کد خبر: ۷۷۹۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۱۸ شهريور ۱۳۹۱
اقتصاد آمريكا در اولويت رقابت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اين كشور است و سياست خارجي به حاشيه افتاده است.

به گزارش کیهان، دويچه وله آلمان اين مطلب را در گزارشي مربوط به معرفي رسمي باراك اوباما به عنوان نامزد حزب دموكرات و در ارزيابي مجادلات تند اوباما و رامني نوشت: اوضاع داخلي آمريكا محور اصلي سخنراني اوباما بود و او در حوزه سياست خارجي تنها به تكرار كليات بسنده كرد. او در اين سخنراني تنها يك بار كلمات «ايران» و «اسرائيل» را به زبان آورد.

دويچه وله مي افزايد: اوباما با شعار «تغيير» به رياست جمهوري ايالات متحده رسيد، اما حالا بسياري از كساني كه در انتخابات پيشين رأي خود را به باراك اوباما دادند، از ايجاد تغييرات موعود نااميد شده اند.

بيل كلينتون نيز در مراسم رسمي اعلام نامزدي اوباما خاطرنشان ساخت: به رغم ميراث سنگين دوره بوش، اوباما كشور را به مفهوم رؤياي آمريكايي هدايت خواهد كرد.

بيل كلينتون گفت: جمهوري خواهان در زمان جرج بوش بي نظمي كاملي برجاي گذاشتند. هيچكس نمي تواند در مدت چهار سال آسيب هاي برجاي مانده اقتصادي را ترميم كند».

دويچه وله با اشاره به دوره شكوفايي اقتصادي آمريكا در زمان رياست جمهوري بيل كلينتون نوشت: ولي اوضاع اقتصادي آمريكا در حال حاضر با دوره كلينتون كاملاً فرق دارد و نرخ بيكاري بالاتر از 8 درصد شده است.

بي بي سي نيز در گزارشي نوشت: رقم بالاي بيكاري همچنان مورد انتقاد جمهوري خواهان آمريكاست اما كلينتون مي گويد اين وضعيت نابسامان، ارث دوره رياست بوش و جمهوري خواهان است.

روزنامه فرانسوي ليبراسيون نيز در سرمقاله خود نوشت: در سال 1980، در گرماگرم مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا، رونالد ريگان، از رئيس جمهور وقت و نامزد دوباره براي انتخابات، جيمي كارتر پرسيده بود «آيا شما بهتر از چهارسال گذشته هستيد؟» باراك اوباماي جوان اكنون دقيقاً با همين پرسش روبرو است، آنهم در شرايطي كه در طول دوره چهار ساله نتوانست به تعهداتش جامه عمل بپوشاند. در اين دوره، بيكاري در آمريكا افزايش يافته، قرضه هاي آمريكا تا سر حد انفجار بالا رفته و ناتواني واشنگتن در اجراي اصلاحات، دير پا شده است.

ليبراسيون مي افزايد: البته رقباي جمهوريخواه و ضد ماليات و ضد دولت اوباما هم بخشي از مسئوليت ها در دشواريهاي اقتصادي كنوني آمريكا را به عهده دارند اما براي پيروزي در انتخابات ماه نوامبر، باراك اوباما بايد روي چيزي بيشتر از واپس گرايي و عدم محبوبيت رقيب خود، ميت رامني، تكيه كند.

گفتني است به تازگي اعلام شده كه ميزان بدهي هاي دولت آمريكا از مرز 16 هزار ميليارد دلار عبور كرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها