کد خبر: ۷۱۰۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
از حذف ناباورانه مظاهری تا عذرخواهی رئیس فدراسیون جهانی/
اشتباه فاحش داوری در دیدار نماینده بوکس ایران با حریف کوبایی در رقابت‌های المپیک 2012 لندن به اندازه‌ای  مشکل دار بود که رئیس فدراسیون جهانی بوکس با ارسال نامه‌ای بابت اشتباهات داوری و احجافی که در حق علی مظاهری رخ داد از افکارعمومی عذرخواهی کرد.

به گزارش رجانیوز، پس از قضاوت غیرمنصفانه فرانک شارماخ آلمانی در مبارزه بوکس علی مظاهری و حریف کوبایی، بوکسور ایرانی به دلیل اعتراض به داور آلمانی رینگ را ترک کرد اما با دست دادن به مربیان حریف از سالن خارج شد؛ قضاوت پر حرف و حدیث شارماخ در رسانه های مختلف جهان هم سر و صدا کرد و اکثر کاربران سایتهای معتبر هم حق را به مظاهری دادند.

هر چند قضاوت غیرمنصفانه شارماخ غیر قابل انکار نبود اما برخی رسانه ها از احتمال محرومیت مظاهری به دلیل ترک رینگ نوشتند با این حال فدراسیون جهانی بوکس با انتشار بیانیه ای از محرومیت پنج روزه شارماخ خبر داد. در این بیانیه که به مناسبت این محرومیت و همچنین اخراج یکی دیگر از داوران از المپیک صادر شده به نقل از رییس فدراسیون جهانی بوکس آمده است: "من عمیقا از تصمیمهای اتخاذ شده متاسفم. هدف اصلی ما حفظ راستی و انجام مسابقه های منصافانه است. من تمام تلاش ممکن را برای تقویت این مولفه ها به کار خواهم بست."

همچنین آقاجان آبی اف یکی از مسوولان فنی مبارزه مظاهری و بوکسور کوبایی هم بنا به تصمیم فدراسیون جهانی بوکس از ادامه حضور در المپیک منع و از دهکده بازیها اخراج شد.

اما ماجرای اشتباه داور آلمانی در این دیدار به واکنش رئیس فدراسیون جهانی ختم نشد، چون رسانه‌های بین المللی با اشاره به این اتفاق از این موضوع به عنوان یک نقطه تاریک در بازی‌های المپیک باد کردند تا موضوع ناداوری علیه پرچمدار ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن به سوژه‌ای جنجالی تبدیل شود.

 

خبرگزاری رویترز پس از ناداوری علیه بوکسور ایرانی از این اتفاق به عنوان «شب شرمساری المپیک» ‌یاد کرد.خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: دو مسئول قضاوت شب خجالت و شرمساری المپیک را رقم زدند. در ناداوری علیه علی مظاهری از ایران داور آلمانی مسابقه 5 روز محروم شد و مسئول فنی که از کشور آذربایجان بود، از بازی‌ها اخراج و به کشورش فرستاده شد.

روزنامه واشنگتن پست، چاپ آمریکا نیز نوشت: پس از تغییر نتیجه بازی مظاهری، فدراسیون جهانی با اخراج مسئول آذربایجان واکنش نشان داد.

گاردین، روزنامه معتبر انگلیس نیز نوشت: حقوق یک بوکسور ایرانی(مظاهری) به خاطر اشتباه در سیستم امتیازدهی نادیده گرفته شد.

روزنامه تایمز هند عنوان کرد: حق علی مظاهری از ایران در همان دور اول بازی ها با اشتباه داوری نادیده گرفته شد.

کاربران فضای مجازی هم در این بین به عملکرد داور اآلمانی دیدار علی مظاهری و حریف کوبایی‌اش به شدت اعتراض داشتند. کاربران وب سایت "یاهو" با ارسال نظرات خود درباره نحوه قضاوت داوران در مسابقه بوکس مظاهری مقابل حریف کوبایی به بحث پرداخته‌اند که اکثریت قریب به اتفاق این نظرات در حمایت از علی مظاهری و مخالفت با رای داور آلمانی است.

کاربری نوشته است: "بسیار ناجوانمردانه بود. حتی مجری تلویزیون انگلیس هم شوکه شده بود. این پسر پیچاره حتما 4 سال خواب المپیک را می‌دیده ولی حالا یک داور مغرض و نادان او را بازنده کرده است. از این‌که او کنار داور نایستاد، خوشحالم. اگر جای او بودم، همین کار را می کردم. او با دست دادن با مربیان کوبایی نشان داد که یک جنتلمن است. داور شرمنده باش!"

کاربر دیگری این گونه گفته است: "دست‌کم باید این داور را از ادامه بازی‌ها محروم کرد. مقام‌هاي المپیک هم باید از بوکسور ایرانی عذرخواهی کنند. واقعا منزجرکننده است."

کاربر دیگري نوشته است: "کاملا ناعادلانه بود. حتی برای ورزشکار ایرانی گریه کردم. همه چیز از پیش تعیین شده بود. اگر غیر از این باشد، مطئنم داور یک احمق به تمام معناست. تصور کنید او چهار سال تلاش کرده و حالا با ناجوانمردی حذف می‌شود. کاری که در پایان مسابقه انجام و با مربیان کوبایی دست داد، بسیار زیبا بود. هیچ کس این داور را نمی بخشد. شرم بر او!"

کاربر ديگر "یاهو" معتقد است: "احتمالا این سناریو در روزهای آینده برای سایر ورزشکاران ایرانی هم رخ می‌دهد. برگزارکنندگان المپیک سیاست را با ورزش مخلوط کرده‌اند. حداقل کاری که برگزارکنندگان المپیک می‌توانند، انجام دهند این است که رسما از ایرانی‌ها عذرخواهی کنند. ننگ بر کسانی که پول را به عدالت ترجیح می‌دهند."

در کامنت دیگری آمده است: "فکر می‌کنم سران كميته بين‌المللي المپیک و فدراسیون جهانی بوکس باید دور میز بنشینند و مدال‌ها را بین خودشان تقسیم کنند. برنده واقعی علی مظاهری است."

 

مظاهری: در هیچ جای دنیا چنین چیزی ندیده بودم

ملی پوش وزن 91 کیلوگرم بوکس ایران پس از اتفاقات مسابقه اش گفت: هیچ جای دنیا چنین اتفاقی را ندیده بودم.

مظاهری که پس از این مسابقه به شدت ناراحت بود، به خبرنگاران ایرانی گفت: هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نیفتاده که داور در کمتر از یک دقیقه بوکسوری را سه اخطاره کند. راحت این مسابقه را می بردم اما داور مرا بازنده کرد.

سرمربی تیم ملی بوکس: کوبایی ها با نفوذشان حق مظاهری را خوردند

سرمربی تیم ملی بوکس ایران پس از سه اخطاره شدن علی مظاهری مقابل بوکسور کوبایی، اظهار کرد: گرفتن در بوکس اتفاقی طبیعی است که زیاد رخ می دهد اما حرکت مظاهری سه اخطار پیاپی نداشت. داور باید تذکر دهد و با ژوری هماهنگ کند اما ناگهان سه اخطار پشت سر هم دادند و مظاهری را بازنده کردند.

نهرودی همچنین گفت: کوبایی ها نفوذ دارند و حق مظاهری را واقعا خوردند. تماشاگران هم حتی به این داوری اعتراض کردند.

 

ناطق نوري: ناداوري مسابقه مظاهري را تا آخر پيگيري مي‌كنيم

رييس فدراسيون بوكس با انتقاد از داوري اين ديدار گفت: در حال تنظيم شكايت‌نامه‌اي عليه داوري هستيم و اين موضوع را تا آخر پيگيري مي‌كنيم.

احمد ناطق نوري در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی اظهار كرد: داوران خيلي نامردي كردند، در حالي كه مظاهري راند اول را به خوبي پايان برده بود در راند دوم به يكباره در يك دقيقه سه بار اخطار دادند كه اين اصلا درست نيست، در موقع اخطار دادن داوران بايد زمان را در نظر بگيرند و از سوي ديگر قانون مي‌گويد كه براي اخطار سوم بايد حداقل سه بار به بوكسور مورد نظر با دست اشاره كرد و به او گفت كه در حال گرفتن اخطار است. همه اين شرايط در صورتي است كه علي مظاهري اصلا فكر حمله نكردن نبود.

وي افزود: من تا به حال چنين داوري ضعيفي نديده بودم، به هر حال مسابقه تمام شده و بوكسور ما حذف شده است اما اعتراض به داوري را تا آخرين لحظه پيگيري مي‌كنيم.

رييس فدراسيون بوكس در پاسخ به اين سوال كه آيا شكايت‌نامه رسمي عليه داوري به فدراسيون جهاني ارائه كرده‌ايد؟ گفت: خير، هنوز به صورت رسمي و كتبي شكايت نكرده‌ايم اما همانجا به صورت شفاهي اعتراض شديدي را داشتيم چرا كه معتقديم علي مظاهري خوب مبارزه كرد و از نظر ما برنده است.

وي ادامه داد: در صحبتي كه با افشارزاده داشتم قرار شده متني را در اعتراض به داوري تهيه كنيم و به مسئولان برگزاري مسابقات و فدراسيون جهاني ارائه دهيم.

رييس فدراسيون بوكس در پاسخ به اين سوال كه اگر اعتراض ايران مورد موافقت قرار بگيرد آيا ممكن است نتيجه تغيير كند؟ يادآور شد: خير، نتيجه ديگر تغيير نمي‌كند اما با اين كار خود حداقل اين را ثابت مي‌كنيم كه داور اشتباه كرده و بايد از ما عذرخواهي كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مظاهري به دليل دست ندادن به داور جريمه خواهد شد؟ گفت: علي مظاهري در اعتراض داوري و حق‌خوري كه نسبت به او شده بود نزد داور نرفت و رينگ را ترك كرد، پس جريمه‌اي نبايد در كار باشد. او به اين اعتراض داشت كه داوران بدون دليل او را بازنده كردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
سلام
من بودم صورت داورو مورد لطف قرار می دادم تا داورا بفکر همچین غلطی نیفتند و این صحنه هم در تاریخ المپیک ماندگار بشه مثل زیدان
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها