کد خبر: ۸۸۶۴
زمان انتشار: ۱۷:۳۹     ۱۳ بهمن ۱۳۸۹
یک روزنامه غربی مدعی همکاری ترکیه با آمریکا برای کشف چگونگی دستیابی ایران به تجهیزات و مواد خاص از بازارهای جهانی شد و نوشت که این امر باعث افزایش تحریم واشنگتن علیه تهران شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال در گزارشی هدفمند در این باره نوشت: سازمان های اطلاعاتی آمریکا و ترکیه بیش از یک سال را بر روی این موضوع کار کردند تا بدانند آیا حدس واشنگتن در مورد اینکه آیا "صنعت هوافضا" ایران تحریم های آمریکا را نقض کرده و اینکه آیا برخی شبکه ها و شرکت ها تجهیزات مورد نیاز ایران را در این بخش تامین کرده اند درست بوده است یا نه؟

این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی می شود که نتیجه تحقیقات آمریکا و ترکیه نشان داد که چندین شرکت در امر وارد کردن مواد و تجهیزات از اروپا و آمریکا به ترکیه و سپس انتقال آن به ایران فعالیت دارند.

در همین رابطه "دیوید کریس" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در راستای ادعای مذکور گفت : تحقیقات ما نشان می دهد که شرکت هایی در آمریکا، ایتالیا و، مجارستان و برخی از کشورهای دیگر تجهیزاتی را به ترکیه صادر کرده اند که این تجهیزات در اختیار ایران قرار گرفته اند.

برخی از این تجهیزات که از آمریکا به ترکیه صادر شده اند شامل سیمهای فولادی مخصوص جوشکاری از شرکتی در نوادا، تجهیزات فیبر نوری از نوادا و برخی فلزهای خاص با عیار بالا از کالیفرنیا بوده اند.

در همین رابطه به نقل از سرویس های اطلاعاتی ترکیه نیز ادعا شده که شرکتی در استانبول اقدام به وارد کردن محفظه های آلومینیومی از ایتالیا کرده که از آنها می توان در غنی سازی اورانیوم استفاده کرد.

بر همین اساس، وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته از اعمال تحریم علیه فردی به نام " میلاد جعفری" که با این شرکت ها در ارتباط بود و همچنین در لیست سیاه قرار گرفتن شش شرکت ترک خبر داد.  

به نوشته وال استریت، وزارت خزانه داری آمریکا اقدام به مسدود کردن دارئیهای جعفری، اعضای خانواد و برخی از بستگان و افراد مرتبط با وی کرده است.

"استیوارت لوی" معاون وزیر خزانه داری آمریکا، نیز اعلام کرد که شبکه جعفری با برنامه هسته ای و موشکی ایران در ارتباط بوده و از همین مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها