کد خبر: ۷۱۳۴۵
زمان انتشار: ۰۲:۵۱     ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
بي بي سي:
شبكه دولتي انگليس شكاف ميان گروه هاي مخالف دولت سوريه را عميق توصيف كرد و ورود تركيه به درگيري نظامي با سوريه را ورود به باتلاق خواند.
وبسايت بي بي سي با اشاره به معرفي هيثم صالح به عنوان رئيس دولت انتقالي نوشت: او در اعتراض به خودكامگي برهان غليون رئيس شوراي ملي، از اين شورا جدا شد و جبهه عمل ميهني را راه انداخت و در قاهره به عنوان رئيس دولت انتقالي معرفي شد. شوراي ملي هم در مقابل، صالح را متهم به تفرقه افكني كرد. در نتيجه مخالفان با چند دستگي و اختلاف بيشتري مواجه شدند. اكنون محور استانبول و قاهره با هم رقابت مي كنند اما بخشي از مخالفان هم به هيچ يك از اين دو گروه نپيوسته اند، از جمله اينها برخي مقامات پيشين سوري مانند عبدالحليم خدام، معاون پيشين رئيس جمهور، رفعت اسد عموي بشار اسد و سرتيپ مناف طلاس است كه از نزديكان بشار است به شمار مي رفت و اخيراً از ارتش جدا شد و به خارج گريخت اما نتوانست اعتماد ديگر مخالفان بشار اسد را جلب كند.
شبكه دولتي انگليس افزود: مهمتر از اين دو، ارتش آزاد سوريه است كه نقش اصلي و ميداني را در مبارزه با نظام سوريه در دست دارد و با وجود همه تلاشهاي شوراي ملي سوريه، حاضر نشده زير چتر اين شورا برود و به بازوي نظامي آن بدل شود. از سوي ديگر كردها نيز سر آن ندارند كه زير سلطه هيچ يك از گروه هاي خارج نشين بروند. آنها نگراني و خشم تركيه را به عنوان پايگاه اصلي مخالفان بشار اسد برانگيخته اند.
بي بي سي همچنين درباره احتمال دخالت نظامي تركيه در ماجراي سوريه نوشت: ناتو كه تركيه جبهه اصلي آن در مقابل سوريه است تاكنون نشان داده كه سر آن ندارد بدون تأييد جامعه جهاني در قالب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد وارد مداخله نظامي در سوريه شود و چين و روسيه هم هر قطعنامه اي كه حاوي تحريم و فشار سياسي و اقتصادي بيشتر بر دمشق باشد ناكام مي گذارند چه رسد به تصميمي براي مداخله نظامي.
بي بي سي مداخله نظامي تركيه در سوريه را فرو رفتن در باتلاق دانست و افزود: اصطلاح باتلاق يادآور توصيفي است كه براي حمله آمريكا و متحدانش به عراق به كار رفت، حمله اي كه هزينه سنگيني به ملتها و دولتهايي تحميل كرد كه از ارتشهايشان روانه عراق شد. اوضاع سوريه بسي پيچيده تر از عراق دوران صدام است، ارتش تركيه اگر وارد سوريه شود در باتلاق عميقي فرو خواهد رفت.
بي بي سي با اشاره به چالش هايي نظير مقاومت علوي ها و كردها در برابر تركيه خاطرنشان كرد: تركيه در صورت اقدام نظامي با علوي ها و پ ك ك مواجه خواهد شد كه در خاك سوريه، هم از توان نظامي فراتر از آنچه در تركيه دارد برخوردار است و هم پشتوانه مردمي اش كه ارتشي خارجي را در برابر خود مي بينند بسيار بيشتر از حمايتي است كه كردهاي تركيه از چريكهايش مي كنند. اگر تهديدهاي سرداران سپاه پاسداران ايران كه مي گويند اجازه تغيير حكومت در سوريه را نخواهند داد و از به ميدان آمدن «مقاومت»، يعني حزب الله لبنان سخن مي گويند هم عملي شود، بر پيچيدگي اوضاع و بحراني تر شدن آن بشدت خواهد افزود. از سوي ديگر، تركيه با لشگركشي به سوريه، هم خشم روسها را كه تأمين كننده اصلي انرژي تركيه اند برخواهد انگيخت و رابطه خود را با اين قدرتي كه در همسايگي اش قرار دارد در خطر قرار خواهد داد و هم رابطه اش با ايران را كه طي سالهاي حكومت اسلامگرايان، شكوفا شده و منافع سياسي و اقتصادي زيادي نصيب دولت اردوغان كرده، يكسره به فنا خواهد داد.
بي بي سي مي افزايد: اگر تركيه در سوريه در باتلاق فرو برود «برنده وضعيت، رقيبان سياسي حزب عدالت و توسعه خواهند بود و سرنوشتي جز دولت توني بلر را نمي توان براي آقاي اردوغان در نظر گرفت. دولت توني بلر هم مانند دولت اردوغان، دولتي موفق بود كه شكوفايي اقتصادي بي سابقه اي براي بريتانيا رقم زد و در حالي كه اروپا در بحران بيكاري و اقتصادي فرو رفته بود، جزيره اي پر رونق در كنار اين قاره آفريد كه براي او محبوبيت زيادي هم به همراه آورد اما پيوستن به جنگ با عراق، براي توني بلر حتي در صفوف حزب خودش هم دشمن آفريد، او را از چشم مردم انداخت و سرانجام به كناره گيري او و كوتاه شدن عمر حكومت حزبش انجاميد.

کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها