کد خبر: ۶۷۱۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۲۳ آبان ۱۳۸۹
صرف نظر از مباحث جزئی اقتصادی که در جای خود مفید و لازم هم هست، شواهد و قرائن حاکی است که دولت و مسؤولان اجرای این طرح بزرگ ملی و انقلابی، برنامه دقیقی برای پیاده سازی گام به گام و به دور از شتاب زدگی آن دارند.
مالك شريعتي: با واریز نقدی یارانه ها در سه استان باقیمانده کشور - که تهران به عنوان پرجمعیت ترین استان کشور در میان آنها بود - طرح هدفمند کردن یارانه ها از مرحله مهمی عبور کرد و مردم، اقتصاد دانان و حتی ناظران بین المللی را در انتظار مراحل بعدی و تکمیلی آن قرار داد.
 
اگرچه این روزها عبارت "هدفمند کردن یارانه ها" عنوانی کوتاه و تکراری شده است، در دل خود نکات برجسته و مهمی دارد که توجه به آنها ضروری است: 

1. کارشناسان اقتصادی، چه داخلی و چه بین المللی، چه موافق دولت، چه منتقد یا مخالف دولت بر اصل ضرورت اجرای طرح اتفاق نظر داشته، عدم اجرای آن را معادل بن بست در آینده اقتصادی نه چندان دور ایران می دانند و تفاوت نگاهها در شیوه اجرا و كارآمد یا ناكارآمد دانستن كارگزاران اجرايي در انجام اين طرح مهم و یا تلاش دشمنان در ناموفق جلوه دادن طرح است.
 
2. جسارت و شجاعت کم نظیر دکتر احمدی نژاد در اجرای طرحهایی اینچنین - که در اجرای سهمیه بندی بنزین نمونه اش را شاهد بودیم - بر کسی پوشیده نیست و حتی مخالفان دیروز او در جریان دوم خرداد و بعضا نقل مکان کردگان امروز به جريان عقیم سبز، اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها را آرزوی دیرین و حسرت دست نیافته دولت خاتمی دانستند؛ چیزی که خود او نیز در واپسین روزهای دولتش به آن اعتراف نمود.
 
3. اجرای طرح تا بدین مرحله، صداقت دولت را به مردم نشان داده و شاخص باورپذیری نسبت به دولت را بالا برده است. دولت وعده داده بود که مبالغ حاصل از هدفمندی یارانه ها را به حساب سرپرستان خانواده ها واریز کند؛ عمل به این تعهد آن هم در فاصله نزدیک به بیست روز کاری و برای قریب به 60 میلیون ایرانی کار کم حجم و کم اهمیتی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. فراموش نکنیم که دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران دائما در شیپور دروغ بودن این وعده دمیده و بر طبل عملی نشدن آن می کوفتند.
 
4. اگر در اجرای سهمیه بندی بنزین، نمایشی از یکپارچه سازی آمار خودروها و سهمیه های بنزین هر خودرو با فرآیند سوخت گیری در جایگاه های عرضه بنزین ارائه گردید، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تا همین مرحله نیز، توان به مراتب بالاتر مسوولان امر، در شبکه سازی یکپارچه بین مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال، شبکه عظیم بانکی کشور و دستگاه هاي ديگر درگير در طرح را به اثبات رسانده است.
 
علاوه بر این، اجرای چنین طرحی از یک سو نشان از توانمندی های قابل قبول متخصصان داخلی در طراحی و اجرای چنین شبکه گسترده ای داشته، از سوی دیگر اعتماد درست و بجای مدیران دولتی به سرمایه ها و جوانان توانمند داخلی را الگو سازی می نماید.
 
5. صرف نظر از مباحث جزئی اقتصادی که در جای خود مفید و لازم هم هست، شواهد و قرائن حاکی است که دولت و مسؤولان اجرای این طرح بزرگ ملی و انقلابی، برنامه دقیقی برای پیاده سازی گام به گام و به دور از شتاب زدگی آن دارند.
 
آنچه در این میان اهمیت دو چندانی دارد و به نوعی می تواند محلی برای پاشنه آشیل طرح قلمداد شود، نظارت دقیق، هوشمندانه و یکپارچه بر لحظه لحظه اجرای این طرح است تا افراد و باندهای فرصت طلب و سودجو، خیال کره گرفتن از آب این طرح را - كه برای عدالت  توأم با پیشرفت کشور حیاتی به نظر مي رسد -  از سر بیرون کنند. ایجاد سامانه ای شبکه ای شبیه سامانه های پیاده شده در
مراحل قبلی طرح در جهت نظارت مردمی می تواند کمک بزرگی برای مسؤولان امر باشد.

منبع: جهان نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها