کد خبر: ۸۸۴۵
زمان انتشار: ۱۶:۳۸     ۱۳ بهمن ۱۳۸۹
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: دستگاه‌هاي نظارت و بررسي بايد در ارزيابي‌هاي خود احكام الهي را در نظر بگيرند و نگذارند زمينه‌اي پيش بيايد كه احكام الهي در جامعه كم‌رنگ شود.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي در ديدار با مدير كل نظامي، انتظامي و امنيتي سازمان بازرسي كل كشور، ارزيابي را از مهم‌ترين اركان مديريتي معرفي كرد و گفت: نظارت و بازرسي از اركان اصلي مديريت است كه با گسترده شدن مديريت، اين امر اهميت بيشتري پيدا مي‌كند، چرا كه اگر ارزيابي وجود نداشته باشد، علاوه بر امكان انحراف در رسيدن به هدف، ‌ممكن است حتي به نتيجه معكوس هم برسيم.
وي با ضروري خواندن وجود سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: در هر يك از قواي مجريه، مقننه و قضائيه بخش نظارت و بررسي وجود دارد كه اين بخش‌ها در زيرشاخه‌هاي اين قوا قرار دارد، حال با توجه به اين كه اين سه قوه جدا از هم نيستند، ‌نياز است كه نظارت و بررسي عالي‌تري، بر كارهاي آنان نظارت كند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: دستگاه نظارت و بررسي بايد در ارزيابي‌هاي خود احكام الهي را در نظر بگيرند و نگذارند زمينه‌اي پيش بيايد كه احكام الهي در جامعه كم‌رنگ شود.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه هدف از شكل‌گيري دستگاه نظارت و بررسي بهتر شدن روند اجراي امور و جلوگيري از تخلفات است، افزود: ما بايد بدانيم كه خداوند بر امور ما نظارت مي‌كند، بنابراين بايد همواره مراقب باشيم كه كارها و وظايف خود را درست انجام دهيم و در مسير خود به انحراف نرويم.
آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: شايد انسان بتواند در دستگاه نظارت و بررسي مخفي كاري كند، ولي بايد بداند كه خداوند به عمل دل‌هاي ما آگاه است و نمي‌توان در پيشگاه او كار پنهاني انجام داد.
وي خاطرنشان كرد: اگر اين فرهنگ در ميان مردم جاي گيرد و آنان همواره خدا را ناظر اعمال و افكار خود بدانند، در اين شرايط وظيفه دستگاه نظارت و بررسي و همچنين دستگاه قضايي بسيار كم مي‌شود.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) رعايت عدالت را از ديگر ضروريت‌ها در نظارت و بررسي معرفي كرد و گفت: رعايت عدالت زماني محقق مي‌شود كه انسان خدا را ناظر اعمال خود بداند و اجراي احكام الهي را پيش روي خود قرار دهد.
وي با اشاره به اينكه براي نظارتي كامل، نياز به سطح وسيعي از بودجه و نيروي انساني است، اظهار داشت: هيچ كشوري نمي‌تواند در همه كارها حضور يابد و تمام عرصه‌هاي كاري را زير پوشش نظارتي خود قرار دهد؛ براي برطرف كردن اين مشكل، بايد ميان كارها و امور مختلف، گزينش كند و بر اساس اين گزينش، كار نظارت و بررسي خود را انجام دهد.
آيت‌الله مصباح يزدي با تأكيد بر اينكه براي گزينش بايد كارها را اولويت بندي كنيم، خاطرنشان كرد: در اين اولويت‌بندي‌ها، نخست بايد به كارهايي كه به قوام نظام اسلامي و مصلحت مردم مربوط مي‌شود،‌ توجه كرد چون كه در اين دو عرصه اشتباه يا انحرافي به وجود آيد، فساد بزرگي ايجاد مي‌كند.
وي افزود: در اولويت‌بندي ميان مصلحت مردم نيز بايد ميان كثرت افراد و خسارتي كه براي مردم دارد، توجه كرد، اگر ما تمام نيروي خود را صرف ارزيابي كارهاي كم ارزش كنيم، از كارهاي مهم‌تر غافل مي‌شويم و آسيب‌هاي بزرگي را متحمل شويم.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطرنشان كرد: اگر ما در اين ارزيابي خود نتوانيم اولويت شناسي عاقلانه داشته باشيم، ممكن است كاري كه درست است،‌ خيانت محسوب شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها