کد خبر: ۶۸۵۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
زمانی که شماره‌گذاری خودرو‌ها با پلاک فعلی آغاز شد، قرار بود این پلاک‌ها ۲۰ سال تداوم داشته باشد اما الآن بعد از گذشت ۷ سال به شماره‌های آخر آن نزدیک شده‌ایم.
روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل با اعلام اینکه طبق مطالعات انجام شده تهران در شرایط فعلی حدود ۵۰۰ هزار جای پارک کم دارد، گفت: در حال حاضر تهران حدود ۴۵۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد و امسال با تکمیل بزرگراه‌های در دست ساخت از جمله بزرگراه آزداگان، شبکه بزرگراهی پایتخت به نتیجه می‌رسد.

 وحید نوروزی افزود: طبق طرح جامع شهر تهران دیگر جایی برای ساخت بزرگراه نخواهیم داشت و با توجه به تولید، شماره‌گذاری و ورود روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دستگاه خودروی جدید، جای حرکت در تهران باقی نمی‌ماند و این کلان شهر دیگر نمی‌تواند یک شهر خودرو محور باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد برای هر خودرو در کنار خیابان فضایی ۴ متری در نظر بگیریم، در نتیجه برای خودروهای جدید روزانه باید ۵ تا ۵/۵ کیلومتر خیابان جدید ساخت، اظهار کرد: زمانی که شماره‌گذاری خودرو‌ها با پلاک فعلی آغاز شد، قرار بود این پلاک‌ها ۲۰ سال تداوم داشته باشد اما الآن بعد از گذشت ۷ سال به شماره‌های آخر آن نزدیک شده‌ایم.

در هیچ کجای دنیا این همه خودروی قدیمی تردد نمی‌کند

نوروزی با بیان اینکه با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافیکی تهران، بیش از این نمی‌توان بزرگراه ساخت و طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این شبکه بزرگراهی کافی و کامل است، تصریح کرد: هیچ کجای دنیا مانند تهران این همه خودروی قدیمی تردد نمی‌کند و در هیچ کجا برای خروج یک میلیون خودروی فرسوده بعد از ۲۰ سال جشن نمی‌گیرند.

وی با اعلام اینکه در مناطق شمالی تهران سرانه خودرو به ۱ و ۸ دهم دستگاه به ازای هر نفر رسیده، اضافه کرد: فرهنگ استفاده از خودوری شخصی در تهران با شهرهای اروپایی کاملا متفاوت است و به عنوان نمونه در تهران مغازه‌داران فکر می‌کنند فضای مقابل مغازه‌شان متعلق به آن‌هاست و هیچ شهروندی جز آن‌ها حق استفاده از این فضا را ندارد که ناشی از‌‌ همان فرهنگ است.

تبدیل بزرگراه‌های تهران به خیابان‌های پر ترافیک

نوروزی با تأکید بر اینکه با وجود پیشرفتی که در زمینه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس‌های تندرو (BRT) داشته‌ایم باز هم در مقایسه با شهرهای پیشرفته دنیا عقب هستیم، گفت: شرایط ایده‌آل زمانی محقق می‌شود که سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به ۷۵ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه اگر روند ورود خودروهای نو به همین نحو ادامه پیدا کند و اتفاقی در زمینه خروج خودروهای فرسوده روی ندهد، جایگاه شبکه بزرگراهی تقلیل پیدا کرده و بزرگراه‌های تهران به خیابان‌های پر ترافیک تبدیل خواهند شد، افزود: در حال حاضر نیز برخی از بزرگراه‌ها در ساعات اوج ترافیک به چنین سرنوشتی دچار شده‌اند.

مالکیت پارکینگ، پیش نیاز مالکیت خودرو

نوروزی با بیان اینکه در زمینه تأمین پارکینگ و رفع مشکل فضای پارک پیشنهادمان این است که مالک هر خودرو در تهران برای دریافت پلاک هر خودرو باید حتما سند مالکیت یک پارکینگ داشته باشد، تأکید کرد: در حال حاضر بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌های شهر در بسیاری از ساعات شبانه‌روز تبدیل به پارکینگ می‌شوند و خودرو‌ها، معابری شهری را اِشغال می‌کنند.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک در پایان خاطرنشان کرد: اگر از الآن به فکر تأمین پارکینگ برای خودروهای موجود و خودروهای جدید نباشیم و مانع تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران نشویم، تا دو سه سال دیگر نه تنها بزرگراه‌ها بلکه تمام پایتخت تبدیل به یک پارکینگ بزرگ خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها