کد خبر: ۶۸۵۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۰۱ مرداد ۱۳۹۱

سوره سینما- هر سال و همزمان با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان این پرسش به ذهن می رسد که سینمای ایران برای اکران ویژه این ماه چه آثاری را تدارک دیده، پیشتر برنامه اکران ماه رمضان به نحوی چینش می شد که آثار کم مخاطب در این ماه روی پرده می رفتند تا سینماها در این ایام مبارک که بسیاری از مردم به عبادت مشغولند تعطیل نباشند، در عوض رسانه تلویزیون دو دهه است که برای ماه رمضان برنامه های متنوع و جذاب دارد.

اوایل دهه 70 شمسی که مجموعه «نیمه پنهان ماه» مجید جعفری روی آنتن شبکه یک رفت، کمتر کسی پیش بینی می رود که مجموعه سازی برای ماه رمضان به دیگر شبکه ها هم سرایت کند و مردم از این پدیده استقبال کنند، تا آنجا که اقشار مختلف هر سال در کنار توجه به آداب و عادات این ماه، مجموعه
های تلویزیونی را در شبکه های مختلف دنبال می کنند.
 
اما وضعیت سینما هرگز مانند تلویزیون نبوده، اکران عید فطر با برنامه ریزی هایی به یکی از پررونق ترین ماههای سال تبدیل شده، اما روزهای اکران در ماه رمضان گیشه ها رونق کمی دارند، به ویژه امسال که 
سینماها از نوروز 91 فروش بالایی نداشته اند و اغلب آثار اکران شده در گیشه شکست خورده اند.
 
با بررسی و عملکرد مسئولان تلویزیون در این ماه می توان تشخیص داد که سامان دادن به اوضاع اکران در 30 روز ماه رمضان اتفاقی غیرممکن نیست، فقط کافی است ضرورت ها، حرمت ها و ویژگی های این ماه مبارک را بشناسیم و بر اساس نیاز معنوی مخاطب برای تولید فیلم و اکران آن در این ماه برنامه ریزی کنیم، اما در وضعیت فعلی برنامه ریزی برای اکران این ماه، فقط به زمان ماه مبارک محدود می شود، بدون آنکه فیلمی مناسب ساخته شده باشد. تلویزیون در این دو دهه تعداد و کیفیت مجموعه هایش را بالا برده، اما در سینما عکس این اتفاق افتاده، فیلم هایی روی پرده رفته اند که جذاب نیستند، در هر موسمی از سال که اکران شوند شکست می خورند و ایرادهای ساختاری فراوان دارند.
 
دست سینمای ایران برای تولید آثار معنوی همیشه خالی نبوده است، فیلمایی مانند «یه حبه قند»، «بوسیدن روی ماه»، «قدمگاه»، «طلا و مس»، «زیر نور ماه»، «باران» و ... آثاری از این دست به طور ویژه و با حمایتای خاص می تواند از ماه رمضان شروع شود، پخش تیزرهای متعدد از تلویزیون، افزایش سانس و سالن های نمایش، آغاز اکران در ماه رمضان و ادامه آن در ماههای بعد، بلیت نیم بها و ... تمهیداتی است که می توان برای فیلم ها در ماه رمضان در نظر گرفت تا رابطه مخاطب و سینما در این ماه قطع نشود.
 
ماه مبارک رمضان، ماه توجه به ارزش های اخلاقی و معنوی است و رسانه ها می توانند در این بین نقشی پررنگ بازی کنند، این روزها که بسیاری از ما از رواج مشکلات اخلاقی در جامعه گلایه می کنیم و خواستار برنامه ریزی فرهنگی و رسانه ای گسترده برای حل این مشکل هستیم، سینما می تواند بخشی از این مشکلات را حل کند، اگر از زمان تولید به ویژگی های این ماه و نیاز مخاطب فکر کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها