کد خبر: ۹۴۰۴۲
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۲۸ آبان ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از کیهان، در پي تصميم جمهوري اسلامي براي حضور يك هيئت حقوق بشري از كشورمان جهت شركت در كميته سوم سازمان ملل متحد در نيويورك، آمريكا در اقدامي غيرقانوني و در راستاي پايبند نبودن به تعهدات بين المللي، مانع حضور اين هيئت ايراني شد.
تحليلگران و كارشناسان ضمن تاكيد بر سوءاستفاده آمريكا از موقعيت خود در عدم صدور رواديد براي هيئت ايراني معتقدند ارايه مواضع روشن و اسنادغيرقابل انكار جمهوري اسلامي در كميته سوم سازمان ملل باعث اين تصميم عجزآلود دولت آمريكا شده است.
خاطر نشان مي شود اين رفتارهاي عجزآلود مدعيان حقوق بشري مسبوق به سابقه است و پيش از اين نيز هر چند ادعاي نقض حقوق بشر در ايران را در بوق و كرنا مي كردند ولي در مجامع حقوق بشري سازمان بين الملل اجازه دفاع به هيئت ايراني نمي دادند.
سال گذشته نيز پس از حضور هيئت ايراني در نيويورك و پاسخ هاي مستدل و قاطعانه به ادعاهاي واهي مدعيان حقوق بشر، نماينده آمريكا سخنان دكتر جواد لاريجاني رئيس هيئت ايراني را قطع كرد.
در آن جلسه، رئيس هيئت ايراني در انتقاد به گزارش احمد شهيد درباره وضعيت حقوق بشر كشورمان، پرده از برنامه هاي دولت آمريكا و همكاران اروپايي اش در تحريك، هدايت و حمايت گروه هاي تروريستي خشني كه در ترور دانشمندان هسته اي ايران نقش داشتند برداشت و اينجا بود كه نماينده آمريكا خشمگين شده و سخنان او را قطع كرد.
اكنون صادر نشدن ويزا براي هيئت ايراني جهت شركت در كميته سوم سازمان ملل در نيويورك نشانه اي روشن از ترس و عجز آمريكايي ها از افشاگري هاي هيئت حقوق بشري ايران است كه پاسخ هاي قاطعانه به ادعاهاي مدعيان حقوق بشر نيز در بردارد.
در همين حال روز گذشته، ستاد حقوق بشر قوه قضائيه طي بيانيه اي اعلام كرد: عليرغم اقدام هيئت جمهوري اسلامي ايران مبني بر درخواست ويزا در ماه قبل از تاريخ عزيمت و پيگيري موضوع از طريق مجاري رسمي و نمايندگي هاي دائم جمهوري اسلامي ايران در مقر ژنو و مقر نيويورك، معذالك رواديد اعضاي هيئت تاكنون صادر نشده است. دولت آمريكا با عدم صدور ويزا براي اعضاي هيئت جمهوري اسلامي ايران كه قصد داشت با حضور در جلسه مذكور مواضع روشن جمهوري اسلامي ايران را در مورد مسائل حقوق بشر اعلام دارد، خواسته است امكان حضور هيئت را از بين ببرد و مانع انجام مأموريت اعضاي آن در تعامل و همكاري با سازمان ملل متحد شود. اين اقدام بر خلاف تعهدات بين المللي كشور مقر سازمان ملل متحد است كه علي الاصول وظيفه دارد تسهيلات لازم را از جهات مختلف از جمله صدور بهنگام ويزا براي هيئتهايي كه قصد شركت در جلسات بين المللي سازمان ملل متحد را دارند، فراهم نمايد.
در اين بيانيه تصريح شده است؛ آمريكا با عدم ايفاء تعهدات بين المللي خود در واقع از استقرار مقر سازمان ملل متحد در نيويورك سوءاستفاده مي كند و ممانعت دولت آمريكا از صدور رواديد براي هيئت ايراني دليل آشكار اين سوءاستفاده است. ستاد حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران از رئيس مجمع عمومي سازمان ملل متحد و شخص دبيركل و همچنين مسئول كميته مقر انتظار دارد دولت آمريكا را از ايجاد چنين موانعي بر حذر دارند و ضرورت اجراي تعهدات بين المللي آن كشور را به عنوان كشور مقر متذكر شوند تا دولت آمريكا نتواند مانع تعامل و همكاري كشورهاي عضو و هيئت هاي آنها با نهادهاي سازمان ملل متحد گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها