کد خبر: ۷۶۸۱۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
یکی از مقامات ارشد سابق آمریکا تحولات سوریه را نبرد راهبردی بین ایران و عربستان تعبیر کرده و عربستان را کشوری می‌داند که قصد دارد با پیام آزادی ایران در سوریه مقابله کند.
فارس، شبکه خبری «سی.ان.ان» در گزارشی مسئله قدرت نرم ایران در منطقه در موضوع سوریه را مورد بررسی قرار داد.

این گزارش در بخش مقدمه به وجود یک نزاع قدرت در منطقه خاورمیانه بر سر ایدئولوژی‌ها، رویکردها و لفظ‌پردازی‌های کاملاً متفاوت اشاره می‌کند و می‌نویسد ایران و عربستان دو قدرتی در خاورمیانه هستند که درگیر چنین نزاعی هستند.

«سی.ان.ان» می‌افزاید: ریشه رقابت برای تفوق منطقه‌ای را باید در تفاوتهای قومی جستجو کرد و این رقابت اکنون به خاطر بحران سوریه بیش از پیش به مدار توجه آورده شده است.

این شبکه خبری به نقل از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید رقابت بین ایران و عربستان در مسئله سوریه را نبرد بین «قدرت نرم ایران» و «قدرت سخت عربستان» می‌داند که تهران در جناح نرم این منازعه قرار گرفته است.

«هیلاری من لورت» از مقامات ارشد سابق کاخ سفید که سابقه فعالیت در موضوعات مرتبط با خاورمیانه را دارد و سمت‌های مختلفی در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا داشته است، می‌گوید: «پیام ایران روشن است، آنها طرفدار برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در کشورهایی مانند مصر، افغانستان، عراق و سوریه هستند».

وی درباره جناح دیگر این نبرد به قدرت سخت عربستان اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنها از گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده حمایت می‌کنند».

این مقام سابق آمریکایی با اشاره به تلاشهای ایران برای حفظ محور مقاومت که سوریه یکی از بخشهای جدایی‌ناپذیر آن را تشکیل می‌دهد، گفت: «دو نکته مهم در اقدامات ایران برای سوریه، یکی درخواست آتش‌بس در سوریه به مدت سه ماه همزمان با پایان ماه رمضان بود و دیگری وجود انتخابات آزاد و عادلانه».

وی افزود: «پیام ایران و باور این کشور این است که اگر کشوری انتخابات آزاد و عادلانه داشته باشد سیاست‌های مستقلانه‌ای را دنبال می‌کند که در راستای منافع ملّی تهران است. در واقع ایران معتقد است اگر آنها سیاستهای مستقلانه‌ای دنبال کنند، ناگزیر تمایلی هم به ادامه سیاستهای آمریکا یا غرب را نخواهند داشت».

لورت بر این باور است ایران می‌تواند علی‌رغم اینکه اکثریت جمعیت سوریه، سنّی هستند و نه شیعه، سیاست حمایت از انتخابات آزاد و منصفانه خود در سوریه را به کار ببندد و این موضوع به خاطر این نیست که ایران الزاماً فکر می‌کند هر رئیس جمهوری که با انتخابات روی کار بیاید طرفدار ایران یا شیعیان خواهد بود.

به گفته لورت: «بلکه قضیه این است که رئیس جمهوری که با انتخابات آزاد و منصفانه روی کار بیاید تمایلی به همکاری استراتژیک با آمریکا و ارتباط داشتن با اسرائیل نخواهد داشت، چون این اقدامات کاملاً علیه نگرش‌ها و سبقه تاریخی مردم سوریه است».

در مقابل، به گفته لورت، عربستان نمی‌تواند طرفدار چنین مسیری باشد زیرا: «سعودی‌ها نمی‌توانند طرفدار آتش‌بس یا انتخابات آزاد باشند چون آنها خودشان هرگز در کشورشان انتخاباتی آزاد نداشته‌اند».

لورت می‌گوید سعودی‌ها به هیچ عنوان علاقه‌مند نیستند در سوریه دولتی روی کار بیاید که طرفدار منافع مردم سوریه باشد، آنها تنها طرفدار رئیس دولتی هستند که همراستا با خودشان باشد و طرف آنها هم طرفی است که علیه ایران و گسترش نفوذ این کشور در منطقه باشد.

این مقام آمریکایی در پایان تأکید می‌کند: «جمهوری اسلامی که ما آن را خشن می‌پنداریم [از زمان انقلاب سال 1979] هیچ کشوری را تهدید به حمله نکرده است. نبردی که امروز در جریان است بین ایران است که پیام‌آور آزادی برای سوریه است و عربستانی که با این پیام می‌جنگد».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها