کد خبر: ۱۰۰۰۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۵ آذر ۱۳۹۱
رحیمی:
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای دور زدن تحریم‌ها گفت: خوشبختانه امروز در خنثی کردن تحریم‌ها روی غلتک افتادیم.

به گزارش 598 به نقل از فارس، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر کشور که ظهر امروز در سالن همایش‌های دانشگاه‌ شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به اهمیت تولید علم و دانش در کشور و ضرورت توجه به آن گفت: علم و دانش همواره به عنوان پیش برنده اصلی توسعه در کشور از موارد مورد تاکید و اصرار ما بوده است.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مربوط به توسعه علم و دانش است اظهار داشت:هیچ امر کلان و مهمی بدون توجه به برنامه‌ریزی و بکارگیری علم محقق نشده است.

رحیمی با اشاره به اینکه توسعه علم و فناوری باید در دانشگاه‌ها متمرکز باشد و در غیر این صورت فایده چندانی برای کشور نخواهد داشت تاکید کرد:موفقیت محققان کشور در زمینه انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و ترمیم سیستم‌های عصبی همگی نتیجه تحقیقات نیروهای متخصص و جوان کشور بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: علیرغم برخی مشکلات موجود ما سرمایه گذاری بسیار خوبی بر روی علم و دانش در کشور داشته‌ایم و جایگاه پژوهش در کشور و در برنامه ریزی‌های بلند مدت بسیار مهم است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در سال‌های گذشته برخی بودجه‌های پژوهشی صرف مقاصد اجرایی همچون اضافه کار، پرداخت حق ماموریت و غیره شده است که اگر خیانت نباشد، نتیجه آن با خیانت هیچ تفاوتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه میزان و سهم اعتبارات پژوهشی در تولید ناخالص ملی کشورها بین 2.5 تا 4 درصد است، گفت: در کشور ما این امر 2 دهم تا 7 دهم درصد است. متاسفانه ما از اهداف تعریف شده در برنامه چشم انداز کشور فاصله داریم، اما آن چیزی که اتفاق افتاده است نیز یک معجزه است.

رحیمی گفت: اگر ما امکانات کشور را به درستی مورد استفاده قرار می‌دادیم خیلی زودتر می‌توانستیم به رشد 11 برابری در تولید علم دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سفر خود به قرقیزستان برای بازدید یکی از دانشگاه‌های آن کشور گفت: زمانی که من به آنها گفتم ما 4 و نیم میلیون دانشجو در کشور و نزدیک به 1200 مرکز دانشگاهی داریم، عملا آنها حیرت زده شدند.

وی گفت: امروز دانشمندان ما به دانش هسته‌ای دست پیدا کردند اما ما به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیستیم چرا که رهبر معظم انقلاب ساخت بمب اتمی را برای مسئولین ما حرام کردند.

رحیمی دلیل دشمنی کشورهای غربی را با ایران رشد علم و فناوری عنوان کرد و گفت: امروز تنها کشوری که با تمام قدرت در مقابل آمریکا ایستاده است و با تکیه بر علم و فناوری به سمت جلو حرکت می‌کند ایران است.

وی افزود: امروز بخش اعظم تولید علم و فناوری ما در دانشگاه‌های کشور است و از این رو ما در شورای عالی اداری تا توانسته‌ایم به بحث تولید علم در دانشگاه‌ها امکانات و تجهیزات از سایر نهادها اختصاص داده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیر علم و فناوری در افزایش توانایی کشور گفت: ثمره کارهایی که در وزارت دفاع انجام شد مقاومت 8 روزه در غزه بود. درحالی که رژیم صهیونیستی اعراب را در مدت 6 روز شکست دادند.

رحیمی با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای تحریم ایران گفت: آنها تلاش می‌کنند تا ایران را تحت تحریم‌های کشنده و به قول خود دردآور قرار دهند اما آقای وحیدی که خود نیز عضو ستاد تدابیر ویژه است می‌داند که ما دو ساعت جلسه می‌گذاریم و آنها برای خنثی کردن آن دو ساعت تا دو ماه تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به تحریم بخش نفت، بانک مرکزی و کشتیرانی جمهوری اسلامی اظهار داشت: ما امروز درباره خنثی کردن تحریم‌ها روی غلتک افتاده‌ایم و به زودی می‌توانیم تحریم‌ها را به راحتی دور بزنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه علم و پژوهش در خارج از دانشگاه کاری ابتر است، گفت: امروز دانشمندان ما با تمام قدرت در تلاش برای توسعه علم و فناوری هستند.

وی در پایان افزود: امیدوارم این تلاش زمینه ارتقای کشور را در زمینه علم و فناوری فراهم کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
مجید دلبندم غلتک نه غلطک
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها