کد خبر: ۸۴۱۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۷ مهر ۱۳۹۱
ناظران سوری تاکید می‌کنند پیروزی سوریه در قبال توطئه‌های منطقه‌ای و غرب ترکیه را خشمگین کرده و باعث شده تا آنکارا جهت سرپوش نهادن بر این شکست‌ها به تنش مرزی پیش آمده دامن بزند و تهدید به حمله نظامی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، توانمندی ارتش سوریه در پاکسازی شماری از مناطق شهر حلب و نزدیک شدن این شهر به پاکسازی کامل از وجود گروهک‌های تروریستی موجب شده تا ترکیه دریابد که تمام توطئه‌ها و ترفندهایش در سوریه با شکست و ناکامی مواجه شده، به همین دلیل به دنبال دستاویز یا توطئه جایگرینی است تا حمله نظامیش را به سوریه توجیه کند.

در این ارتباط خبرنگار فارس در دمشق با شماری از کارشناسان و صاحبنظران سوری به گفت‌وگو نشست و نظر آنها را درباره این ترفند جدید ترکیه جویا شد.

آنکارا برای جبران شکست‌ها و سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود در سوریه دست به این اقدامات می‌زند

سرلشکر بازنشسته ارتش سوریه «یحیی سلیمان» در این‌باره تاکید کرد: آنچه در سوریه رخ می‌دهد، را باید ساخته و پرداخته ترکیه با همکاری شماری از طرف‌های منطقه‌ای برشمرد و هم اکنون که آنها و پس از این همه مدت به بن بست خورده و در تحقق اهدافشان با شکست و ناکامی مواجه شده‌اند، به این سناریو روی آورده‌اند که دارای هیچ توجیهی نیست و نمی‌توان دریافت که در پس آن چه انگیزه‌هایی نهفته است و دلایل قرار گرفته در چارچوب این اقدام چیست.

وی ادامه داد: این به هیچ وجه منطقی و معقول نیست که تنها با شلیک چند خمپاره به سمت اراضی ترکیه و غیر منطقی بودن تمام توجیهات و دلایلی که از آن سخن می‌گوید و اهداف واقعی خود را در پس آن پنهان می‌سازد، جنگی ویرانگر بین دو کشور دربگیرد، به همین دلیل هرآنچه آنکارا در این ارتباط انجام می‌دهد، تلاشی برای جبران شکست‌ها و سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود و همپیمانانش در عرصه سوریه است.

سلیمان افزود: به نظر نمی‌رسد که ترک‌ها تا این اندازه ریسک‌پذیر باشند و با توجه به داده‌های موجود و کنونی توان ورود به جنگ با سوریه را داشته باشند.

آنکارا درصدد ایجاد دستاویزهای لازم و دادن روحیه به تروریست‌های مسلح است

از سوی دیگر سرهنگ بازنشسته «الیاس ابراهیم» معتقد است که ترکیه از ابتدای حوادث جاری در سوریه تمایل خود را جهت دخالت نظامی در سوریه و سرنگونی نظام ابراز کرده و در این راه تلاش‌های بسیاری در این راه انجام داده و به بهانه‌ها و دستاویزهای بسیاری برای کشاندن ناتو به منطقه وادار کردن آن به دخالت نظامی در سوریه متوسل شده بود. 

وی ادامه داد: ترکیه به تنهایی نمی‌تواند، به دلایل اوضاع جاری در این کشور و همچنین ناآرامی‌های داخلی اندیشه حمله نظامی به سوریه را در سر بپروراند، به همین دلیل تلاش دارد، توجیه و پوششی بین المللی برای این اقدام علیه سوریه پیدا کند و در کنار دشمنان سوریه از جمله اقدام کنندگان نظامی علیه سوریه باشد و تاکنون انجام چنین اقدامی را برعهده معارضان مسلح در شمال و به ویژه در حلب گذاشته بود که با ترکیه فاصله چندانی ندارد تا این منطقه را به طور کامل به تروریست‌ها داده و آن را منطقه جدا از دولت سوریه بنامد.

 

این نظامی سوری در ادامه یادآور شد: اما این طرح به طور کلی و در حلب به طور خاص با شکست مواجه شد و همین ترکیه را واداشت تا بار دیگر فشارهای خود بر سوریه را افزایش دهد و تهدید به حمله نظامی مستقیم کند و در این راستا درصدد ایجاد دستاویزهای لازم و همراه ساختن جامعه بین المللی با این اقدام و دادن روحیه به تروریست‌های مسلح در سوریه است.

ترکیه دریافته که با شکست مواجه شده و این به معنای پیروزی طرح مقاومت عربی – سوری است

اما «حسین راغب»، نماینده پارلمان الشعب سوریه و رئیس حزب اصلاح ملی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: ترکیه هم اکنون دریافته که با شکست مواجه شده است، همانگونه که سرنوشت طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سرنگونی نظام دمشق نیز سرنوشتی جز ناکامی و شکست نداشته است و ترکیه در این طرح تنها اداتی کوچک در دست آمریکاست و هم اکنون آمریکا و اسرائیل از آن چشم پوشی کرده و آنکارا نمی‌داند که باید چه کاری انجام دهد.

 

وی افزود: دولت ترکیه به خوبی دریافته که طرح آمریکا و اسرائیل درباره سرنگونی نظام در سوریه با شکست مواجه شده و این به معنای پیروزی طرح مقاومت عربی – سوری است و این به شدت ترکیه را خشمگین کرده است.    

راغب ادامه داد: مردم و نظام سوریه مشکلی با مردم ترکیه ندارند، چون آنها را دوست و برادر خود به شمار می‌آورد و می‌داند که سیاست‌های اردوغان نادرست و اشتباه است و اگر آنکارا بر جنگ اصرار دارد، سوریه آماده است.

و بالاخره اینکه «جرج نخله»، دیگر نماینده پارلمان الشعب سوریه نیز در این‌باره به فارس گفت: ترکیه درباره دست داشتن و دخالت در امور داخلی سوریه به بن بست رسیده است،‌ با وجود حمایت آنکارا از گروهک‌های تروریستی مسلح و دادن جا و مکان و پایگاه نظامی و سلاح به آنها و روانه کردن آنان به سوریه با این حال آنکارا نتوانسته به اهداف مورد نظر خود در سوریه دست یابد، به همین دلیل هم اکنون به دنبال راه‌هایی برای توجیه ناکامی‌های خویش در سوریه است و یکی از این راه‌ها فتنه‌انگیزی در مرزهای سوریه است تا به نیابت از خود علیه سوریه جنگی به راه بیاندازد و زمینه دخالت نظامی خارجی را به این ترتیب در امور سوریه هموار کند.  

وی افزود: سوریه به مرحله جنگ با ترکیه نمی‌رسد، اما در این بین تلاش‌هایی برای دامن زدن به این موضوع انجام می‌شود که نمونه این ادعا تنش اخیر مرزی بین دو کشور است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها