کد خبر: ۷۴۷۲۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
با اعلام آمادگی سران کشورها برای شرکت در نشست عدم تعهد در تهران، دولت آمریکا با ابراز نگرانی اعلام کرد که ایران شایستگی میزبانی نشست عدم تعهدها را ندارد و از روسای جمهور مصر و دبیرکل سازمان ملل خواست در این نشست شرکت نکنند.
فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ایران شایستگی میزبانی نشست کشورهای عدم تعهد را که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، ندارد.

دولت آمریکا در عین حال از سران کشورهایی که قرار است در این کنفرانس شرکت کنند خواست تا به ایران فشار آوردند تا به تقاضاهای جامعه بین‌الملل در زمینه شفاف‌سازی در زمینه برنامه هسته‌ای اش هماهنگی داشته باشد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شده است که ایران از نشست جنبش عدم تعهد در جهت تقویت و پیشبرد دستورکار خود استفاده می‌کند و مرکز توجه را به این سو سوق می‌دهد که تصمیم به تولید سلاح‌های هسته‌ای ندارد.

«ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص نشست عدم تعهد می‌گوید: ایران در صدد است با اداره نشست «NAM» و حاضران این نشست برای پیشبرد دستور خود استفاده کند و این واقعیت را نادیده بگیرد که ایران هنوز نتوانسته به تعهدات خود در قبال شورای امنیت سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر هیأت‌های بین‌المللی پایبند باشد، پس بنابراین صریح باید بگویم که فکر نمی‌کنم ایران شایستگی میزبانی چنین نشستی را داشته باشد.

بر اساس این گزارش، چندین نفر از سران خارجی از جمله «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای حضور در این نشست که قرار است از 26 تا 31 آگوست در تهران برگزار شود، اعلام آمادگی کردند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نیز در حال بررسی حضور در این نشست است و وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که حضور وی در نشست تهران با توجه به اینکه ایران چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را به استهزاء گرفته است، یک «سیگنال عجیب و غریب» ارسال می‌کند.

آمریکا همچنین مخالفت خود را با حضور مرسی و بان کی مون در نشست کشورهای عدم تعهد در ایران اعلام کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در یک تماس تلفنی از بان کی مون خواست تا در این نشست شرکت نکند و گفت: آقای دبیرکل، جای شما در تهران نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها