کد خبر: ۷۵۸۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
خبرگزاری چین با اشاره به نشست سران نم در تهران نوشت: به غیر از موضوعات سنتی نظیر حقوق بشر و تروریسم، روابط ایران-مصر، بحران سوریه و مساله هسته‌ای از مهمترین موضوعاتی است که در نشست نم بررسی می‌شود.
فارس به نقل از خبرگزاری رسمی چین نوشت: شانزدهمین نشست سران عضو جنبش عدم تعهد 30 و 31 اوت در تهران برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از 100 کشور جهان در عالیترین سطح در آن شرکت کند.

اجلاس امسال سران عضو عدم تعهد درحالی برگزار می‌شود که شاهد تحولات زیادی در غرب آسیا و شمال آفریقا هستیم.

براساس این گزارش، جدای از موضوعات سنتی همانند حقوق بشر، جنگ علیه تروریسم، سلاح‌های کشتار جمعی، موضوع فلسطین و اصلاح سازمان ملل مسائل دیگری نیز در این نشست بررسی خواهد شد که به دلیل اهمیت آن در زیر به آن می‌پردازیم.

موضوع سوریه

شینهوا نوشت: با طولانی شدن بحران سوریه، ایران متحد نزدیک سوریه که میزبان نشست سران عدم تعهد نیز است به دنبال جلب حمایت از دولت سوریه است.

این درحالیست که «علاء الدین بروجردی» عضو پارلمان ایران نیز در دیدار با «بشار اسد» بر مقابله با مداخله خارجی از سوی ایران در سوریه تاکید کرد و گفت که نشست نم فرصت بسیار ویژه‌ای برای کمک به حل بحران 18 ماهه در سوریه است.

مساله هسته‌ای ایران

براساس گزارش شینهوا، اخیرا مقامات اسرائیل از آمادگی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر دادند اظهاراتی که پاسخ‌های قاطعی از سوی مقامات ایران دریافت کرده است.

در طول سال‌های اخیر ایران تلاش‌های زیادی برای جلب حمایت جامعه بین‌المللی از برنامه‌های هسته‌ای خود کرده است.

در طول نشست نم ایران دوباره سعی می‌کند حمایت بسیاری از کشورهای جهان را از مساله هسته‌ای خود جلب کند و فشارهای بین‌المللی علیه خود را خنثی کند.

روابط ایران-مصر

شینهوا در ادامه نوشت: محمد مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس تهران حضور خواهد یافت و ریاست دوره‌ای نم را به ایران واگذار می‌کند.

تهران و قاهره از زمان انقلاب 1979 در ایران و به ویژه بعد از حضور شاه مخلوع ایران در قاهره روابط دیپلماتیک ندارند.

با این حال مقامات دو کشور طی هفته‌های اخیر اظهارات خوب و مثبتی راجع به روابط دوجانبه گفته‌اند و گفته می‌شود که دو طرف قصد دارند روابط خود را عادی کنند.

از زمانی که مرسی برنده انتخابات ریاست جمهوری شد دو کشور علاقه و سیگنال‌های مختلفی برای احیای روابط خود ارسال کرده اند.

براساس این گزارش، ایران طی سال‌های اخیر نفوذ خود را در منطقه توسعه داده است و مصر یکی از کشورهای مهم در جهان عرب محسوب می‌شود.

بهبود روابط مصر و ایران به طرز قابل توجهی بر ساختار ژئوپلیتیکی منطقه خاورمیانه تاثیر خواهد گذاشت.

در هر صورت مرسی و مقامات ارشد ایران در حاشیه نشست نم در تهران با یکدیگر مذاکره و گفتگو خواهند کرد و نتیجه آن آینده روابط دو کشور و منطقه را رقم خواهد زد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها