کد خبر: ۸۴۹۵۶
زمان انتشار: ۱۹:۲۹     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
شوراي امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه‌اي، اختيارات نيروهاي ايساف در افغانستان را كه مسئول مهار حملات شبه‌نظاميان هستند، به مدت يكسال ديگر تمديد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري شينهوا، شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از 15 عضو، اختيارات نيروهاي بين‌المللي كمك به برقراري امنيت افغانستان (ايساف) را كه در قطعنامه‌هاي شماره 1386 (در سال 2001) و 1510 (در سال 2003) تعريف شده، به مدت 12 ماه ديگر تمديد كرد. اين مساله تاكيدي بر نقش ايساف براي كمك به دولت افغانستان براي بهبود اوضاع امنيتي افغانستان و افزايش قابليت‌هاي امنيتي خود است.

نيروهاي ايساف در افغانستان تحت امر سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به منظور اجراي عمليات عليه حملات شبه‌نظاميان در افغانستان و كمك به تقويت توان نيروهاي امنيتي اين كشور تشكيل شده است. سازمان ملل در ابتدا حيطه فعاليت ايساف را در كابل و مناطق اطراف آن تاييد كرد و پس از آن سيطره عمليات آنها را به بخش‌هاي ديگر اين كشور نيز گسترش داد.

اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل با تاكيد بر اينكه آمار آن دسته از شبه‌نظاميان طالبان كه با دولت افغانستان آشتي كرده‌اند افزايش يافته است، اعلام كردند آنها همچنان ايدئولوژي القاعده را نپذيرفته و به حمايت از يك راه حل مسالمت‌آميز براي مناقشات افغانستان مي‌پردازند و هنوز مسائل امنيتي يك چالش جدي در افغانستان و منطقه است.

براي ادامه گام‌ها به سوي امنيت شوراي امنيت، سازمان ملل بر اهميت افزايش قابليت، حرفه‌اي‌گري و مسئوليت بخش امنيتي افغانستان تاكيد كرد و ايساف و ساير بخش‌هاي درگير در برقراري امنيت افغانستان را به ادامه تلاش‌هاي خود براي آموزش و افزايش قدرت نيروهاي امنيت ملي افغانستان تشويق كرد.

شوراي امنيت همچنين از توافق بين ايساف، كشورهاي حامي ايساف و دولت افغانستان براي انتقال تدريجي و كامل قدرت به دولت افغانستان تا سال 2014 استقبال كرد.

ناتو اعلام كرد كه طي سال‌هاي آتي نيروهاي خود را از افغانستان خارج خواهد كرد؛ اگر چه برخي از نيروهايش براي حمايت و آموزش نيروهاي افغان در اين كشور باقي خواهند ماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها