کد خبر: ۸۲۸۲۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۱۰ مهر ۱۳۹۱
وزیر معادن افغانستان از استخراج قریب‌القوع حوزه نفتی «آمودریا» در شمال این کشور خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های افغانستان، «وحیدالله شهرانی» وزیر معادن افغانستان اعلام کرد که تا 20 روز دیگر پروژه استخراج نفت حوزه آمودریا آغاز می‌شود.

وی که روز یکشنبه برای پاسخ به سئوالات سناتوران افغان و همچنین رفع نگرانی مردم در رابطه با استخراج معادن این کشور به مجلس سنا رفته بود، خاطر نشان کرد: در حوزه نفتی آمو دریا که نزدیک به 400 تا 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده تخمین زده می‌شود که 250 میلیون بشکه نفت وجود داشته باشد.

شهرانی تأکید کرد: افغانستان باید مسئولیت تولید انرژی و مواد نفتی را خود به عهده بگیرد و وابستگی به خارج را در این عرصه کاهش دهد.

وزیر معادن افغانستان با اشاره به این که امتیاز استخراج نفت حوزه آمو دریا به یک شرکت چینی واگذار شده است، بیان داشت: با توجه به بهای نفت در بازارهای بین المللی، 15 درصد از ارزش نفت استخراج شده سهم افغانستان است.

وی همچنین گفت: از سودی که به شرکت چینی از بابت استخراج نفت آمو دریا می‌رسد، 70 درصد آن نیز سهم دولت افغانستان خواهد بود.

شهرانی در رابطه با استخراج معادن زغال سنگ «دره صوف» ولایت «سمنگان» نیز گفت: سال گذشته افغانستان در حدود یک و نیم میلیون تن زغال سنگ به ارزش 42 میلیون دلار به پاکستان صادر کرد.

وزیر معادن افغانستان با اشاره به مشکلات فراروی استخراج معادن این کشور اظهار داشت: وجود فساد اداری، ‌محاط بودن افغانستان به خشکی، نبود تأسیسات پیشرفته، نبود نیروهای متخصص و ناامنی‌ها از جمله عواملی هستند که روند استخراج معادن افغانستان را با چالش روبرو کرده است.

امتیاز استخراج نفت حوزه نفتی آمو دریا چند ماه پیش به یک شرکت چینی به مدت 25 سال واگذار شد.

با وجود آن که دولت افغانستان برای واگذاری استخراج معادن این کشور مصمم است اما هنوز نگرانی‌های زیادی در رابطه با عدم شفافیت در قراردادهایی که میان شرکت‌های خارجی و وزارت معادن این کشور صورت می‌گیرد وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها