کد خبر: ۷۹۹۳۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که اکنون 89 سال دارد، ضمن اظهار احتمال جنگ جدید گفت: من بهار عربی را همیشه در بحران دیده‌ام/ من بهار عربی را آن طور که غربی‌ها مایلند نمی بینم.

ایران‌پی‌ان نوشت: وی که بین سال های 1973 – 1977 وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا بود، یکی از بزرگ‌ترین طراحان سیاست خارجی امریکا (به ویژه در خاورمیانه) بوده و هنوز هم یکی از برجسته ترین چهره‌های سیاسی شناخته می‌شود.

وی این سخنان را در کاخی به نام (Grunewald  ) در برلین و در مصاحبه با خبرنگار Bild    از آلمان اظهار داشت. وی افزود: در لیبی یک سفیر کشته شد، در مصر، در یمن و در سودان نیز ارازل و اوباش به سفارتخانه‌های غربی حمله کردند، عده ای کشته و بسیاری مجروح شدند. آیا ما باید بترسیم از این که جنگ جدیدی راه بیافتد؟

کیسیجر که اهانت به مقدسات قریب به دو ملیارد مسلمان را مقدمه دموکراسی خواند افزود: ما باید بپذیریم که توسعه و به رسمیت شناخته شدن دموکراسی در جهان عرب، یک فرآیند بسیار آهسته است. این تقریباً غیر ممکن است که احزاب سیاسی مدافع شریعت سریعاً جای خود را به احزاب دموکرات بدهند، پس ما نباید خود را گول بزنیم.

وی در پاسخ سؤال خبرنگار بیلد مبنی بر این که «آیا اسلام با دموکراسی ناسازگار است؟» گفت: من این را نگفتم. اما وقتی حکومت و دین مرزهای معینی ندارند، وقتی مدعی هستند که دین و سیاست جدایی ندارند، آن وقت غیر ممکن است که شما بتوانید نظریات دیگری را محقق کنید.

وی افزود: در دولت امریکا هیچ کس فکر نمی‌کرد که یک فیلم کوچک ویدیویی با یک چنین مخالفت خشنی مواجه گردد. اتفاق حیرت‌آوری است.

خبرنگار بیلد: اوباما بر خلاف رئیس جمهورهای پیشین امریکا، با آغوش باز با اعراب (بهار عربی) مواجه شده است، اما آیا این سیاست اکنون شکست خورده به نظر نمی‌آید؟

کیسینجر، مکارترین سیاستمدار یهودی امریکا، بدون اشاره به حمایت‌های امریکا از کشتار جمعی توسط رژیم غاصب اسرائیل و نیز حمایت از قذافی، حسنی مبارک، رژیم فعلی بحرین و .. گفت)

کسینجر: بوش نیز با آغوش باز با جهان عرب مواجه شد، این برداشتی است که به اشتباه در اذهان نقش بسته است. اوباما نیز گام‌های معقولی برداشت و اکنون باید از جهان اسلام یک نشانه‌ی [مثبتی] بیاید.

خبرنگار بیلد: به نظر می‌رسد امریکا آن چه که می‌توانست (در برآوردن خواست اعراب) انجام داد. اما گویا در هر حال اعراب از امریکا متنفر هستند، آیا این سرنوشت محتوم امریکاست؟  

کسینجر: هدف از سیاست خارجی این نیست که دوست داشتنی بشوید، بلکه یک تلاش برای پیدا کردن منافع مشترک و راه‌کار برای اقدام مشترک است. مضافاً بر این که فقط امریکا مورد حمله قرار نگرفته است، حمله به سفارت آلمان در سودان نمونه آن است.

خبرنگار بیلد: بسیاری از مردم می‌گویند: بهار عربی به زمستان اسلام گرا مبدل شما شده است. آیا شما نیز با این نظر موافقید؟

کسینجر: من هرگز «بهار عربی» را هرگز آن گونه جهان غرب دوست دارد ببیند، نمی‌بینم. نگاهی به مصر بیاندازید. 75% از رأی دهندگان اخوان المسلمین و مسلمانان تندرو بودند. البته این بدان معنا نیست که شما نمی توانید روابط خوبی با مصر داشته باشید. من در زمان خودم روابط خوبی در جهت منافع دو کشور با پرزیدنت سادات داشتم. در حالی که جهان ارزشی ما مانند هم نبود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها