کد خبر: ۹۲۴۳۷
زمان انتشار: ۱۹:۲۱     ۲۱ آبان ۱۳۹۱
تشکیل حکومت اسلامی اولین و مهمترین هدف بنیانگذار «جنبش اخوان المسلمین» شهید حسن البنا بوده است. این جنبش که بیش از 80 سال پیش -1928 م – با هم فکری « بنا» و دیگر مجاهدین شهر اسماعیلیه مصر که متاثر از اندیشه های اسلامی سیاسی سید جمال الدین اسد آبادی بودند تشکیل شد و سه هدف مهم را دنبال می کردند که به نظر نگارنده تاکنون به هیچ یک از این اهداف نرسیده اند ولی با تامل در وضعیت بوجود آمده در مصر و کشورهای دیگر عربی ، این اهداف دور از دسترس و صرف رویا نمی باشد.

نظام سیاسی مد نظر اخوان المسلمین بر پایه اصول مطروحه شان به شرح ذیل می باشد:

-    اراده خداوند ی در رسالت محمد - ص - تجلی یافته است.
-    هر گروه از مسلمانان ناگزیر از داشتن امیر یا حاکم می باشند.
-    امیر با اراده آزاد ملت برگزیده می شود.
-    امور مسلمانان به طور شورایی اداره می شود و هیچ یک از آنها نمی تواند مدعی عصمت شود.
-    شورا برای حاکم و محکوم بطور یکسان الزام آور است .
-    در اموری که نص صریح نیامده «اولی الامر» و «اهل شورا» اجتهاد می کنند.

با دقت در شش اصل مهم این نظام سیاسی می توان دریافت که تفاوت چندانی با حکومت اسلامی ایران ندارد.

در «جمهوری اسلامی ایران » نیز اراده خداوند در رسالت خاتم الانبیا حضرت محمد - ص - متجلی است و نیز یک حاکم اسلام شناس که با اراده ملت – توسط مجلس خبرگان برگزیده ملت- انتخاب می شود و امور مسلمانان نیز در جمهوری اسلامی ایران توسط شوراهای تخصصی خبرگان – نگهبان ، مجلس اداره می شوند که تصمیماتشان نیز برای همه الزام آور است و نیز در اموری که نص صریح نداریم ولایت فقیه حاکم بر کشور اسلامی و مجتهدین دینی می توانند اجتهاد کنند.

هدف دوم این جنبش وحدت جهان عرب تدوین شده بود .

با نگاهی به وضعیت حال حاضر دنیای عرب در می یابیم که به خاطر نزدیکی سران این کشورها به غرب ، نه تنها گامی در جهت وحدت برداشته نشده است بلکه شکاف عمیقی  که حتی باعث بروز جنگهای ویرانگر نیز شده ، بوجود آمده است.
به گونه ای که کشورهای  مسلمان عربستان و قطر برای سرنگونی جنبشی مثل «حزب الله » که هم عرب اند و هم مسلمان و هم بر علیه غرب و صهیونیزم مبارزه و جانفشانی می کنند،از هیچ کمکی فروگذار نیستند .

هدف سوم  «جنبش اخوان المسلمین» آزادسازی سرزمین فلسطین مطرح گشته بود.

با نگاهی به تاریخچه فلسطین در می یابیم که در زمان تاسیس جنبش اخوان المسلمین تنها 10 درصد فلسطین در اشغال صهیونیستها بوده است که اکنون باید با نهایت تاسف سکونت همراه با سیادت صهیونیست ها را در 85 درصد سرزمین فلسطین و نیز بلندیهای جولان مربوط  به سوریه  را  نظاره گر باشیم .
 
ولی نگارنده معتقد است با ظرفیتی که پیش آمده ، از جمله سقوط دولتهای خودکامه و دست نشانده در برخی کشورهای اسلامی مثل مصر، لیبی و تونس و بیداری اسلامی فراگیر در کشورهای دیگر اسلامی و عربی، «اخوان المسلمین » می تواند آب رفته را به جوی بازگرداند و بر آرمانهای بنیان نهاده شده توسط «شهید حسن البنا» و سایر شهدای اخوانی و مجاهدان جامه عمل بپوشاند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمدعلي صديقي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
عالي بود حسن آقا ممنون
پاسخ
اماره
UNITED STATES
۲۱:۳۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
احسن برشما دوست عزیزم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها