کد خبر: ۸۹۷۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۰۹ آبان ۱۳۹۱
نمایشگاه مطبوعات (۳)/ عضو هیئت رئیسه مجلس در غرفه پایگاه ۵۹۸:
تایید کاندیداها توسط نمایندگان ادوار فشار بر شورای نگهبان را زیاد می کند و اختیارات شورای نگهبان را مخدوش می کند و این کار خلاف شآن ریاست جمهوری است و اگر کسی می خواهد رئیس جمهور شود و دوره افتاده و امضا جمع کند دور از شآن ریاست جمهوری است و اشکال سوم این است که از ابتدا برای امضا کنندگان توقع ایجاد می شود و در ابتدای کار ما آن فرد کاندیدا را وام دار می کنیم که به صلاح جایگاه ریاست جمهوری نیست.
به گزارش پایگاه 598، بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون شورا ها برای اینکه بتوان داوطلب کاندیداتوری را رجل سیاسی نامید، لازم است در باره حوزویان، شورای مدیریت حوزه علمیه ایشان را تائید کرده و نامزد مزبور به سبب اشتغالات مهم سیاسی لازم است که از 100 نفر از نمایندگان ادوار مجلس و شخصیت های سیاسی همانند استاندار و برخی از وزرا تاییدیه داشته باشند که این کار در غالب اصلاح ماده ۳۵ قانون صورت گرفته است.

در این خصوص گفتگویی را با محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در غرفه پایگاه 598 در نمایشگاه مطبوعات داشتیم که در ادامه می آید.



محمد دهقان در خصوص مصوبه اخیر کمیسیون شوراها در خصوص قانون انتخابات اظهار داشت: طرح تصویب شده قانون انتخابات در کمیسیون شوراها چند بخش اصلی دارد که یکی از آنها مربوط به همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری است که در این تقارن برگزاری دیگر هیئت اجرایی تبدیل به دو هیئت نشود و یک هیئت اجرایی هر دو انتخابات را انجام دهد. موضوع دوم این است که یک هیئت مرکزی برای انتخابات در کشور داشته باشیم که هئیت مرکزی شبیه همان هیئت اجرایی است که در استان های کشور وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر بنده این طرح خلاف قانون اساسی نیست هر چند که در طرح اصلی هم نبوده و ربطی به آقایانی که به دنبال راه اندازی کمیسیون ملی انتخابات و در نهایت محدود کردن دولت و شورای نگهبان  بودند ندارد و این طرح در مقابل طرح کمیسیون ملی انتخابات یک طرح حداقلی است که قبلا نظیر ان را در شهرستان ها داشتیم.

وی گفت: اشکال این طرح همان اصلاح ماده 35 است که در این اصلاح یک کار محدود کننده ای در انتخابات و محدود کننده اختیارات شورای نگهبان صورت گرفته است و امکان ایجاد اختلال در انتخابات را هم بوجود می آورد. مثلا این که کسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند باید توسط صد نماینده تایید شود اولا کدام نماینده، چون که یک سری از نمایندگان ادوار ممکن است اکنون صلاحیت لازم را نداشته باشند و اگر نمایندگان مجلس ششم کاندیدا شوند بخشی از آن نمایندگان رد صلاحیت می شوند.

دهقان تصریح نمود: تایید کاندیداها توسط نمایندگان ادوار فشار بر شورای نگهبان را زیاد می کند و اختیارات شورای نگهبان را مخدوش می کند و این کار خلاف شآن ریاست جمهوری است و اگر کسی می خواهد رئیس جمهور شود و دوره افتاده و امضا جمع کند دور از شآن ریاست جمهوری است و اشکال سوم این است که از ابتدا برای امضا کنندگان توقع ایجاد می شود و در ابتدای کار ما آن فرد کاندیدا را وام دار می کنیم که به صلاح جایگاه ریاست جمهوری نیست.

ایشان عنوان نمودند: موضوع بعدی این است که ما شاید 20 کاندیدای ریاست جمهوری داشته باشیم و این بیست کاندیدا از کجا 2000 نماینده را پیدا کنند و در ضمن گرفتن امضا از استاندار و وزیر هم مشکلات متعددی را همچون وام دار شدن آن کاندیدا به آن وزیر و وکیل را در پی خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مثلا زمانی در شهرداری تهران افرادی متهم بودند و اکنون می خواهند کاندیدا شوند و این فرد برود 100 امضا جمع کند و این کار جنجال علیه شورای نگهبان را زیاد خواهد کرد و این موضوع از اختیارات اختصاصی شورای نگهبان است و ورود مجلس در این موضوع به صلاح نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها