به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود اینکه طی روزهای اخیر بحثهای داغی در مورد افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت خودروهای داخلی پس از افزایش قبلی 6 درصدی قیمتها، مطرح شد اما مسئولان سازمان حمایت و همچنین ستاد مرکزی تنظیم بازار (به ریاست معاون اول رییس جمهور) هیچگونه اطلاعرسانی و موضعگیری در این مورد انجام ندادهاند و مشخص نیست که قیمتهای جدید مورد قبول این سازمان است یا خیر؟
امروز در اقدامی جدید، قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا 2 تا 16 میلیون تومان و قیمت محصولات ایران خودرو 2 تا 5 میلیون تومان افزایش یافت.
هرچند بخشنامه جدید قیمتگذاری به نمایندگیهای سایپا و ایرانخودرو ابلاغ شده اما هنوز فروش خودرو توسط نمایندگیها آغاز نشده است.
افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی اتفاق افتاده که خودروسازان همواره بر بالا بودن میزان داخلیسازی محصولات خود تأکید دارند اما حال برای دریافت مصوبه افزایش قیمت تولیدات خود اقدام به ارائه اسناد و مدارکی مبنی بر افزایش هزینه ارزی تولید خودرو کردهاند.
کاهش 36 درصدی تولید شرکتهای خودروساز طی 5 ماه اول امسال نیز در حالی اتفاق افتاد که خودروسازان بر اقتصادی نبودن تولید خود تأکید دارند.
خریداران خودرو در حالی طی سال جاری با توقف چندماهه فروش خودروسازان روبرو هستند که کمیته قیمتگذاری خودرو عملکرد موفقی در کنترل بازار خودرو و قیمتگذاری به موقع تولیدات خودروسازان از خود نشان نداده است.
شهرام میرآخورلو، مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت پیشتر در این مورد اعلام نتیجه مذاکرات خودروسازان و سازمان حمایت را به اظهارنظر رییس این سازمان موکول کرده بود اما تلاش خبرنگار فارس تا این لحظه برای دریافت نظر رئیس سازمان حمایت بینتیجه مانده است.
به این ترتیب مشخص نیست آیا قیمتهای جدید خودروهای داخلی مورد تصویب ستاد مرکزی تنظیم بازار و سازمان حمایت است یا غیرقانونی اتفاق افتاده است؟ این سوالی است که متقاضیان خرید خودرو را همچنان در بلاتکلیفی قرار میدهد.