کد خبر: ۹۲۰۵۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۲۰ آبان ۱۳۹۱
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: مرزبندی و یا عدم مرزبندی با فتنه برای اصلاح‌طلبان امری تاکتیکی و کسب قدرت برای آنها راهبردی است. بنابراین آنها هر کاری که به پیروزی در انتخابات منجر ‌شود را انجام خواهند داد.

پرویز امینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای بازگشت به  قدرت سیاسی کشور اظهار داشت: مواضع جریان موسوم به اصلاحات دو سطحی است. سطح اعلامی و سطح اعمالی که لزوما منطبق بر هم نیستند. در سطح اعلامی از برخی ادعاها و شروط مثل انتخابات آزاد صحبت می کنند، در حالی که به لحاظ اعمالی، بازگشت به قدرت تنها مسئله آنهاست و در صورت محتمل و ممکن بودن این خواسته، در هر وضعیتی وارد فضای انتخابات خواهند شد.

امینی با بیان اینکه تنها قدرت، چارچوب تصمیم گیری آنهاست، افزود:‌ پیش از انتخابات مجلس نهم مگر اصلاح طلبان نبودند که گفتند شرایط برای حضور آنها در انتخابات فراهم نیست؟ مگر در شرایط تغییری رخ داده است که آنها اینچنین اسب خود را برای حضور در انتخابات زین کرده اند؟ اصلاح طلبان پس از هر شکست در انتخابات یک دهه گذشته، از مهندسی انتخابات، حضور حزب پادگانی، نابرابری شرایط و عدم بی طرفی حکومت و نهادهای مجری و ناظر صحبت کرده‌اند اما علی رغم این ادعاها همواره طالب و خواستار حضور در انتخابات بوده‌اند.

«واقعا اگر این تحلیل های آنها واقعیت دارد، حضور مجدد در انتخاباتی که این ویژگی ها را دارد با عقلانیت سازگار است؟ این حرف ها جزء سطوح اعلامی آنهاست اما به لحاظ اعمالی آنچه تصمیم آنها را می سازد، مسئله قدرت است.»

* کسب قدرت راهبردی و مرز بندی با فتنه تاکتیکی است

وی در خصوص مرزبندی اصلاح‌طلبان با جبهه فتنه،‌اظهار داشت: مسئله مرزبندی و یا عدم مرزبندی برای اصلاح طلبان امری تاکتیکی است در حالی که کسب قدرت برای آنها امر راهبردی است. بنابراین آنها هر کاری که به پیروزی یا مقدمه پیروزی در انتخابات منجر می‌شود را انجام خواهند داد. مگر عارف به عنوان یک چهره اصلاح طلب که معاون اول خاتمی و رییس بنیاد باران بوده است اکنون نمی‌گوید که واژه تقلب مذموم است و مگر خاتمی بر عدم استفاده از واژه تقلب تاکید نداشت؟ چرا این مواضع از این اردوگاه در گذشته شنیده نمی‌شد؟

این کارشناس مسائل سیاسی با یادآوری تحریم انتخابات مجلس از سوی اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان فکر می‌کردند در تحریم انتخابات مجلس بدنه اجتماعی با آنها همراهی کامل دارد و اگر تحریم کنند مردم هم نمی‌آیند اما دیدند که اینطور نشد و در تحریم بی سابقه سیاسی آنها انتخابات با حضور 64 درصدی روبرو شد. این مشارکت 64 درصدی موضوعیت سیاسی آنها را زیر سئوال برد.

* میل به قدرت مواجهه اصلاح‌طلبان با تصمیمات خارجی احمدی نژاد را تغییر داده است

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان  همواره  از مشی سیاست خارجی دولت نهم و دهم به خصوص در مسئله هسته‌ای انتقاد و از سیاست خارجی دولت اصلاحات دفاع و حمایت می کردند اما میل به قدرت این روزها نوع مواجهه آنها را با تصمیمات خارجی احمدی نژاد را تغییر داده است.

امینی تصریح کرد: با آن که به طور طبیعی و در تداوم موضع انتقادی گذشته، آنها در سیاست خارجی احمدی نژاد، باید بر روی تحریم ها به عنوان عامل اصلی مشکلات اقتصادی متمرکز می‌شدند اما به طور یکپارچه می‌بینیم که آنها نیز همراه جریانات موسوم به اصولگرا سوء تدبیر دولت را عامل مشکلات اقتصادی کنونی دانسته و مسئله تحریم‌ها و فشار خارجی را عملاً مسکوت گذاشته‌اند چراکه تصور می‌کنند با طرح این موضع، دولت مبرا می‌شود و حضور آنها به عنوان آلترناتیو دولت کنونی با چالش و پرسش مواجه می شود.   

این کارشناس مسائل سیاسی نکته دوم را بحث رابطه با آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: وقتی بر اساس برخی صحبت های احمدی نژاد در آمریکا مطرح می‌شود که وی به دنبال تغییر شرایط کنونی بین ایران و آمریکاست که دقیقا موضع غالب جریان اصلاحات در دو دهه گذشته بوده است، به جای استقبال از این موضع و ایجاد موج پرقدرت سیاسی و رسانه ای اطراف آن، این مسئله را در رسانه های خود بایکوت می کنند چرا که آنها برگ برنده خود را در انتخابات آینده طرح موضوع رابطه ایران با آمریکا می‌دانند و نمی خواهند دیگران نیز دراین باره سهمی داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها