کد خبر: ۷۱۰۰۵
زمان انتشار: ۱۷:۴۵     ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
امروز بیست‌و دومین سالگرد تجاوز ارتش دیکتاتور عراق به کویت و اشغال 7 ماهه این کشور از سوی نظامیان عراقی است.
فارس، امروز دوم آگوست مصادف است با بیست و دومین سالگرد حمله عراق به کویت. 


اشغال کویت از سوی ارتش صدام

دوم آگوست ۱۹۹۰ ارتش عراق حمله گسترده‌ای به کویت کرد و در ۴ آگوست این سال، کویت را به طور کامل تحت اشغال خود درآورد.


اشغال کویت از سوی ارتش صدام

در ۴ تا ۸ آگوست دولت سوری به ریاست سرهنگ "علاء حسین" با اسن "دولت جمهوری کویت" تشکیل شد و در ۹ آگوست ۱۹۹۰ این دولت، اعلام کرد که کویت به عراق پیوسته است و تمامی سفارت‌های کویت در کشورهای مختلف بسته شد و این کشور در قالب استان نوزدهم به عراق الحاق شد.

سپس به تدریج نام تمامی خیابان‌ها و نهادها و حتی پایتخت کویت تغییر کرد و تمامی خودروها با پلاک عراق و کویت تردد می‌کردند.


شماره پلاک یک خودروی کویتی در زمان اشغال کویت از سوی صدام

از سوی دیگر در "طائف" دولت کویت در تبعید تشکیل شد و شیخ "جابر الاحمد الصباح" امیر کویت، شیخ "سعد عبدالله الصباح" ولی‌عهد و تعدادی از وزرا و شخصیت‌های نظامی این کشور در این دولت فعالیت خود را از سر گرفتند.

اشغال کویت از سوی عراق ۷ ماه به طول انجامید اما در نهایت در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۱ و پس از جنگ دوم خلیج فارس، عراق ناگزیر شد از کویت خارج شود.


عراق با این حمله باعث بروز بحرانی بین‌المللی شده بود و اخطار شورای امنیت را نپذیرفته بود. آمریکا در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۱) با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند.

دلیل حملهٔ عراق به کویت مشکل بدهی ۳۰ میلیارد دلاری عراق به کویت و تلاش عراق برای بازسازی اقتصاد عراق بود که در جنگ ایران و عراق نابود شده بود. عراق معتقد بود چون جنگ ایران و عراق به سود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده‌است، دولت‌های عربی باید بدهی ۳۰ میلیارد دلاری عراق را ببخشند. کویت زیر بار نرفت و تنش با کویت بالا گرفت. 



"عدی" پسر صدام پس از اشغال کویت

صدام چند سال پیش درباره جنگ کویت گفت: من شخصا نقشه حمله به کویت را کشیدم و از آنجا که کویت از لحاظ جغرافیا یک زمین باز است، اشغال آن احتیاجى به نقشه و منابع قدرت ندارد. هر کسى که اندک تجربه نظامى داشته باشد، مى‌تواند یک نقشه مؤثر و موفق را طراحی کند. اشغال کویت حدود دو ساعت و نیم وقت گرفت و همین اندازه نیز براى آن وقت در نظر گرفته بودیم. ولى عملا این امر نباید بیش از یک ساعت وقت بگیرد. با توجه به محبت مردم کویت به من، تصرف کویت باید در مدت زمان کم‌ترى صورت مى‌گرفت. من در جلسات سابق نیز گفته بودم که مردم کویت از عراق خواسته بودند که آنها را از شر رهبرانشان نجات دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها