کد خبر: ۹۷۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۰۵ اسفند ۱۳۸۹
به گزارش شبکه ایران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، این اقدام از سوی سرتیپ سلیمان محمود فرمانده نظامی شهر بندری طبروق، در حالی صورت گرفته است که اکنون این شهر واقع شده در مناطق نفت‌خیز شرق لیبی، از نیروهای نظامی خالی شده و برخی از شبه نظامیان کنترل شهر را در دست گرفته‌اند.
بر اساس گزارش پرس تی‌وی، سرتیپ سلیمان محمود در همین خصوص اعلام کرد: "ما با مردم هستیم.من در گذشته با او (قذافی) بودم اما شرایط تغییر کرده است و او اکنون یک دیکتاتور است."


این در حالی است که عبدالفتاح یونس العبیدی وزیر کشور لیبی، به عنوان فردی نظامی و مرد شماره دو حکومت سرهنگ قذافی نیز کمی پیش‌تر به جبهه مخالفان قذافی پیوسته بود. او از نیروهای ارتش خواسته است که به مردم ملحق شوند.
از طرف دیگر، بسیاری از شخصیت‌های کشوری و لشگری لیبی نیز با پشت کردن به معمر قذافی به جبهه مخالفان وی پیوسته‎اند.
پیش از این نیز ابراهیم دباشی معاون نماینده لیبی در سازمان ملل متحد نیز ضمن محکوم کردن کشتار معترضان به دست عوامل دولت لیبی، از سازمان ملل متحد خواسته بود تا جلسه اضطراری شورای امنیت را به منظور بررسی اوضاع بحرانی این کشور برگزار کند.
به دنبال مطرح شدن این درخواست و دستور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد که او نیز کشتار مردم در لیبی را محکوم کرده بود، شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه بعدازظهر تشکیل جلسه داد و ضمن محکوم کردن کشتار مردم لیبی به دست عوامل دولتی این کشور، خواستار توقف هرچه سریعتر خشونت در این کشور شد.


از سوی دیگر سفرا و نمایندگان لیبیایی در دیگر کشورها نیز، اقدام خشونت‎آمیز حکومت لیبی در سرکوب معترضان و قتل عام مردم این کشور را محکوم و خواستار توقف هرچه سریع‎تر آن شدند.
گفتنی است مردم لیبی با الهام از قیام‌های تونس و مصر علیه زین العابدین بن علی و حسنی مبارک، دیکتاتورهای مخلوع این کشورها، علیه حکومت 42 ساله معمر قذافی به پاخاسته‌اند.

با وجود این، سرهنگ قذافی که در سال 1969 میلادی در پی یک کودتای نظامی به قدرت رسید، سه‌شنبه ‌شب (3 اسفند) با حضور در تلویزیون دولتی لیبی گفت، نه تنها از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد، بلکه با قدرت بیشتری به سرکوب مخالفان خواهد پرداخت.
در پی تسلط مردم بر بعضی از شهرهای لیبی، جنگنده‌های رژیم قذافی بعدازظهر دو‌شنبه (2 اسفند)، برای جلوگیری از گسترش ناآرامی در این کشور، معترضان را هدف حملات هوایی قرار دادند که این اقدام موجب کشته‌شدن دست کم هزار معترض لیبیایی و زخمی‌شدن شمار زیادی از آنان شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها