه اخیر شده است.

گروه های مخالف با تقسیم شدن به 30 گروه در اطراف شهرهای مهم سوریه مانند حمات، حلب و دمشق در حال پراکنده نمودن ارتش هستند و به نظر نمی رسد که دولت سوریه بتواند تا 3 ماه آینده در برابر مخالفین ایستادگی کند زیرا هم اکنون حضور تروریست ها در اطراف فرودگاه دمشق، تهدید بالقوه ای برای دولت بشار اسد به حساب می آید.

بنابر این به نظر نمی رسد که دولت سوریه بتواند از بحران خارج شود و ظرف 3 ماه آینده وضعیت سوریه نهایی خواهد شد و با توجه به پشتیبانی لجستیکی از تروریست ها و در اختیار داشتن سامانه موشک های ضد هوایی استینگر، ابتکار عمل میدانی در دست تروریست هاست.

بولتن: در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که خانم اشتون از تروریست های حمایت کرده و سیاست های دولت اسد را زیر سوال برد و علاوه بر آن، آلمان نیز دو سامانه ضد موشکی را در ترکیه مستقر کرد. با توجه به این اتفاقات و حمایت های مستقیم غرب از تروریست های سوریه، آیا زمان آن نرسیده است که شرکای سیاسی سوریه مانند جمهوری اسلامی ایران وروسیه نیز مقابله به مثل کرده و وارد فاز نظامی در سوریه شوند؟

ورود هم زمان جبهه غرب از یک سو و جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و تا اندازه ای عراق از سوی دیگر موجب می گردد که بحران سوریه از وضعیت داخلی خارج شده و به یک بحران منطقه ای و حتی جهانی تبدیل شود.

با توجه به جبهه قدرتمند رسانه ای و نظامی غرب و کشورهای عرب منطقه، ورود به فاز نظامی از سوی جبهه مقابل، موجب می گردد که خاورمیانه در انتظار یک جنگ بنشیند.

همچنین باید در نظر داشت که روسیه و چین به دلیل شرایط خاصی که دارند هرگز وارد جنگ با آمریکا نمی شوند و ایران نیز نمی تواند به دلیل حمایت از سوریه با قدرت های بزرگ درگیر شود چرا که این موضوع به لحاظ استراتژیک به نفع ایران نیست چرا که جبهه مقابل به لحاظ سیاسی، مالی و رسانه ای بسیار قدرتمند است.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون حمایت های سیاسی خود را از سوریه ادامه داده است و ورود نظامی ایران به بحران سوریه به صلاح صلح و امنیت جهانی نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
سوريه پايدار است آقاي كارشناس
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها