کد خبر: ۶۸۳۹۷
زمان انتشار: ۱۶:۲۷     ۳۱ تير ۱۳۹۱
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی كه هواپیمایی از روی ناوهای آمریكایی در خلیج فارس بلند می شود سوخت بیشتری مصرف می كند و همین امر آلودگی محیطی را به همراه دارد.
ایرنا، در حال حاضر سه ناو هواپیمابر' یو‌اس‌اس انترپرایز'، 'یو‌‌اس‌اس آیزنهاور' و ' آبراهام لینكلن' در خیلج فارس حضور دارند و 26 تیرماه امسال نیز وزارت دفاع آمریكا ( پنتاگون ) از اعزام ناو هواپیمابر 'یو.اس.اس جان استینز' به خلیج فارس خبر داده است .

عبدالرضا كرباسی افزود: در واقع هر هواپیما با هر برخاستن و نشستن به علت بالا رفتن میزان سوخت ، آلودگی در محیط اطراف پراكنده می كند.این در حالی است كه روزانه دهها سورت پروازی از روی ناوهای آمریكایی كه در خلیج فارس مستقر هستند، انجام می شود كه در طولانی مدت برای منطقه عوارض زیست محیطی به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان كرد : همچنین در صورتی كه ناوها در هنگام مانور اقدام به شلیك كنند، مقدار زیادی نیترات وارد آب می شود كه مشكلات زیست محیطی زیادی در خلیج فارس به دنبال خواهد داشت.

كرباسی یادآور شد : نیترات جزو مواد مغذی است كه وقتی وارد آب می شوند فیتوپلانگتون ها از آنها تغذیه می كنند و این امر باعث رشد بیس ار حد آنها می شود كه دراین صورت پدیده كشند قرمز رخ می دهد.

وی گفت : افزایش نیترات در آب می تواند همچنین موجب پیر شدن محیط آبی شود زیرا جلبك ها نیز با وجود مواد مغذی مانند نیترات و فسفات در آب ، رشد بیشتری خواهند داشت بنابراین جلبك ها با حجم بیشتر و زودتر از زمان طبیعی می میرند . جلبك ها پس از مرگشان رسوب می كنند ودر این صورت نرخ رسوب گذاری در محیط آبی زیاد می شود.

وی افزود: نرخ رسوب گذاری در خلیج فارس در حالت طبیعی در نقاط مختلف سالانه حدود یك تا سه میلی متر است حال اگر مواد مغذی به میزان زیادتر از حد معمول وارد محیط آبی خلیج فارس شود و رشد بی رویه جلبك ها را به همراه داشته باشد، نرخ رسوب گذاری شاید به دو تا چهار یا سه تا پنج میلیمتر افزایش یابد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست گفت: به عنوان مثال اگر قرار باشد عمق خلیج فارس در مدت 200 سال حدود نیم متر، كم شود با این روند در مدت 100 سال این اتفاق می افتد و كف خلیج زودتر بالا می آید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها