کد خبر: ۱۰۰۲۳
زمان انتشار: ۱۹:۲۸     ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
وزير امور خارجه آمريكا به جمهوريخواهان هشدار داد كه طرح‌هاي كاهش بودجه مطرح شده بويژه در رابطه با فعاليت‌هاي مربوط به سياست خارجي واشنگتن در ميان تحولات اخير در خاورميانه و شمال آفريقا، منافع آمريكا را در اين منطقه به خطر مي‌اندازد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، "هيلاري كلينتون " وزير امورخارجه آمريكا در جمع اعضاي كميته امور خارجي مجلس نمايندگان كنگره، به جمهوريخواهان هشدار داد تا از طرح‌هاي خود براي كاهش بودجه كمك‌هاي خارجي آمريكا و يا تضفيف تلاش‌هاي آمريكا براي برقراري ثبات در شمال آفريقا و خاورميان در ميان ناآرامي‌ها اخير صرف نظر كنند.

بنا بر اين گزارش، كلينتون به قانونگذاران جمهوريخواه كنگره آمريكا گفت: كاهش‌هاي بودجه پيشنهاد شده براي سال 2012 تلاش‌هاي آمريكا براي مقابله با شبه‌نظاميان در افغانستان و ايجاد يك عراق دموكراتيك و باثبات و همچنين متوقف كردن بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران را خدشه‌دار خواهد كرد.

وي در ادامه دخالت‌هاي آمريكا در امور كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه را كمك به پيشبرد ديپلماسي خواند و مدعي شد: ديپلماسي آمريكا و همچنين آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا از طريق مطرح كردن درخواست پايان خونريزي‌ها و كمك به غيرنظاميان در ليبي به عنوان يك توليدكنند مهم نفت، براي پيشبرد منافع ملي آمريكا تلاش مي‌كنند.

وي ادامه داد: اين موثرترين و سازنده‌ترين راه براي حفظ و پيشبرد امنيت آمريكا در سراسر جهان است و چنين امري تنها با بودجه‌اي كه از تمامي ابزار در زرادخانه امنيت ملي ما پشتيباني كند، ميسر خواهد بود.

وي با اشاره تلويحي به ادامه حضور آمريكا در عراق پس از پايان زمان خروج برنامه‌ريزي و توافق‌شده با دولت عراق گفت: ديپلمات‌هاي آمريكايي و كارشناسان غيرنظامي آمريكايي در عراق قرار است پس از خروج يكصدهزار نيروي نظامي ما از اين كشور صلح را در منطقه تأمين كنند.

اين در شرايطي است كه حضور آمريكا نه تنها بر خلاف ادعاهاي ابتدايي واشنگتن در زمان حمله به عراق براي به ارمغان آوردن دموكراسي به اين كشور، نتوانسته امنيتي را براي مردم عراق به دنبال داشته باشد، بلكه به افزايش ناامني نيز انجاميده است.

كلينتون در رابطه با تحولات اخير در مصر و تونس نيز اعلام كرد: ما با نظام‌هاي سياسي، اقتصادها و جوامع باز در اين لحظه حساس در تاريخ خاورميانه همكاري مي‌كنيم تا از انتقال قدرت دموكراتيك، منظم، آرام و غيرقابل بازگشت در مصر و تونس حمايت كنيم.

وي در پايان تأكيد كرد: پيشرفت ما چشمگير است اما كار ما همچنان ادامه دارد. چنين مأموريت‌هايي براي حفظ امنيت ملي آمريكا حياتي هستند و هم‌اكنون زمان عقب‌نشيني نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها