مهدی فضائلی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به انتقادات مقام معظم رهبری در روند مذاکرات هستهای در دوران اصلاحات اظهار داشت: مدت کوتاهی بعد از شروع موضوع فعالیتهای هستهای ایران و واگذاری مدیریت آن به دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در سال 82، سازوکارهایی منحصر بفرد برای تصمیمسازی و تصمیمگیری در این حوزه ایجاد شد که طی 4 مرحله به انجام میرسید.
وی با اشاره به سطوح تصمیمگیری در زمینه فعالیتهای هستهای در دوران اصلاحات افزود: طبیعتا عالیترین سطحی که برای تصمیمگیری در آن دوران تعریف شده بود جلسهای بود که با حضور همه دستاندرکاران اصلی، رؤسای دستگاههای مربوط به موضوع هستهای و به همراهی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل و نظرات مربوطه مطرح و نهایتا با جمعبندی ایشان توسط دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و تیم مذاکرهکننده دنبال میشد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی کلیت اینکه تمام موارد و تصمیماتی که در زمینه فعالیتهای هستهای ایران در دوران اصلاحات صورت میگرفت، بدون اطلاع رهبر معظم انقلاب نبوده را درست دانست و خاطرنشان کرد: اما دو نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد که معمولا تیم مذاکرهکننده هستهای از بیان آن خودداری میکنند اول اینکه آن شرایطی که تیم مذاکرهکننده هستهای و بعضی از تصمیمگیران دستگاهها که در دوران اصلاحات بودند و در جلسات مطرح میکردند، طبیعتا میزان آمادگی آنها و شرایطی که تبیین میکردند، در تصمیمگیریها بسیار تعیینکننده بود که از جمله این تصمیمگیریها میتوان به توافقنامه پاریس اشاره کرد.
مقام معظم رهبری مخالف امضای توافقنامه پاریس بودند
فضائلی با اشاره به مخالفت مقام معظم رهبری در ارتباط با امضای توافقنامه پاریس تصریح کرد: این توافقنامه یکی از گلوگاهها و مقاطع اصلی موضوع هستهای ایران در آن مقطع بود که تیم مذاکرهکننده دوران اصلاحات به نحوی، پذیرش آن را خاتمه ماجرای هستهای ایران و عدم پذیرش آن را سلب مسئولیت سه کشور اروپایی اعلام کرده بودند.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در همان زمان با امضای توافقنامه پاریس مخالف بودند، ادامه داد: همه دستاندرکاران موضوع هستهای ایران صراحتا بر این موضوع واقند که ایشان در آن مقطع با اصرار دبیر شورایعالی امنیت ملی، رئیس جمهور و افراد تعیینکننده دوره اصلاحات با توجه به شرایط موجود توافقنامه را مشروط بر اینکه مذاکرات در مسیر مثبت پیش رود و چنانچه پیشرفتی حاصل نشد کار را ادامه نخواهیم داد با امضای توافقنامه موافقت کردند، چراکه به هر حال آنها باید ادامه کار را دنبال میکردند.
این کارشناس مسائل سیاسی کشور با بیان اینکه پذیرش توافقنامه پاریس کارآمدی خاصی را به دنبال نداشت، ادامه داد: به دنبال پذیرش توافقنامه پاریس سه کشور اروپایی از انجام تعهدات خود سرباز زدند و مجددا مسیر مذاکرات به مسیری نامناسب کشیده و مشخص شد که اساسا آنها مخالف دستیابی ایران به فناوری صلحآمیز هستهای ایران و به دنبال از بین رفتن کل این فعالیتها هستند.
مقدمات تصمیمگیری مسائل هستهای توسط «مدعیان عقبنشینی با نظارت رهبری در دوران اصلاحات» فراهم میشد
فضائلی با اشاره به فک پلمب نیروگاه هستهای اصفهان بیان داشت: با اصرار کشورهای غربی مبنی بر تعطیلی کل صنعت هستهای کشور و فک پلمب نیروگاه اصفهان در پایان دولت خاتمی مسیر مذاکرات تغییر کرد پس نکته مهم این است که شرایطی که در حقیقت مقدماتی را برای تصمیمسازی فراهم میکرد، توسط همان کسانی که امروز مدعی هستند که این نظرات زیر نظر مقام معظم رهبری اتخاذ میشد، فراهم میشد.
برخورد تیم مذاکرهکننده هستهای دوران اصلاحات در شأن ایران نبود
وی با اشاره به موضع تیم مذاکرهکننده دوران اصلاحات در طول مذاکرات گفت: چگونگی برخورد تیم مذاکرهکننده هستهای دوران اصلاحات در طول مذاکرات در شأن ایران نبود، چراکه در جلسات ایران در زمینه چگونگی نحوه برخورد تصمیمگیری میشد اما اینکه تیم مذاکرهکننده از موضع عزت و اقتدار و یا موضع ضعف برخورد کند، تصمیمگیری صورت نمیگرفت.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بر اساس اخبار موثق، متأسفانه تیم مذاکرهکننده ایران در بسیاری از مواقع با موضع ضعف برخورد میکرد، بیان داشت: بعضی اوقات شدت این ضعفها به حدی میرسید که نمایندگان سه کشور اروپایی گستاخی بیاحترامیهای زیادی را در جلسات به تیم مذاکرهکننده داشتند و طرف ایرانی نیز عکسالعملی جدی نشان نمیداد که اینها مواردی است که نه تاکنون به صورت شفاف مطرح شده و طبیعتا آن تیم نیز تمایل زیادی به طرح این مسئله ندارد.
فضائلی در این ارتباط ادامه داد: زمان باید بگذرد تا به صورت مستند و شفاف بشود همه آنچه را که در ارتباط با موضوع هستهای گذشته است را مطرح کرد، طبیعتا چون همچنان در حال مذاکره هستیم و پرونده هستهای ایران باز است طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم نمیتواند همه مطالبات را در حال حاضر مطرح کند، هر چند ضرورتی نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه غرب به دنبال حل شدن چالشهای خود با نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه هستهای نیست، بیان داشت: نکته واضح و روشن این است که نظام غرب ماهیتا با جمهوری اسلامی ایران در تعارض است و آنها نمیتوانند این نظام بپذیرند و از مبنا این دو با هم چالشی بسیار جدی دارند.
تلاش غرب در جهت براندازی نظام ایران است
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: تلاش غرب در طی 3 سال گذشته حرکت در جهت براندازی و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و ادامه آن نیز همین خواهد بود.
فضائلی اضافه کرد: زمانی که غربیها از امکان براندازی نظام مطلع شدند به تعبیری چند سالی است که به فکر تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهمی همچون هستهای، منطقهای و بینالمللی افتادهاند و همواره تلاش میکنند که فشارهای زیادی را روی جمهوری اسلامی ایران بیاورند تا به سهم خود موجب تغییر رفتار ایران شوند که در این بخش نیز تاکنون دستاوردی نداشتهاند.
این کارشناس مسائل هستهای ادامه داد: آنچه که نهایتا باعث میشود که کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا از این جهتگیریها فاصله بگیرند، قدرتمند شدن ایران است و زمانی که به یک حدی از توانمندی و قدرت برسیم این باور برای آنها ایجاد میشود که دیگر نمیتوانند تعارض و مقابله جدی با کشور داشته باشند و در آن زمان نوع رفتار و تعامل آنها با جمهوری اسلامی ایران قطعا تغییر خواهد یافت.
وی تصریح کرد: جهتگیری جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش توانمندی و قدرت نظام و انقلاب با اتکا به پیشرفتهای علمی به منظور مأیوس کردن دشمن است و تا زمانی که ما به این نقطه نرسیم دشمن همچنان در درجه اول در تلاش بر براندازی و در درجه دوم با مقداری تخفیف در جهت تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران حرکت میکند.
فضائلی در پایان یادآور شد: آنچه که واضح است چون غربیها هنوز شناخت صددرصد و قطعی از قدرت ایران ندارند در واقع به دنبال حل موضوع هستهای جمهوری اسلامی ایران نیستند، بلکه همچنان در تلاشند تا ایران را وادار به پذیرفتن شرایط خود کنند.