کد خبر: ۷۲۲۲
زمان انتشار: ۱۵:۳۲     ۱۴ آذر ۱۳۸۹
ازدواج‌ها در دوران انقلاب و به بركت آن آسان شد؛ چون تشريفات و سختگيري‌ها كم شد. نگذاريد دوباره به خانه اول برگرديم. پدران و مادران، نسبت به مقدمات غيرلازم ازدواج سختگيرى نكنند.
برنا:
خرید عروسی برای داماد و عروس یکی از سنت های مسلمانان و ایرانیان محسوب می شود. دستور اسلام و سنت پیامبر اکرم (ص) برگزاری ازدواج های آسان و ساده است و بر آن تأکید شده و پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: هر که برای خدا ازدواج کند و برای خدا کسی را به ازدواج دیگری درآورد، سزاوار ولایت و دوستی خداست.

رهبر حکیم انقلاب نیز برای ترویج ازدواج آسان برای جوانان و برداشتن موانع فرهنگی پیش روی ازدواج آنها می فرمایند: "ازدواج ها در دوران انقلاب و به بركت آن، آسان شد؛ چون تشريفات و سختگيری ها كم شد. نگذاريد دوباره به خانه اول برگرديم. پدران و مادران، نسبت به مقدمات غيرلازم ازدواج سختگيرى نكنند؛ جوانان كه سختگيرى ندارند. بگذارند ازدواج اسلامى انجام بگيرد. بگذارند ازدواج براى دختر مسلمان و زن جوانى كه در محيط اسلامى است، مثل ازدواج فاطمه‌ زهرا (س) باشد؛ ازدواجى با پيوند عشقى معنوى و الهى و جوششى بى‌نظير ميان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همكارى و همسرى به معناى واقعى بين 2 عنصر الهى و شريف، اما بيگانه از همه‌ تشريفات و زر و زيورهاى پوچ و بى‌محتواى ظاهرى.

اين است ازدواج درست زن مسلمان و تربيت فرزند و اداره‌ محيط خانه و البته انديشيدن و پرداختن به همه چيز جامعه و دين و دانش و فعاليت اجتماعى و سياسى. اسلام، اين است (1).

مسأله‌ ازدواج، يك مسأله‌ كاملاً فردى و شخصى است. خانواده‌ها بايد فكر كنند؛ دستگاه هاى دولتى و عام، بايد توصيه‌هاى عمومى كنند. من خودم توصيه‌ام اين است كه ازدواج را آسان بگيرند؛ مهريه‌ها زياد نشود؛ جهيزيه‌ها سنگين نشود؛ در مراسم مهماني ها، خيلى ريخت و پاش نشود و اسراف‌آميز نباشد. بايد روى اين كار شود. چه‌قدر خوب است كه از لحاظ فرهنگى و هنرى تبليغ شود، تا مردم اينها را فرا گيرند. اگر اين را فرا گرفتند، من فكر مى‌كنم كه ازدواج آسان خواهد شد (2).


در این میان متأسفانه برخی، ازدواج را صحنه تفاخر و چشم و هم‌چشمی قرار می دهند. خریدن ساعت طلا برای داماد و لوازم تجملی یکی از این اشتباهات است. ساعت های طلا و بند چرمی مخصوص مردان، ساعت های سنجش فواصل زمانی ساخته شده از طلا و ساعت های ساخته شده از کریستال تنها چند نوع از این ساعت ها است و این در حالی است که پژوهش های علمی از مضر بودن طلا برای سلامتی مردان خبر می دهند.


حکم فقهی این مسأله را خبرنگار خبرگزاری برنا از مراجع عظام تقلید سؤال کرده که می توانید سؤال و جواب را در ادامه بخوانید.

خرید و استفاده ساعت جیبی و مچی طلا برای داماد چه حکمی دارد؟


-رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی): استفاده طلا برای مردان جايز نيست و همچنين خريد و فروش آن به اين غرض جايز نمی‌باشد.

حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است، اشکالى ندارد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: پوشيدن طلا، مثل آويختن زنجير طلا به گردن و بستن ساعت مچى طلا به دست و عينك طلا گذاشتن و انگشتر طلا به دست كردن و مانند اينها بر مرد حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولى براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد. ساعت جیبی طلا خرید و استفاده از آن مانعی ندارد. و اگر ساعت مچی طلا را می شود استفاده حلال از آن ببرند، مثل این که زن به دستش ببندد چنانچه به کسی که در حرام مصرف می کند به قصد این بفروشد که آن را در حرام مصرف کند، معامله آن حرام و باطل است. ولی اگر به این قصد نفروشد و فقط بداند که مشتری آن را در حرام مصرف می کند، معامله اشکال ندارد. ولی چنانچه ساعت مچی طلای مردانه استفاده حلال ندارد، معامله آن حرام و باطل است.

همچنین یکی از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده‌اند:

آیت الله علوی گرگانی: به‌دست کردن ساعت از جنس طلا جایز نیست، اما حمل آن در جیب مانعی ندارد.

پی نوشت:
1- سخنرانى در ديدار با جمع كثيرى از زنان شهرهاى تهران، تبريز، اصفهان، كرمان، قم، قزوين، يزد، كرج و استان هاى چهارمحال و بختيارى و مازندران، 1368/10/26

2- گفت و شنود در ديدار جمعى از جوانان به مناسبت هفته‌ جوان، 1377/02/07
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها