کد خبر: ۹۵۴۰۵
زمان انتشار: ۱۷:۳۴     ۰۳ آذر ۱۳۹۱
تفسیر مشترک منابع غربی از گزارش نوامبر آمانو/
دو خبرگزاری غربی در تفسیر گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران، مهم ترین جنبه آن را دست یابی ایران به «توانمندی ایجاد یک جهش سریع در غنی سازی» دانسته اند.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، فردریک دال، در گزارشی برای خبرگزاری رویترز از وین که روز 26 آبان منتشر شده، از قول دیپلمات های غربی می نویسد ایران در موقعیتی است که می تواند به زودی غنی سازی اورانیوم را هم در نطنز و هم در فردو افزایش بدهد.
 
در گزارش رویترز آمده است: «یک دیپلمات وابسته به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین روز پنجشنبه گفت آنها ظرف چند هفته آینده قادر خواهند بود تولید اورانیوم را در این مرکز افزایش دهند».
 
در عین حال، سوال اساسی که رویترز تاکید کرده باید برای آن پاسخی یافت این است که ایران چه زمانی تصمیم خواهد گرفت همه ماشین های موجود در فردو یا نطنز را عملیات یکند.
 
هم اکنون در فردو چیزی حدود یک سوم و در نطنز چیزی حدود نصف ماشین ها فعال است.
 
همچنین ایران هسته ای گزارش داد، جرج جان خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در وین هم که دارای ارتباطات فشرده ای با آژانس است، از قول یک دیپلمات غربی نوشته ایران می تواند هر وقت تصمیم گرفت ظرفیت غنی سازی خود را دو برابر کند.
 
جان درگزارش خود که روز 26 آبان منتشر شده می نویسد: «یکی از سه دیپلماتی که در این خصوص یا ای پی گفت وگو کرده اند اعلام کرد ایران اکنون به لحاظ فنی آماده است ظرف چند روز تولید اورانیوم غنی شده 20 درصد خود را در تاسیسات فردو با استفاده از حدود 700 دستگاه سانتریفوژ تقویت کند. این اقدام باعث افزایش دو برابری ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده 20 درصد در ایران خواهد شد و ازسوی دیگر باعث خواهد شد تا زمان دستیابی این کشور به مقدار اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته ای به نصف کاهش یابد و 3 ماه زمان اضافی ایجاد شود».
 
پایگاه اینترنتی دبکا فایل که وابسته به سرویس اطلاعات نظامی اسراییل است، سومین منبعی است که به این موضوع پرداخته است.
 
این پایگاه اینترنتی در تحلیل که روز 29 آبان منتشر شد از قول منابع اختصاصی خود نوشته است که کارشناسان آمريکايي اکنون بر آورد مي کنند از لحظه اي که (آيت الله) خامنه اي دستور بدهد، اين جهش بيشتر از دو تا سه هفته طول نخواهد کشيد.
 
به این ترتیب به نظر می رسد، افزایش ظرفیت غنی سازی ایران مهم ترین نکته ای است توجه غربی ها را به خود جلب کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها