کد خبر: ۸۲۸۶۶
زمان انتشار: ۱۸:۴۸     ۱۰ مهر ۱۳۹۱
محققان پارك علم و فناوري خليج فارس استان بوشهر موفق به طراحي و ساخت موتور موشك گردابه‌يي سوخت مايع شدند.
ایسنا، دكتر سعيدرضا دهقاني، مدير عامل شركت دانش بنيان سازنده اين دستگاه اظهار كرد: موتور گردابه‌يي سوخت مايع كه حدود 11 سال است در دنيا مطرح شده ابتدا در يكي از پژوهشكده‌هاي آمريكا كليد خورد. چند سال پيش در قالب رساله دكتري خود موفق به ساخت نمونه اي از موتورهاي گردابه‌يي شدم.

وي افزود: در موتورهاي سنتي، سوخت اكسيد كننده از سر موتور وارد شده و موازي با محور موتور خارج مي‌شود. يكي از معايب آن اين است كه بخشي از اين سوخت مايع بدون سوختن از ته موتور خارج مي‌شود و در واقع راندمان احتراق در موتورهاي سنتي افت مي‌كند.

اين در حالي است كه در موتورهاي گردابه‌يي سوخت مايع، اكسيد كننده از ته موتور به صورت مماس و سوخت از سر موتور وارد مي‌شود و در اين ميان گردابه‌اي ايجاد مي‌شود كه شعله در وسط موتور محدود مي‌شود و ديواره هيچ وقت در معرض شعله مستقيم قرار نمي‌گيرد.

دهقاني با اشاره به اينكه به دليل گردابه‌يي بودن موتور، سوخت و اكسيد به خوبي با يكديگر مخلوط شده و راندمان سوخت بسيار بالاست، گفت: راندمان سوخت در اين موتورهاي گردابه‌يي در حدود 98 درصد بوده و سوخت به صورت كامل مصرف مي‌شود، همچنين از آنجا كه شعله به ديواره موتور برخورد نمي‌كند، مي‌توان موتورهاي سبك‌تر با جنس‌هاي ارزان‌تر و سبك‌تر ساخت.



وي با اظهار اميدواري نسبت به حمايت از اين طرح براي تجاري سازي موتورهاي گردابه‌يي سوخت مايع تصريح كرد: موتورهاي گردابه‌يي سوخت مايع تامين كننده نيروي پيش‌رانش موشك‌ها هستند. سوخت مايع داراي ويژگي‌هايي مانند قابليت تنظيم و كنترل سرعت ومانور موشك از طريق كنترل نرخ احتراق موشك بوده و براي موشك‌هايي دوربرد قابل كنترل استفاده مي‌شود.

دهقاني در خصوص ويژگي‌هاي موتورهاي سوخت مايع گردابه‌يي گفت: موتورهاي سوخت مايع براي شليك نياز به زمان شارژ لانچ داشته و براي آماده‌سازي حدود 15 دقيقه تا نيم ساعت فرصت نياز دارند، همچنين هيچ خطري موتورهاي سوخت مايع را براي انفجار در اثر ضربه تهديد نمي‌كند چرا كه اكسيد كننده و سوخت بر خلاف موشك‌هاي سوخت جامد از هم جدا هستند.

مديرعامل شركت دانش بنيان سازنده موتورهاي گردابه‌يي سوخت مايع در ادامه خاطرنشان كرد: تنها كشوري كه در زمينه اين موتورها فعاليت مي‌كند آمريكاست كه از حدود سال 2003 به شدت نيرو و پتانسيل خود را بر روي اين طرح متمركز كرده‌ و ايران با ساخت نمونه‌هاي مختلف آزمايشگاهي به عنوان دومين كشور دارنده اين فناوري مطرح است اما موتورهاي ساخته شده در ايران از جمله موتورهاي گردابه‌‌يي سوخت مايع با فشار پايين بوده است و براي ساخت فشار بالا به تجهيزات آزمايشگاهي پيشرفته و حمايت‌هاي مالي مناسب دارد.

وي در پايان تصريح كرد: براي اين كه يك موشك بتواند تراست كافي ايجاد كند بايد فشار داخل محفظه آن به اندازه كافي بالا باشد (50 بار) كه مسائل ايمني و مواد خاصي را طلب مي‌كند، اين در حالي است كه نمونه آزمايشگاهي آن داراي فشاري در حد سه بار بوده و براي ساخت نمونه‌هاي پيشرفته‌تر و با فشار بالاتر نياز به سرمايه‌گذاري در خور دارد تا بتوان ضمن شبيه‌سازي و ساخت نمونه صنعتي، دانش فني آن را به صورت كامل بومي كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
خوب بود ولی یکم بیشتر مطلب بزارید لطفا آپ هم نکنید سایت علوم رو
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها