کد خبر: ۸۳۲۷۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۱۲ مهر ۱۳۹۱
حرکتی غیراخلاقی و غیرحرفه ای در نشست خبری دیروز:
برداشتن کلاه از سر (آنهم در زیر سقف و مکانهای پوشیده) استانداردی است که در کشور ما و در میان طیف نظامیان به خوبی رعایت میگردد و در در عرفِ عامه مردم نیز تا حد زیادی مرسوم است. لکن در استانداردهای رفتار اجتماعی و یا دیپلماتیک کشورهای بلوک غرب (من جمله ژاپن) بلاشک برداشتن کلاه از سر در برابر رئیس جمهور یک کشور (آنهم در زیر سقف و مکانهای پوشیده) یک اصل بوده و عدم رعایت آن یک توهین مسلم محسوب می شود.
به گزارش پایگاه 598، در نشست خبری روز گذشته رئیس جمهور نکته ای خاص رخداد که ممکن است توجه ارباب رسانه در ایران را به خود جلب نکند اما این اتفاق ظریف از منظر استانداردهای بین المللی رسانه، در جای خود اهمیت قابل توجهی داشته و دارد.

می دانیم که «زبان اشیاء» که جزئی از مبحث «زبان بدن» در ادبیات دیپلماتیک و رسانه ای است گاهی اوقات یک مفهوم مثبت یا منفی را به خوبی منتقل میکند که این موضوع در ارتباطات اصحاب رسانه با مسئولان ارشد کشورها به کرات کاربرد داشته و دارد.

اینکه یک خبرنگار در مواجهه با رئیس جمهور یک مملکت که نماد ملت خویش محسوب می شود چگونه بنشیند! چگونه بایستد! چگونه سخن بگوید و یا.....

تمام سکنات یک خبرنگار حرفه ای در برابر یک رئیس جمهور که اذن حضور و مصاحبه  به ایشان داده است می بایست حساب شده و به همراه مراقبت باشد تا به قول غربی ها : ساحت محترم پرزیدنت کشور خدشه دار نشود.

صدالبته گاهی اوقات نیز ممکن است وَجَنات تصنعیِ یک خبرنگار در برابر پرزیدنتِ مورد مصاحبه، با طراحی و سفارش قبلی از سوی کارفرمایان رسانه یی اش صورت گرفته باشد.

برداشتن کلاه از سر (آنهم در زیر سقف و مکانهای پوشیده) استانداردی است که در کشور ما و در میان طیف نظامیان منضبط به خوبی رعایت میگردد و در عرف و عامه مردم نیز تا حد زیادی مرسوم است.

لکن در استانداردهای رفتار اجتماعی و یا دیپلماتیک کشورهای بلوک غرب (من جمله ژاپن که ماهیتاً در حوزه رفتارهای دیپلماتیک و اجتماعی غرب قرار دارد) بلاشک برداشتن کلاه از سر در برابر رئیس جمهور یک کشور (آنهم در زیر سقف و مکانهای پوشیده) یک اصل بوده و عدم رعایت آن یک توهین مسلم محسوب میشود.

روز گذشته خبرنگار ایرانی الاصل روزنامه ماینی چی ژاپن، گذشته از ادبیات، لحن و زبان بدن نامناسبی که در برابر دکتر احمدی نژاد داشت، کلاه شخصی و اسپرت خود را نیز از سر برنداشته و آنچنانکه گویی در میانه خیابان (و یا بیابان) قرار دارد سوالات خود را ایشان طرح کرده و اصولا انضباط حضور در برابر نماد رسمی ملت ایران را رعایت نکرد.


 
حال این پرسش ها و احتمالات مطرح است :

آیا شخص مورد نظر با ابراز شجاعت زیرکانه (بخوانید گستاخی رندانه) خویش قصد خوش خدمتی به مدیران روزنامه ژاپنی خود را داشته است؟

آیا اصولا این خبرنگار، اخلاق رسمی و حرفه ای مصاحبه با رئیس جمهور یک کشور را بلد نیست؟

آیا مدیران مسئول این جلسه، از کمترین استاندارهای رفتاری خبرنگاران در برابر مقامات رسمی کشور بیخبر بودند؟

آیا این مسئولان محترم تعمداً تذکر لازم را پیش از قرار گرفتن این خبرنگار  در پشت تریبون به وی ندادند؟

آیا این حرکت تعمداً و از پیش طراحی شده صورت پذیرفته تا پس از آن، رسانه ای از درون کشور به اعتراض و سوال بنشیند(مانند همین مطلب) و سپس موجب واکنش برخی ها با این مضمون شود که : احترام نگذاشتن به رئیس جمهور مهم نیست به فکر بازار ارز باشید؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مبارز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱۵
۳
از كوزه همان برون تراود كه در اوست. زياد سخت نگير يارو خودش بي تربيت بوده ولي منبعد مسئولين برگزاري اينچنين جلساتي بايد دقت نظر بيشتري داشته باشند . يا حق
پاسخ
رضا
UNITED STATES
۱۴:۵۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۳
۱۷
احترام نگذاشتن به رئیس جمهور مهم نیست به فکر بازار ارز باشید؟
پاسخ
سادات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
خبر نگار روزنامه اعتماد هم که اصلا سلام نکرد و فقط با یک خسته نباشید حرفش را شروع کرد از قدیم گفته اند احترام امام زاده را تولیت دارش نگه دارد تا مردم هم تبعیت کنند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
به هیچ وجه چنین رسمی در میان خبرنگاران وجود نداره و هیچ بی احترامی اتفاق نیافتاده اتفاقا کلاه بخشی از لباس خبرنگاران و کارگردانها است و نویسنده این متن اگر به چند تا جلسه مصاحبه می رفت دیگر این حرف را نمی زد(شوخی کردم همشو)
پاسخ
سولاویسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
اگر این حرکت غیر حرفه ای در برابر جناب اوبا ما هم انجام می شد خیلی مهم نبود ؟یانه مهم بود و پلیس به ظاهر متمدن آمریکا ایشان را زیر مشت ولگد می گرفتند وبعد هم مثل جسد کشان کشان از جلسه بیرون می بردند ومی گفتند ادب در برابر رئیس جمهور ایالات متحده یک موضوع است و مثلا اعتراضات در وال استریت موضوعی دیگر است ؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱
۳
۱
وقتي هر ننه قمري إز مداح و روضه خون به رييس جمهور مملكت بد ترين توهين ها رو مي كنه إز اين بنده خدا جه انتظاري داريد
پاسخ
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
دمش گرم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها