کد خبر: ۸۶۳۰۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
رئیس جمهوری تونس در گفتگو با یک روزنامه آلمانی با تاکید بر اینکه سلفی ها و افراط گرایان، امروز برای دولت تونس مسائلی را ایجاد می کنند و باید قانون این گروهها را مجازات کند ، خاطر نشان کرد تونس سخت ترین دوران را در پیش روی خود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "منصف المرزوقی" ، رئیس جمهوری تونس در گفتگو با روزنامه آلمانی "تاگس سایتونگ" اظهار داشت: جامعه تونس همواره این گونه بوده است که یک قسمت از آن شدیدا تحت تاثیر فرهنگ اسلامی عربی قرار دارد و بخش دیگر آن بسیار باز و غربگراست. ما در یک تضاد هویت دائمی بین سنت و مدرنیته زندگی می کنیم و ما نمی توانیم این دو جناح را به جان هم بیندازیم.

وی افزود: دو گروه افراط گرا در تونس وجود دارد. یکی سلفی ها که خود را به عنوان عرب مسلمان و سنتی می دانند و هیچ چیزی از مدرنیته نمی خواهند بدانند و یک گروه دیگر مدرنگراهای افراطی هستند که هر گونه مذهب گرایی و سنت گرایی را رد می کنند . کار من این است که همراه با دولت ائتلافی ، تونسیها را با هم آشتی دهیم.

المرزوقی در ادامه گفتگوی خود با این روزنامه آلمانی درباره سلفی ها در تونس اظهار داشت : شمار بالای این گروه در تونس برای ما غافلگیرکننده نیست، بلکه بیشتر میزان خشونتی که آنها شایستگی ارتکاب آن را دارند غافلگیرکننده است. یک قسمتی از جامعه مذهبی و محافظه کار تونس مدتها از عرصه سیاسی کنار گذاشته شده بودند. امروز ما باید با توجه به علاقه ای که به دموکراتیک شدن کشورمان داریم و برای صلح اجتماعی با اسلامگراها همکاری کنیم.

وی درباره چگونگی برخورد با سلفی ها گفت: ما می خواهیم با خونسردی واکنش نشان داده و با این افراد مذاکره کنیم. از آنجایی که ما مدافع حقوق بشر بوده و اکثریت اعضای دولت امروز تونس خودشان زمانی در زندان بوده و شکنجه شده اند برای ما دشوار است که با خشونت علیه این گروه تندرو برخورد کنیم.ما باید ابتدا مشخص کنیم که آنها برای مذاکره آماده نیستند و بعد باید تصمیم بگیریم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که جبهه گیریهای اصلی امروز بین نیروهای سکولار و اسلامگراها در تونس وجود ندارد بلکه بین اسلامگراهای میانه رو که اکثریت می باشند و اسلامگراهای تندرو وجود دارد.

وی افزود: قانون باید افراطگراها و تندروها را مجازات کند. من همواره گفته ام که این گروهها باید مانند راستگراهای افراطی در اروپا رفتار شوند. ما باید برای آنها محدودیتهای آشکاری قرار داده و قوانینی را علیه آنها به کار ببریم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اینکه بسیاری از زنان در جامعه امروز تونس احساس ترس می کنند، اظهار داشت : به اعتقاد من این اظهار نظری مبالغه آمیز است.برخی گروههای کوچک هستند که زنان را تهدید می کنند و نه حکومت. اما این گروههای کوچک فریادهای بلندی می کشند، بنابراین زیاد درباره آنها نوشته می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه من حامی حقوق بشرو آزادی هنرمندان و آزادی عقیده هستم حتی زمانی که کمی آزردگی خاطر را به همراه داشته باشد همچنین گفت: در این راستا مسئله دولت نیست، بلکه اقلیت کوچکی هستند که در این زمینه برای دولت مسئله ایجاد کرده اند و آن گروه سلفی ها هستند.

رئیس جمهوری تونس با تاکید بر اینکه ما در یک دوران گذار و عبور قرار داریم و عبور از این دوران بدون داشتن زیر ساختهای شفاف همواره دشوار است اظهار داشت که ما هر چه سریعتر بر روی یک قانون اساسی جدید کار خواهیم کرد و یک دولت جدید منتخب را بنا خواهیم کرد،به این ترتیب مسائل بزرگ اقتصادی هم در کشور حل خواهد شد. ماههای بعد سخت ترین دوران برای تونس خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها